Muzeul CFR se află în Bucureşti şi este un muzeu dedicat Căilor Ferate Române, fără de care transportul între localităţile din România ar fi fost aproape imposibil până la apariţia automobilelor. Muzeul a fost deschis în anul 1939, la 70 de ani de la inaugurarea primei căi ferate, Bucureşti Filaret – Giurgiu.

Ideea amenajării unui astfel de muzeu a apărut în anul 1924, când subdirectorul general de atunci, Theodor Balş, şi-a exprimat intenţia conservării unor locomotive vechi şi a unor documente istorice. Multe dintre vagoanele şi locomotivele care nu mai erau folosite staţionau în diverse depouri, iar printre ele se află şi locomotiva „Călugăreni”, una din primele locomotive care au mers pe prima cale ferată din România.

Cu toate acestea, abia în anul 1937 a fost semnat, de acelaşi Theodor Balş, un ordin pentru înfiinţarea Muzeului CFR. Doi ani mai târziu, a fost deschis muzeul care constă într-o sală de 45 de metri, sală aflată sub una din tribunele stadionului din Giuleşti. De asemenea, muzeul s-a folosit de o parte din parcul stadionului pentru a arăta lumii primele exponate: Locomotiva 43 Călugăreni (din 186), Locomotiva 001 Lespezi (prima care a circulat pe cale îngustă), Locomotiva 683 Tigheni şi altele. Piesa de rezistenţă era însă vagonul-salon al lui Carol I, plin de decoraţii interioare şi luminat cu sfeşnice.

Muzeul CFR nu s-a bucurat prea mulţi ani de succes, pentru că stadionul a fost bombardat în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, iar multe dintre exponate au fost distruse. Însă dorinţa CFR-ului de a avea un muzeu a fost mai mare, astfel că, în anul 1953, a fost inaugurat Muzeul Tehnic al Căilor Ferate. De data aceasta, muzeul a fost amenajat pe Calea Griviței, în clădirea în care se află şi astăzi.

Obiectele care se află în Muzeul CFR sunt aranjate în ordine cronologică. Locmotiva Călugăreni a reuşit să reziste bombardamentelor din anul 1944, iar astăzi este una dintre cele mai populare exponate. Locomotiva a fost folosită 31 de ani, pe aceeaşi rută, iar după „retragerea” de pe calea ferată a fost folosită pentru diverse manevre. În anul 1969, cu ocazia sărbătoririi a 100 de ani de la prima cursă, a fost pusă din nou pe sine, remorcând trenurile de epocă de la Bucureşti până la Giurgiu. Locomotiva prindea maxim 30 km/h, iar în muzeu se poate admira şi o machetă a ei.

Colecţia Muzeului CFR cuprinde şi 37 de locomotive cu abur, însă multe dintre ele sunt împrăștiate prin depourile ţării. Printre ele, se află locomotiva Consolidation, locomotivele Pacific şi altele. În muzeu, se pot vedea însă locomotiva diesel EL 241-242, locomotiva electrică AEG 20, o macara cu abur, un plug de zăpadă, numeroase vagoane şi un telegraf Morse. Nu lipsesc nici documente, machetele unor locomotive şi vagoane celebre, fotografii, costume purtate de angajaţii CFR, dar nici obiecte care au legătură cu Elie Radu şi Anghel Saligny, doi oameni care au avut o contribuţie semnificativă în domeniul podurilor feroviare din România. De asemenea, din colecţia muzeului fac parte şi ceasurile CFR – ceasul mecanic suspendat, ceasul Paul Garnier, centrala ceasornică electrică şi altele.

În urmă cu câţiva ani, Muzeul CFR a fost închis pentru renovări, însă redeschiderea lui a avut loc în anul 2012, când a fost expusă cea mai mare dioramă feroviară din ţară, la scara 1:87. Muzeul este deschis de marţi până duminică, între orele 10 – 18. Se află pe Calea Griviței, la numărul 193 B, lângă Gara de Nord.

muzeul-cfr.jpg

loading...

LĂSAȚI UN MESAJ