Cel mai lung pod maritim din lume a fost inaugurat de curând, în octombrie 2018, în China, şi este una dintre cele mai spectaculoase realizări ale tehnologiei secolului XXI. Acesta are o lungime de 54 de kilometri şi leagă oraşele Hong Kong (unul dintre cele zece oraşe cele mai moderne din lume) şi Macao (un mic teritoriu cu statut de regiune autonomă din estul Chinei, fostă colonie portugheză), de Zhuhai, oraş devenit, în ultimii ani, o destinaţie turistică renumită şi un centru economic puternic în China de astăzi.
Pentru a construi cel mai lung pod maritim din lume, chinezii au lucrat şapte ani, investind în jur de 15 miliarde de dolari, multă ingeniozitate şi o muncă pe măsură. La realizarea proiectului au contribuit nu numai ingineri chinezi, ci şi experţi din Marea Britanie, Japonia, Elveţia, SUA şi Olanda.
Autoritaritatile chineze au gândit realizarea acestei construcţii grandioase, pe de o parte, pentru a face mai uşor drumul navetiştilor între China continentală şi oraşele insulare şi, pe de altă parte, ca element cheie al unui program ambiţios – acela de constituire a unei zone de golf, o zonă metropolitană (Greater Bay Area), pe o suprafaţă de 56 500 kilometri pătraţi, care să înglobeze 11 oraşe, cu aproximativ 70 de milioane de locuitori.
Cel mai lung pod maritim din lume – câteva date tehnice
Pentru a construi cel mai lung pod maritim din lume, cu o lăţime de 34 de metri, împărţită în şase benzi, s-au folosit peste 420 de mii de tone de oţel, adică de aproximativ 60 de ori mai mult decât pentru Turnul Eiffel. Din cei 54 de kilometri lungime, 6,7 kilometri reprezintă lungimea unui tunel subteran, cel mai dificil de realizat, care se întinde între două insule plutitoare, fiecare de câte 100 000 de metri pătraţi, iar în structura tunelului intră 33 de elemente uriaşe din oţel, fiecare cu o greutate de aprximativ 80 de tone. Podul a fost proiectat pentru a rezista la taifunuri şi la seisme de până la 8 grade pe scala Richter.
În afară de tunelul subteran mai există alte trei tunele la suprafaţă, podul fiind gândit pentru a reduce la jumătate timpul care era necesar pentru a parcurge distanţa dintre cele trei oraşe. Se estimează că, zilnic, podul va fi traversat de peste 40 de mii de vehicule, inclusiv mijloace de transport în comun din zece în zece minute. Podul este interzis pentru pietoni şi biciclişti.
În timpul mediatizării evenimentului de inaugurare a construcţiei – cel mai lung pod maritim din lume – o serie de ziarişti au făcut referire la unele fotografii care ar fi arătat că unele dintre blocurile de beton care susţin insula care adăposteşte intrarea în tunelul subteran, pe care se sprijină podul, ar fi alunecat în larg, ceea ce ar conduce la infiltrarea apei în tunel. În schimb, directorul autostrăzilor din Hong Kong, în urma vizitelor la faţa locului, a dat asigurări că nu este vorba de niciun pericol, este doar o impresie, deoarece respectivele blocuri nu au fost dispuse ordonat, la nivelul insulei, ci sub apă.
Alte poduri spectaculoase în China, unele inaugurate deja, altele în faza de proiect
În 2015, China a bătut un nou record, prin construcţia celui mai înalt pod din lume – podul de la Beipanijiang, înalt cât un bloc cu 200 de etaje. Ridicat la înălţimea de 565 de metri deasupra solului, acest pod de 1,34 kilometri, leagă oraşul Xuanwei, din provincia Yunnan, de oraşul Shuicheng, din provincia Guihou, din sud-estul Chinei, scurtând timpul unei călătorii de la patru ore la una singură. Această rută face parte dintr-un plan rutier mai amplu, care să lege estul de vestul Chinei. Lucrările au costat în jur de 140 de milioane de euro şi construcţia a durat doi ani. Proiectul a presupus depăşirea multor probleme tehnice, precum fixarea stâlpilor de susţinere, înalţi de peste 500 de metri, astfel încât să facă faţă vânturilor puternice.
În 2016, tot în China, s-a deschis pentru public cel mai lung pod din sticlă din lume, pietonal, lung de 500 de metri, lat de doi metri, la o înălţime de 300 de metri şi pe care îl pot traversa 3000 de persoane în acelaşi timp, dar, pentru siguranţă, sunt acceptate doar cate 800 de persoane simultan. Acest pod leagă două faleze abrupte dintr-o zonă foarte pitorească din Hongyagu, din regiunea Pingshan, nu departe de Pekin. Faptul că este făcut din plăci de sticlă (peste 1000 de plăci în total, cu o grosime de 4 centimetri fiecare), cei care au traversat podul spun că această construcţie oferă un spectacol fascinant.
Alte două poduri, unul peste răul Beipan, altul în Siduhe, deschise în 2009, ale căror costuri se ridică la un milion de dolari, traversează văi adânci, la o înălţime de aproape 500 de metri, fiind comparabile doar cu viaductul Millau, din Franţa, care deocamdată deţine recordul mondial.
Podul Tsing Ma, din Hong Kong, este al şaptelea cel mai mare pod suspendat din lume, pe două niveluri, unul pentru circulaţia rutieră, altul pentru cea feroviară. Cu o lungime de 1377 de metri, este şi cel mai lung pod din lume care suportă trafic feroviar.
Pe lângă cel mai lung pod maritim din lume, chinezii au în proiect, în somptuosul Parc natural Hunan, care face parte din patrimoniul UNESCO, să instaleze noi poduri, transparente, cu efect de oglindă, care să creeze superbe efecte optice, în armonie cu peisajul. În acest scop, au apelat la un cunoscut arhitect francez, Martin Duplantier. Acest loc a devenit şi mai cunoscut după ce James Cameron, celebrul realizator american al filmului Avatar a folosit superbele peisaje de la Hunan, pentru imaginea Planetei Pandora, din filmul său.
Poduri spectaculoase din lume, mai vechi şi mai noi
Podul Golden Gate (Golden Gate Bridge/Podul Porţii de aur) din San Francisco, SUA, este considerat una dintre cele şapte minuni ale lumii moderne. Înainte că cel mai lung pod maritim din lume să fie înaugurat în China, Golden Gate Bridge deţinea acest record. Acest pod leagă oraşul San Francisco, al patrulea ca mărime din California, de oraşul Sausalito, de pe coasta Golfului San Francisco. Podul Golden Gate traversează strâmtoarea cu acelaşi nume, care face legătura cu Oceanul Pacific. Podul, dat în folosinţă în 1937, are o lungime de 2 737 metri, şase benzi de circulaţie şi se află la 150 de metri deasupra apei. Pentru construcţia lui s-au folosit 75 de mii de tone de oţel. Arhitectura Podului Golden Gate este în stil “Art Deco” (mişcare artistică de la începutul secolului al XX-lea). Culoarea portocalie a podului, ca şi ornamentele acestuia, inclusiv sistemul de iluminare, se datorează arhitectului Irving Morrow.
Danemarca este cunoscută ca fiind tara unor poduri şi tunele incredibil de spectaculoase, originale şi îndrăzneţe. Podul Öresund, de exemplu, cel mai lung pod-tunel feroviar din Europa, are o lungime de opt kilometri, trece prin insula artificială Pepparholm, din strâmtoarea Öresund şi continuă cu un alt tunel de patru kilometri spre insula daneză Amager. Podul Öresund leagă, în acelaşi timp, reţele feroviare şi rutiere din Peninsula Scandinavia de Europa Centrală de Vestică.
În Uruguay, în sud-estul Americii de Sud, există un pod în formă de cerc pe apă, conceput exclusiv în scop turistic, de către arhitectul Rafael Viñoly. O idee ingenioasă, care oferă turiştilor ocazia de a se bucura de peisaj.
Podul Cheikh Zayed, din Abou Dabi, Emiratele Arabe, ridicat în cinstea fondatorului Emiratelor Arabe Unite, de unde îşi trage şi numele, a fost construit între 2003 şi 2007 şi a costat 175 milioane de dolari. Atrage atenţia prin arhitectura originală şi spectaculoasă mai ales prin sistemul de iluminare din timpul nopţii.
Nenumărate alte poduri construite în toate părţile lumii dau personalitate locurilor, au fost proiectate şi pentru utilitatea lor, dar şi ca veritabile opere de artă: Podul Capilano, din Canada, Python Bridge, din Olanda, Tower Bridge, din Londra, Podul Charles, din Praga, Helix Bridge, din Singapore, Podul Shahara, din Yemen etc.