Michelangelo Buonarroti a fost unul dintre titanii Renaşterii italiene. Sculptor, pictor, poet, arhitect şi inginer, marele artist florentin a creat o operă care şi-a pus amprenta asupra artei şi culturii universale.
Lucrările sale sunt admirate în lumea întreagă şi nu există nimeni care să nu cunoască măcar frescele Capelei sixtine sau minunata statuie a lui David. A conceput edificii impresionante la Roma şi Florenţa, a scris Sonetele care au intrat în istoria literaturii, a avut o viaţă tumultoasă care a suscitat interesul scriitorilor şi oamenilor de film.
Grupul statuar Pietà care a fost realizat de Michelangelo în 1499, a fost una din primele sale opere mai cunoscute şi este singura sa lucrare semnată. Sculptată dintr-un singur bloc de marmură, cu o tehnică impecabilă, Pietà înfăţişează două personaje aflate într-un echilibru perfect realizat: pe Fecioara Maria ţinându-l în braţe pe Iisus coborât de pe cruce. Avem de a face cu aceeaşi cunoscută imagine tradiţională a sacrificiului lui Iisus, dar reprezentată, ca toate sculpturile lui Michelangelo, cu o forţă de expresie extraordinară.
Frământat de căutări, în dorinţa lui de a atinge perfecţiunea, artistul învinge piatra cu măiestrie. Expresia forţei, a suferinţei apoteotice şi a măreţiei personajelor transpar din piatra care s-a supus controlului absolut al artei. Iisus încarnează sacrificiul suprem, iar Fecioara Maria este imaginea însăşi a durerii, a suferinţei atroce prin care trece o mamă care îşi pierde fiul mult-iubit.
Marmura are numai rotunjimi, are fluiditatea apei, substanţialitatea ei fiind învinsă de mesajul nobil exprimat de cele două personaje: mama îmbrăţişându-şi fiul, cu suferinţă şi resemnare, fiul acceptându-şi destinul, pentru a împlini o aşteptată şi hotărâtoare lecţie pentru omenire.
Această capodoperă a sculpturii renascentiste se află expusă la Vatican, în Bazilica San Pietro. O copie a ei se află, cum era şi normal, la Florenţa, oraşul iubit al lui Michelangelo, la Catedrala Santa Maria del Fiore.