Inainte sa ne gandim serios si, bineinteles, cu un oarecare pesimism vadit, la autostrazile din Romania, vom incerca sa parcurgem, cel putin ca semn al alienatiei mintale, drumurile din Occident, care par ca duc, pentru romani, nu spre o destinatie anume, ci, de ce nu, spre Paradis. Pe de alta parte, daca ne gandim la cate ore avem nevoie sa ajungem, in Romania, de la un punct de pe harta la altul, alienatia mintala pe care o invocam mai devreme, nu ar mai sta intr-un semn anume, ci ar ajunge sa se manifeste, spunem noi, destul de evident, prin violenta. Dincolo de orice gluma, desi, in aceasta situatie, poate fi nepotrivita, in Romania, chiar exista autostrazi.
Numarul lor si, desigur, costurile par desprinse dintr-o tragedie greaca, indeosebi daca ne raportam la contextul din prezent si la felul in care, un Sofocle sau un Eschil de astazi ar scrie despre problemele noastre. Ce e curios este faptul ca vinovatii intotdeauna nu mai sunt in functie, ori, daca sunt, acestia se bucura de prezumtia de vinovatie. Paradoxal, vinovatii exista, desi nu sunt trasi la raspundere. Rezultatele sunt mai mult decat evidente: viteza melcului cu care autostrazile s-au construit in tara noastra a fost si este, cum altfel, decat foarte costisitoare. Desigur, glumetii, ce-i drept, mai mult suprarealistii, spun ca Romania a apelat la modelul melcului, pentru a valoriza, cel mai probabil, natura si molustele care traiesc in ea. In sfarsit, cert este ca autostrazile in Romania nu sunt nicidecum absente.
De pilda, avem autostrada Bucuresti-Constanta, care are 197 km. Din acest numar, in folosinta sunt 166 km. Chiar si asa, kilometrii care sunt in folosinta, in acest caz, sunt reprezentanti de un numar decent. In schimb, autostrada Bucuresti-Pitesti-Sibiu-Deva-Timisoara-Arad-Nadlac, din 558 km, in folosinta sunt numai 128. Motivul? Foarte simplu: lucrurile se complica pe zi ce trece, lucrarile au decurs si decurg extrem de greu, iar oamenii, si-asa saraci, considera ca preturile primite pe pamanturile lor sunt mici. Pana la urma, oficial, autostrazile in Romania sunt in numar de patru, printre care mai amintim si frantura de autostrada Ovidiu-Agigea (A4 – 22 km, din care in folosinta, 11, adica pe jumatate) si, desigur, Bucuresti-Brasov-Oradea (A3 – 582 km, dintre care in folosinta sunt numai 54 km). Motivele sunt aceleasi, probleme sunt, insa, altele, cel putin asa sustin persoanele avizate. Presa, in schimb, a pus problema altfel: exista, de pilda, o mafie formata in jurul construirii autostrazilor in Romania, care, cel mai probabil, in prezent, e bagata la perfuzii.
Nu putem insa sa nu remarcam ca proiectele sunt indraznete. Autostrada A3, care este in constructie, va porni de la Bucuresti inspre nordul tarii si va taia, cum altfel, decat vitejeste, Muntii Carpati. Altfel spus, prin intermediul acestei autostrazi se vor lega Bucuresti de Ploiesti, Brasov, Fagaras, Sighisoara, Turda, Targu Mures, Cluj-Napoca, Zalau si de Oradea. Constructia aceasteia, numita sugestiv Autostrada Transilvania, pare sa dureze mai mult ca mandatul unui presedinte dintr-o tara democratica. Ministrul Transporturilor acuza constructorii ca au abandonat lucrarile, pe cand acestia, isteti si, cel mai probabil, sfatuiti din interior de oamenii potriviti, au cerut, ce altfel, decat suplimentarea costurilor. Pana la urma, desi Anca Boagiu, ministrul din anul 2011, a dorit sa rezilieze contractul, s-a renuntat la aceasta actiune, in aparenta, din considerente corecte.
Pe langa faptul ca, din pacate, constructia tronsonului Ploiesti-Brasov nici macar nu a fost inceputa, autoritatile romane nu contenesc in a arunca cu amenintari si critici la adresa constructorilor. In schimb, nu se face nimic concret, in pofida faptului ca presa este din ce in ce mai critica in privinta masurilor luate incorect, aparent fara niciun motiv ascuns.
Locomotia construirii este atat de lenta, incat incepem sa credem ca, in curand, a avea o autostrada pe care sa mergem in conditii normale se va transforma intr-un vis ce va fi transmis de la o generatie la alta. Mai mult decat atat, nici Autostrada Soarelui, adica Bucuresti-Constanta nu este ceea ce, de fapt, ar fi trebuit sa fie la ora actuala. Ba chiar, am putea spune noi, intr-o nota zeflemitoare, ca nici banii nu mai sunt ce erau odata. Si, bineinteles, in comparatie cu Ministerul Transporturilor, noi aducem dovezi, culmea, prin masurile luate de ei, daca pot fi numite astfel. De pilda, Romania se poate lauda cu cele mai scumpe autostrazi din lume, drept pentru care putem spune raspicat ca tara noastra are cu ce sa mandri. Din nefericire, ne mandrim cu sume colosale, cu spagi asemenea, insa, in niciun caz, nu ne putem mandri cu rezultate, cu autostrazi in Romania.
Dincolo de orice gluma, situatia se complica pe zi ce trece si disperarea soferilor devine disperare nationala, de sub jugul caruia nu iese nimeni. Faptul ca au existat probleme din start ar fi trebuit sa anunte acum esecul ce avea sa se instaleze peste aceste proiecte, proiecte care, intr-un exces de sinceritate, nu sunt nicidecum indraznete pentru o tara civilizata din Uniunea Europeana. Mai mult decat atat, Autostrada Brasov-Comarnic a scos la suprafata lucruri inimaginabile, pana si pentru cei mai inraiti conspirationisti. Cu alte cuvinte, pentru ca Romania sa aiba aceasta autostrada, s-a cerut o spaga de 40 de milioane de euro, conform ProTV. De fapt, aceasta autostrada este un tronson de drum, pentru care, iata, s-a cerut o spaga. Aceasta idee nu ar fi trecut prin minte nici macar celui mai indraznet regizor. Chiar si asa, putem spune ca autostrazile in Romania exista doar pe hartie, fapt ce ne-ar putea face sa afirmam ca in tara noastra, mintea nu mai e de multa vreme suportul visurilor, ci hartia. Si totusi, o tragedie greaca, dupa cum bine stim, este mai greu de reprezentat pe scena si, de ce nu, hai sa o lasam pe hartie, macar avem certitudinea ca, in aceasta maniera, va fi inteleasa.