Pictorul Edouard Manet s-a nascut la data de 23 ianuarie in anul 1832, in Paris si a murit la data de 30 aprilie 1883, tot in Paris. A fost un pictor ilustru, precursor important al impresionismului care a pornit bineinteles de la traditia marilor sai maestri pe care i-a venerat in timpul vietii. Edouard Manet si-a dat toata silinta sa lege trecutul de prezent si sa obtina adevarate capodopere, pline de frumusete si de profunzime lirica, acest aspect al operelor sale dandu-i totodata si supranumele de „pictorul zilelor noastre”, asa cum l-a numit Charles Beaudelaire.

Desi singura dorinta a lui Manet a fost sa schimbe pictura si sa ii ofere un aspect nou, acesta a fost incriminat de catre contemporanii sai, starnind totodata si multe controverse in lumea artei, dar si indignare. Pictorul a fost cu siguranta cel care a facut trecerea de la operele clasice, catre cele moderne, fiind numit si ultimul pictor clasic, primul modern, el aducand in lumea culorilor importante elemente ce aveau sa schimbe intreaga perspectiva asupra creatiilor ulterioare. Tablourile sale nu inceteaza sa uimeasca nici macar in ziua de astazi, cand lumea moderna este plina de amanunte excentrice, el oferind totusi o valoare incontestabila picturii de pretutindeni.

Edouard Manet; Bautorul de absint, Foto: everypainterpaintshimself.com
Edouard Manet; Bautorul de absint, Foto: everypainterpaintshimself.com

Coordonate importante din viata pictorului

Tatal lui Manet, pe nume Auguste, a fost un diplomat respectabil, fiind si functionar de rang inalt ministerial, iar mama pictorului avea o provenienta la fel de selecta. Primele studii ale artistului au fost in cadrul institutului Rollin, incepand in anul 1842, iar dupa dorinta tatalui sau ar fi ajuns un om important in domeniul juridic, insa gratie unchiului sau, care ii descopera talentul, incepe sa urmeze si cursuri de specializare inca din gimnaziu. Desi in anul 1848, tanarul isi incheie studiile, o alta pasiune apare in viata sa si anume aceea de a fi marinar, dar din pacate nu este admis la „Scoala Superioara de Marina”, motiv pentru care exact in acelasi an se imbarca pe post de carmaci la bordul unei nave ce se indrepta catre Rio de Janeiro. Aici are si ocazia de a-si etala talentul deoarece incepe sa-i deseneze pe toti membrii ce alcatuiau echipajul si mai ales sa realizeze frumoase peisaje marine.

Dupa numai un an, se intoarce la Paris si astfel tatal sau, dandu-si seama de talentul pe care il are, il sfatuieste si il sprijina sa urmeze cursurile Scolii de Arte Frumoase, dar pictorul refuza sa creeze dupa regulile stricte si astfel i se alatura lui Thomas Couture care avea o scoala de arta. Desi metodele de predare erau destul de liberale, Manet totusi se impotriveste si acestora incercand sa adopte un stil nou si natural, cerand totodata si modelelor sale sa nu pozeze in posturi aranjate si alese. Pentru inceput copiaza destul de mult picturile maestrilor ce erau expuse la Louvre si are un interes deosebit pentru Rubens, Tiziano si Velazques, iar din pictura franceza, Delacroix si Courbet sunt considerati inaintasii sai directi.

Citește și:  Care este functia ritualurilor familiale de Craciun?

In anul 1856, dupa ce lasa studiile de la scoala lui Couture, incepe sa calatoreasca in toata lumea, vizitand mai ales muzeele cu picturi olandeze, fiind foarte fascinat de operele lui Franz Hals, iar in Italia face o adevarata pasiune pentru Florenta si Venetia, iar spre drumul sau inapoi in Franta, viziteaza si muzeele din Viena, Dresda, Munchen si Praga, trecand prin Europa Centrala si prin Germania. Cu trei ani mai tarziu isi duce pentru selectie primele tablouri la o expozitie in cadrul salonului oficial de la Paris, iar unul dintre tablourile sale ce poarta denumirea de „Bautorul de Absinth” este foarte apreciat de Delacroix, acest tablou fiind departe de tehnicile de atunci si de traditiile epocii, restul juriului dovedindu-se chiar ostil. In anul 1861, finalmente, tabloul sau ce avea numele de Calaretul Spaniol este selectat pentru expozitie.

Pictorul Edouard Manet era un domn foarte distins si elegant, caruia ii placea sa frecventeze concertele moderne, cafenelele la moda si parcurile, aceste locuri fiindu-i totodata si muze pentru operele sale. Un alt tablou realizat din inspiratia citadina, un tablou de succes de altfel este cel realizat in anul 1862, cu denumirea de Concert in parcul Tuilleries, in acest tablou fiind prezenti si prietenii sai, nelipsind vestitul Beaudelaire. Urmeaza apoi o alta serie de tablouri pe care pictorul le trimite pentru expozitii, insa sunt si acestea respinse, dar „Dejunul pe iarna” starneste interesul multor critici, insa intr-o maniera negativa datorata pornografiei prost inteleasa pe care o etala.

Desi aproape toate operele sale au fost criticate si respinse, pictorul Edouard Manet nu inceteaza o clipa sa-si evidentieze stilul personal, fiind in acelasi timp si provocator. In acest stil, incet – incet, isi face drum catre saloane, devenind tot mai apreciat. Se imbolnaveste de reumatism, insa continua sa picteze si dupa moartea sa devine si mai apreciat, iar apropiatii sai fac toate demersurile necesare cat sa ii fie expus la Louvre mult criticatul si respinsul tablou „Olimpya”, care a generat atatea controverse in timpul vietii sale.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.