Oamenii de stiinta sunt din ce in ce mai preocupati de a demonstra efectele benefice ale meditatiei asupra creierului. Cercetatorii de la Universitatea Madison, din Statele Unite ale Americii, au facut o serie de experimente, pe mai multi voluntari, care practicau, sporadic sau cu regularitate, meditatia (inclusiv calugari budisti), rezultatele fiind publicate in revista Academiei de stiinte, din SUA, si in revista Le Temps, din Elvetia. Analiza rezultatelor si a observatiilor obtinute prin rezonanta magnetica (RMN) a demonstrat ca cei care sunt obisnuiti cu meditatia, practicand-o zilnic, au capacitatea de a produce schimbari semnificative ale undelor care caracterizeaza diversele stari de constiinta. Mai mult, meditatia genereaza o coordonare puternica intre diversele regiuni ale creierului, determinata de o reorganizare a conexiunilor neuronale.

Meditatia1

Pentru o corecta intelegere a efectelor meditatiei, trebuie stiut ca, tot in urma observatiilor stiintifice, s-a constatat ca exista patru stari de constiinta, fiecare legata de frecventa unui anumit tip de unde : starea beta este cea din timpul activitatilor cotidiene, obisnuite, starea alfa este, ca frecventa, cea imediat inferioara undelor beta, si este caracteristica meditatiei ; starile gamma si theta sunt si mai profunde.

Meditatia nu trebuie inteleasa nici ca o simpla stare de relaxare, nici ca un proces de concentrare, nici ca autohipnoza, nici ca practica religioasa (desi multi asceti o practica), ci ca o atentie sporita acordata Sinelui, intr-o stare de liniste, de calm, de eliminare a oricarui gand. Pentru a junge la aceasta capacitate de eliberare de orice gand perturbator, este nevoie de antrenament, de exercitii sustinute, dupa care poate deveni o practica fireasca, placuta, benefica.

Concluziile specialistilor referitoare la efectele benefice ale meditatiei deschid noi perspective nu numai asupra imbunatatirii starii noastre de spirit, ci si asupra unor metode de tratare a diverselor boli, cum ar fi deficitul de atentie si problemele legate de anxietate. De altfel, in multe spitale din SUA, se practica meditatia pentru gestionarea stresului cronic sau a unor forme de cancer. Meditatia contribuie, de asemenea, la imbunatatirea perceptiilor senzoriale, reduce tensiunea arteriala, stresul (cu 40 -50%, dupa o luna de practicare zilnica a meditatiei), ajuta la detasrea de situatiile conflictuale, cu toate consecintele lor, imbunatateste calitatea somnului, ajuta la echilibrul emotional, intareste sistemul imunitar, largeste campul experientelor de constiinta etc.

Meditatia11

Coautorul studiului publicat in Le Temps, doctorul in biologie celulara  Matthieu Ricard, a subliniat ca, in timpul experimentelor, s-a ales un tip special de meditatie, bazat pe « compasiunea universala », prin care s-a evitat orice fel de stimulare a memoriei si a imaginatiei, ajungandu-se la o puternica activitate cerebrala, in regiunile creierului legate de emotiile pozitive. Asadar, in fapt, meditatia bazata pe compasiune produce o imbogatire interioara a celui care o practica, indiferent de varsta, facandu-l, ca si in momentul in care iese din starea alfa, sa fie mult mai creativ, mai dinamic, mai predispus la actiune.

Cum se poate exersa meditatia ?

Meditatia111

  • Initial, se fixeaza atentia asupra unui obiect (o lumanare aprinsa, un punct de pe tavan, o imagine mentala – un copac, o floare, un lac etc.), fara a lasa atentia sa se abata de la acesta si abandonand, treptat, orice alt gand ; se poate incerca fixarea atentiei si doar asupra respiratiei, timp de cel putin un minut ; daca apare un gand, nu trebuie sa va impotriviti acestuia, ci sa il lasati sa treaca ;
  • In momentul in care starea de liniste, de calm total a fost atinsa, se ramane astfel pret de 10-15 minute ; dupa un timp, cand intrarea in starea de meditatie se va face mult mai usor, aceasta se poate practica oricand si oriunde – dimineata, imediat dupa trezire, seara, inainte de culcare, sau chiar in timpul zilei, mergand pe strada sau acasa, in fata ferestrei, intr-un loc care va face placere etc.
  • Desi, poate, unii sunt sceptici in aceasta privinta, daca vor experimenta, vor intelege ca beneficiile, pentru starea de bine, sunt imense.

1 COMENTARIU

  1. recomand cartea emotiile vindecatoare. e de fapt o conferinta redactata cu Dalai Lama, la care unul dintre participanti este Matthieu Ricard. se discuta despre beneficiile meditatei si multe alte lucruri super interesante. concluzia este faptul ca tot ce stiau budistii de mii de ani, studiile psihologiei si neuropsihologiei actuale demonstreaza ca este real. suntem prea mici sa vedem cat sunt de simple lucrurile

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.