Galeria Nationala de arta din Washington a fost creata, in 1937, din initiativa unui bogat om de afaceri, colectionar de opere de arta, Andrew W. Mellon, care a vrut sa ofere conationalilor americani, posibilitatea de a admira capodopere ale artei universale, cu atat mai mult cu cat Washington-ul, desi capitala, nu avea o viata culturala pe masura importantei sale. In acest sens, Andrew W. Mellon a donat statului cladirea care urma sa adaposteasca salile de expozitie, cat si picturi si sculpturi deosebit de valoroase. In 1941, presedintele american, Franklin Roosevelt, a acceptat aceasta donatie, in numele poporului american. Edificiul, conceput de arhitectul John Russel Pope, si cunoscut astazi ca “Aripa de vest” (West Building), era, la ora respectiva, cea mai mare constructie din lume, executata in marmura, in stil neoclasic. Speranta fondatorului, ca multi colectionari vor face donatii, s-a adeverit, chiar si in prezent, astfel de oameni, industriasi, afaceristi, pictori, sculptori etc., dovedindu-si generozitatea.

In aripa de vest a Galeriei Nationale de Arta din Washington, sunt expuse opere ale artistilor americani si europeni, incepand cu Evul Mediu si pana la inceputul secolului al XX-lea. Remarcabile sunt colectiile cu lucrari apartinand lui Van Gogh, Vermeer si Rodin. Aripa de est (East Building), inaugurata in 1978, reuneste creatii contemporane (la care se adauga o biblioteca si sali de studiu), iar din 1999 poate fi vizitat si un parc al sculpturilor – Sculpture Garden –  care ocupa 25 000 de metri patrati si care a fost conceput de arhitectul peisagist Laurie Olin. Sculpturi monumentale ale artistilor moderni pot fi admirate de-a lungul aleilor, integrate intr-un decor vegetal deosebit.

Cladirea care adaposteste Galeria Nationala de arta din Washington este ea insasi o opera de arta. O scara duce pana sub o cupola inspirata de Panteonul roman, iar in atriumul central (flancat de coloane si pasarele corespunzatoare celor trei etaje) se afla o fantana in stil renascentist, apartinand lui Brunelleschi. Daca partea de vest este in stil neoclasic, cea de est este mult mai moderna, o combinatie de volume, cu suprafete triunghiulare, o silueta minimalista si spectaculoasa. Aripile edificiului (care comunica printr-un hol subteran, cu trotuar rulant) cuprind peste 90 de sali consacrate picturii, iar de o parte si de alta sunt galeriile dedicate sculpturii. Prezentarea istoriei artelor se face pe scoli, curente culturale si cronologic (scoala italiana, franceza, flamanda etc.), iar incaperile respective sunt gandite in stilul epocii pe care o ilustreaza. Luminozitatea este foarte bine controlata, astfel incat sa nu se creeze reflexii care sa dauneze tablourilor expuse.

In privinta colectiilor, Galeria este un adevarat regal. Colectia permanenta a Galeriei Nationale de Arta din Washington cuprinde peste 1700 de lucrari: Leonardo da Vinci, Arcimboldo, Fra Angelico, Botticelli, Edgar Degas,  Eugene Delacroix, Van Gogh, Vermeer, Rodin,  Albrecht Durer, Goya etc., la care se adauga 20 000 de desene si ilustratii referitoare la folclorul american. Arta secolului al XX-lea este reprezentata de superbe colaje apartinand lui Matisse, picturi ale lui Picasso, Modigliani, Salvador Dali, alti pictori si sculptori avangardisti, suprarealisti, cubisti, constructivisti s.a.m.d. Intr-o sala a muzeului, se afla, la loc de cinste, surprinzatoare prin genialitatea ideii si prin realizare, sculpturile lui Constantin Brancusi: “Pasari in spatiu” si “Maiastra”.

Galeria Nationala de arta din Washington, Foto: galleryhip.com
Galeria Nationala de arta din Washington, Foto: galleryhip.com

Un autoportret Da Vinci autentic?

Maike Vogt-Luerssen, autorul cartii “Cine este Mona Lisa? In cautarea identitatii acesteia”, un foarte bun cunoscator al picturii Renasterii, considera ca un portret foarte interesant al lui Da Vinci, expus la Galeria Nationala de Arta din Washington,atribuit (in mod gresit, considera el) pictorului italian Cariani, este, de fapt, un autoportret. Da Vinci apare imbracat in haine de epoca, tinand in brate un catel alb, iar pe fundal se vad o stampa si o draperie, in partea dreapta. Luerssen  ajunge la concluzia ca este un tablou (autoportret) al maestrului italian, comparandu-l cu alte autoportrete ale lui Leonardo da Vinci, unde se gasesc detalii asemanatoare, inclusiv catelul alb, pictat, de exemplu, si in “Tobias si cei trei ingeri”, un laitmotiv explicabil si prin dragostea speciala a pictorului pentru animale (avea obiceiul sa mearga prin targuri, de unde cumpara caini, ca sa-i ingrijeasca, sau pasari in colivie, pe care le elibera apoi, undeva la marginea orasului). De asemenea, cei care au studiat tabloul si sustin ca nu este un autoportret, pentru ca Leonardo era stangaci, iar pictura pare a fi a unui dreptaci, sunt contrazisi de faptul ca, desi stangaci, intr-adevar, totusi, Da Vinci a pictat intotdeauna cu mana dreapta (aspect consemnat, de exemplu, in memoriile Cardinalului Luigi d’Aragona).

Incidente

In 2011, o femeie, care pretindea ca este membra CIA, contrariata de tabloul lui Gaugain, expus aici – “Doua femei din Tahiti” si, evident, “straina” de domeniul artei, a incercat sa distruga aceasta capodopera a postimpresionismului francez, pe motiv ca ar instiga la homosexualitate.

Galeria Nationala de Arta din Washington cuprinde una dintre cele mai frumoase colectii de arta din lume, specialistii considerand-o comparabila cu Muzeul Louvre sau cu Galeria Nationala de Arta din Londra. In timp, pentru a atrage cat mai multi vizitatori, s-au organizat tot felul de evenimente, de la dineuri, la expozitii temporare. Dintre acestea, de un mare succes s-au bucurat, in anii ’70-’80, Expozitia de arta africana si Expozitia “Rodin redescoperit”, vizitata de peste 700 000 de pasionati de arta. In 2010, la Galeria Nationala de arta din Washington s-a deschiso expozitie cu operele lui Arcimboldo, pictor italian din secolul al XVI-lea, artist surprinzator prin originalitatea si modernitatea operei sale, care nu s-a raliat niciunei directii artistice a timpului sau. La expozitia de la Washington au fost aduse tablouri care se pastreaza in diverse muzee si colectii ale lumii, publicul dovedindu-se atras, in mod deosebit, de picturile din ciclul “Anotimpurile” sau “Cele patru elemente” (pamant, apa, aer, foc), de o mare densitate simbolica.

In prezent, ca dovada a respectului pentru arta si pentru gestul fondatorilor, intrarea este libera, Galeria Nationala de Arta din Washington fiind singurul muzeu american subventionat integral de stat.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.