Home Cultură generală Telemunca/Munca la distanţă, în timpul pandemiei COVID-19 – 7 metode pentru a...

Telemunca/Munca la distanţă, în timpul pandemiei COVID-19 – 7 metode pentru a fi eficienţi

0
Telemunca/Munca la distanţă, în timpul pandemiei COVID-19

Telemunca (în engleză, Teleworking) sau “munca la distanţă”/”munca de acasă”, mai ales în condiţiile de acum, alepandemiei de COVID-19, care necesită mobilizarea tuturor eforturilor şi la toate nivelurile, pentru a limita răspândirea virusului, este o variantă care permite continuarea unor activităţi, fără riscuri, pentru a nu ajunge la un blocaj al vieţii economice şi sociale.

Telemunca/munca la distanţă este cea care utilizează Tehnologia Informaţiei şi a Comunicaţiilor (TIC), în cazul acelor activităţi care permit acest lucru, şi este un concept care a cucerit teren în epoca modernă, care a presupus accelerarea, la scară globală, a schimburilor de bunuri şi servicii, internaţionalizarea fluxurilor financiare şi comerciale, dezvoltarea întreprinderilor multinaţionale, externalizarea/outsourcing (constând în delegarea unor secţiuni de afaceri către entităţi externe, pentru un raport calitate-pret mai bun etc.).

Telemunca, Munca la distanţă, în timpul pandemiei COVID-19
Telemunca, Munca la distanţă, în timpul pandemiei COVID-19

Acum, mai mult ca oricând, telemunca poate fi o soluţie viabilă, dat fiind faptul că, la noi şi pretutindeni în lume, companiile, instituţiile private si de stat, întreprinderile, micile afceri îşi închid sau îşi restrâng activitatea, constrângerile economice sunt din ce în ce mai mari, iar oamenii au nevoie unii de alţii, pentru ca mecanismele sociale, economice, financiare, vitale pentru societate şi pentru fiecare om în parte, să fie ţinute în funcţiune, pentru ca viaţa să meargă mai departe.

Telemunca în anii 2000

Teleworking, munca la distanţă

Practicată, la începutul anilor 2000, mai ales în IT şi consultanţă, telemunca s-a extins treptat, astfel că, în 2015, 17% din populaţia europeană practica munca la domiciliu sau în telecentre, în spaţii coworking (birouri comune, deschise colaborării şi inovaţiei).

Formele de telemuncă s-au modernizat şi diversificat in timp, acest fel de activitate fiind preferată de freelanceri (liber profesionişti, care desfăşoară o profesie fără un contract cu un angajator – de exemplu, in design grafic, web design, copywriting și content writing, producţie şi editare video, traduceri, consultanţă şi planuri de afaceri, SEO etc.), de angajaţi ai companiilor cărora li se permite să lucreze la distanţă sau în telecentre, de “echipe virtuale” sub controlul unui manager de la distanţă s.a.m.d.

Telemunca, Munca la distanţă

În general, în lume, în orice domeniu în care minimum 60% din activitate poate fi făcută la distanţă, în anii din urmă s-a optat pentru telemuncă. Pentru anumite profesii, chiar şi numai posibilitatea de a schimba e-mail-uri şi accesul la un telefon sunt de ajuns pentru o organizare şi funcţionare la distanţă.

În contextul acestei situaţii neobişnuite, al pandemiei de COVID-19 şi al stării de urgenţă, care impune distanţarea socială, multe persoane, în acord cu angajatorul, pot opta pentru telemuncă, in vederea depăşirii acestei situaţii dramatice din toate punctele de vedere.

In special pentru cei care nu sunt obişnuiţi cu acest fel de activitate, telemunca poate părea dificilă, dar recomandările care rezultă din experienţa celor care o practică mai demult, ca şi cele din partea specialiştilor, pot fi de un real folos.

Munca la distanţă – avantaje pentru angajator şi pentru angajat

Munca la distanţă – avantaje pentru aţngajator şi pentru angajat

Telemunca oferă, în general, o serie de avantaje pentru angajator: flexibilitatea resurselor umane, reducerea/eliminarea absenteismului şi a întârzierilor (în caz de greve, paralizare a transporturilor, epidemii, pandemii etc.), reducerea cheltuielilor, modernizarea proceselor de management, o mai mare eficienţă a angajaţilor.

Pentru angajat, avantajele sunt legate de: programul de lucru flexibil, creşterea autonomiei şi a responsabilităţii, economie de timp şi de bani, o mai bună armonizare a vieţii personale şi profesionale, creşterea motivaţiei, reducerea stresului şi a oboselii.

Există şi dezavantaje, mai ales în privinţa angajatului sau, după caz, freelancer-ului, care se poate simţi izolat şi care beneficiază mai puţin de dinamica unei echipe, drepturile lui sunt mai dificil de respectat uneori, viaţa personală poate fi afectată, dacă nu-şi organizează şi nu delimitează clar timpul de muncă de restul timpului.

Telemunca – legislaţie în condiţii de pandemie. Reglementări ITM

Telemunca – legislaţie în condiţii de pandemie

Situaţia de acum este cu totul specială. Probabil că, în condiţiile distanţării sociale, impuse de pandemia de coronavirus (COVID-19), pentru multe persoane, telemunca este o noutate căreia trebuie să-i facă faţă. Nu orice activitate se poate plia pe o asemenea variantă, dar, acolo unde este posibil, companiile/instituţiile îşi pot lăsa angajaţii să lucreze acasă, prin decizie unilaterală ori printr-un act adiţional la Contractul individual de muncă.

În România, telemunca, adică activitatea desfăşurată cu ajutorul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, a fost reglementată, începând cu 2018, prin Legea nr. 81/2018 privind reglementarea activităţii de telemuncă.

În contextul actual, după instituirea stării de urgenţă, angajatorii pot introduce munca la domiciliu, ca opţiune fezabilă, prin decizie unilaterală, astfel încât să se asigure supravieţuirea unei activităţi/afaceri pe timp de criză. Angajatorul va trebui să precizeze în actul adiţional faptul că salariatul lucrează la domiciliu, perioada de aplicare a acestei măsuri, modalitatea concretă de realizare a telemuncii şi de exercitare a controlului asupra angajatului.

7 metode pentru a fi eficienţi în munca la distanţă

Telemunca

Modul în care se desfăşoară telemunca se stabileşte pentru fiecare domeniu, profesie, persoană, în funcţie de specificul activităţii, dar, indiferent de specificitatea muncii, iată 7 metode care pot ajuta în reorganizarea activităţii, în dobândirea de noi obiceiuri si abilităţi, păstrându-ne eficacitatea, spre folosol nostru şi al comunităţii:

  • Asiguraţi-vă că dispuneţi de mijloacele tehnice necesare pentru telemuncă (telefon, computer/laptop, Internet), în caz contrar informaţi-vă angajatorul şi găsiţi soluţia acestei probleme.
  • Definiţi-vă un spaţiu de lucru. Ideal ar fi să puteţi să aveţi o cameră separată sau, dacă nu se poate, un birou pe care să aveţi cele necesare activităţii pe care o desfăsuraţi şi la care să puteţi lucra fără a fi întrerupt.
  • Încercaţi să stabiliţi obiective rezonabile şi un program riguros pentru telemuncă (timp de lucru, pauze), pe care să-l respectaţi în fiecare zi. Telemunca nu trebuie să fie o improvizaţie de circumstanţă, ci o abilitate care trebuie dobândită si dezvoltată, îmbinând autonomia, organizarea şi flexibilitatea. Pentru cine are probleme de concentrare, poate apela la tehnica “Pomodoro”, 25 de minute de lucru, 5 minute pauză. Oricum, în telemuncă, există şi acest avantaj, că fiecare îşi poate urma propriul ritm pentru activităţile pe care le are de făcut.
  • Comunicaţi familiei sau celor alături de care locuiţi regulile şi care este programul asupra căruia trebuie să rămâneţi concentrat, astfel încât să nu fiţi întrerupt oricând şi oricum.

    Telemunca, Munca la distanţă, în timpul pandemiei COVID-19

  • Aveţi grijă de look-ul dumneavoastră, chiar dacă munciţi la domiciliu. Subconştientul este atent la toate mesajele pe care i le trimitem direct sau indirect. În plus, cei care trebuie să apeleze şi la mijloace video, dar şi ceilalţi, trebuie să fie atenţi la imaginea pe care o transmit (vestimentaţie, postură, ambient, zgomote de fond etc.)
  • Comunicarea cu echipa căreia ii aparţii trebuie făcută pentru lucrurile importante sau pentru a obţine/oferi diverse sugestii, confirmări etc., pentru a vă putea coordona. Cei care sunt debutanţi în telemuncă se pot inspira din munca celor care au deja experienţă în domeniu, le pot cere sfaturi şi orice alte informaţii necesare. Cu un Google Calendar, i se poate comunica echipei/managerului programul zilnic sau săptămânal.
  • Se pot crea şi momente informale – scurte discuţii on line, pe subiecte preferate – cu cei din echipă, pentru a elimina sentimentul izolării. Ascultaţi-vă colegii, pentru că fiecare dintre noi reacţionează diferit, mai ales în condiţiile actuale, ale distanţării şi izolării, unii suportă mai uşor, alţii pot fi extrem de stresaţi. Este nevoie de solidaritate, trebuie conştientizat si acceptat acest fapt, deşi solidaritatea ar fi trebuit să fie o atitudine umană caracteristică în orice moment, nu numai pe timp de criză.

    Metode pentru a fi eficienţi în munca la distanţă

Pentru cei care nu au posibilitatea desfăşurării telemuncii, perioada aceasta, a stării de urgenţă, care impune, pentru cei mai mulţi, măsuri drastice de distanţare socială şi de izolare, poate fi un bun prilej de a accesa şi urma cursuri gratuite online, utilizând platforme de învăţare electronică (e-learning), pentru a dobândi abilităţi de telemuncă, ce vor fi utile şi în epoca post-pandemie.

Platforme de comunicare online (Zoom, Skype, Microsoft Teams, Google Drive, Slack, E-Works, Hangouts meet etc.), platforme e-learning, training-uri, instruire asistată de calculator, lecţii interactive pentru elevi şi studenţi, tutoriale diverse, instruire pentru Telework/Telecommuting etc., toate pot fi accesate prin intermediul Internetului.

Platforma Unity Learn, de exemplu, una dintre cele mai mari platforme de învăţare din lume, aflată în Top 10, în perioada 19 martie – 20 iunie 2020, oferă acces gratuit la Unity Learn Premium. Nenumărate platforme româneşti oferă, de asemenea, astfel de oportunităţi, pentru toate vârstele, în funcţie de interesele, necesităţile şi opţiunile fiecăruia.

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Exit mobile version