Mesajele subliminale reprezinta stimuli vizuali sau sonori, conceputi pentru a fi perceputi de subconstientul nostru. Tehnici subliminale se utilizeaza frecvent in publicitate, in muzica, in politica, desi eficacitatea lor este pusa sub semnul intrebarii.
Primul mesaj subliminal din istorie a fost creat in 1957, cand James Vicary, responsabil de Marketing in New Jersey (SUA), a avut ideea de a insera, in prezentarea filmului Picnic, timp de sase saptamani la rand, imagini subliminale, cu o durata de 0,03 secunde, in care era scris « Drink Coca-Cola » (« Bea Coca-Cola ») sau «Eat pop-corn » (« Mananca pop-corn »). Analizand rezultatele, el a sustinut ca vanzarile respectivelor produse au crescut cu 18,1% si 57,8%, ceea ce a parut surprinzator si a avut drept consecinta interzicerea mesajelor. Dupa cinci ani, Vicary a marturisit ca a exagerat in cazul procentelor, dar nimeni nu a putut spune vreodata care a fost adevarul.
In cinematografie, in fiecare secunda se succed 24 de imagini. Inserat printre acestea, un mesaj subliminal (unul promotional, de exemplu) nu se va afisa decat 0,04 secunde si, deci, nu va putea fi perceput constient de catre spectator, dar creierul il inregistreaza. Anumiti realizatori de filme horror apeleaza si ei la mesaje subliminale, pentru a amplifica impresia de spaima generata de imagini (ca in Exorcistul sau Sunshine, caz in care regizorii au recunoscut acest lucru).
Mesajele subliminale politice pot interveni cand un discurs al unui politician nu mai provoaca interes. Pintre cele mai cunoscute se afla cele din timpul alegerilor prezidentiale din SUA, din 2000, cand, pe spotul electoral al lui Georges W. Bush, a aparut mesajul «Bureaucrats decide » (« Birocratii decid »), care, in engleza, contine un mesaj subliminal prin legatura care se creeaza intre « Bureaucrats » si « rats » (soareci). In 2008, tot in SUA, postul TV Fox News, a afisat pe croll (o eroare voita), cand a difuzat un discurs al lui John Mc Cain, contracandidatul lui Obama, pe care il sustineau, o stire despre «Osama Ben Laden (« Osama» semanand fonetic cu « Obama »), in loc de «Oussama Ben Laden ».
Mesajele subliminale sataniste (de fapt, mai degraba, comerciale), se spune, ar exista si in textele unor cantece interpretate de anumite trupe rock sau heavy metal. Tehnica (Backmasking) ar consta in inserarea unui text inregistrat invers si, desi procedeul pare discutabil (deoarece nu s-a dovedit capacitatea creierului de a decripta un mesaj auzindu-l « invers »), a fost luat foarte in serios, la inceputul anilor 1980, in California (SUA), cand, printr-o lege (niciodata votata), s-a incercat impunerea vanzarii albumelor cu astfel de mesaje, cu un autocolant de avertisment. Trupa Beatles, de exemplu, a fost atrasa intr-un adevarat scandal, sustinandu-se ca ar fi apelat la Backmasking, pentru ca ar fi vrut sa scape de interpretul Paul Mc Cartney, inregistrand « invers » mesajul : «Paul is a dead man. Miss him, miss him, miss him » (« Paul este mort, ne lipseste, ne lipseste…”), pe piesa “So Tired”, din 1968. Nici cei de la Led Zeppelin (cu “Stairway to heaven”), Eagles (cu “Hotel California”), Lady Gaga (“Paparazzi”, 2009, “Bad Romance”) nu au scapat de o astfel de suspiciune.
La ora actuala, mesajele subliminale cele mai puternice sunt in publicitate, apeland deopotriva la cuvant, culoare, grafica. Majoritatea companiilor multinationale, indiferent ca este vorba de produse precum masini, imbracaminte, aparatura electronica, alimente etc., si-au creat logo-uri, spoturi publicitare, apeland la asemenea tehnici, fiind convinse de rezultatul lor favorabil, in sensul cresterii vanzarilor si sporirii profiturilor.