Una dintre legendele martisorului ne aminteste de o baba rea si foarte urata pe nume Dochia, care traia cu foarte mult timp in urma pe acest Pamant. Aceasta avea o nora careia ii cerea fel si fel de lucruri imposibile: sa-i aduca fragi numai buni de mancat in luna februarie, sa-i prefaca lana de culoare alba in lana de culoare neagra si, de fiecare data, fata era ajutata de diferite personaje de poveste (Domnul Zeu, Sanpetru, Martie). Inraita de situatie, Baba Dochia a hotarat sa plece cu oile in munti, luand cu ea si noua sau doisprezece cojoace. Mergand prin padure, in timp ce torcea lana din furca cum facea de obicei, ea vazu un ban vechi, ii facu o gaura si il lega cu un fir de lana. Astfel a aparut obiceiul martisorului, care s-a pastrat pana in zilele noastre. In mitologia populara Baba Dochia moare in fiecare an pe 1 martie si reinvie pe 9 martie.

De atunci, de ziua Babei Dochia nu se munceste, doar lana poate fi toarsa. Daca se lucreaza in ziua de 1 martie se spune ca Baba Dochia se supara tare si isi scutura cojoacele timp de noua zile. Datorita legendei, in zilele de inceput a lunii martie se considera ca se dezlantuie energii negative, ca perioada este incarcata de sacralitate negativa, de care ar fi vinovat Soarele primavaratec. Martisorul inchipuit ca un banut mic de argint, protejeaza pe cei care il poarta contracarand puterea soarelui orbitor de primavara.

Martisor cu baba Dochia, Foto: atelierulom.wordpress.com
Martisor cu baba Dochia, Foto: atelierulom.wordpress.com

In cultura populara sunt imbinate respectul si teama fata de razele soarelui care strica frumusetea fetelor si femeilor. Acestea pentru a fi protejate obisnuiau sa arunce spre cer martisoare in primele zile ale lui martie, odata cu sosirea primaverii. Ele rosteau un descantec si apoi purtau martisoarele pana cand pomii infloreau si agatau firele impletite in alb si negru de ramurile acestora.

Numele de martisor este asociat cu zeul Marte. Pe data de 1 martie are loc festivalul ,,Matronalia” (din calendarul roman) cand se sarbatoreste acest zeu roman al razboiului, al naturii, agriculturii si primaverii. In timpul Imperiului Roman se celebra ,,Idele lui Marte” chiar la inceputul primaverii si se considera ca fiind timpul potrivit al inceperii campaniilor razboinice. Astfel firul de culoare alba al martisorului simboliza victoria, purificarea si innoirea, iar firul de culoare rosie reprezenta vitalitatea.

O alta legenda a martisorului ne spune ca: Soarele fiind singur pe bolta cerului privea cu melancolie la fericirea oamenilor de a fi impreuna. Astfel, intr-o zi a hotarat sa coboare pe pamant sub chipul unui barbat tanar si sa participe la o sarbatoare a oamenilor. Bucuria i-a fost luata insa de un zmeu care l-a rapit si l-a intemnitat intr-o pestera. Ramasa fara lumina soarelui, lumea s-a intristat, izvoarele nu au mai curs, pasarile nu au mai cantat si zambetul copiilor a disparut. Dintre muritori, doar un singur tanar a avut curajul sa plece spre temutul zmeu spre a elibera Soarele.

Calatoria acestuia a durat toata vara, toamna si iarna, iar confruntarea grea cu zmeul s-a terminat cu victoria tanarului si eliberarea Soarelui. De atunci intreaga natura a revenit la viata, iar oamenii si-au regasit bucuria de a trai. Datorita ranilor insa tanarul viteaz a murit, iar sangele sau a curs pe zapada si a facut sa rasara primii ghiocei de sub nea. Conform legendei din acea vreme, s-a pastrat obiceiul ca baietii sa daruiasca fetelor dragi lor o impletitura dintr-un fir rosu care semnifica vitalitatea si un fir alb care simbolizeaza taria si puritatea ghiocelului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.