Testul PISA (Programul pentru Evaluarea Internaţională a Elevilor – Programme for International Student Assessment) a fost conceput si pus in practica la initiativa unui consortiu international – OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development) – in colaborare cu ministerele educatiei din 65 de tari, pentru a evalua cunostintele si deprinderile de baza dobandite de elevii de 15 ani, subliniindu-se, de catre initiatorii programului, ca nu se urmareste, in primul rand, modul in care a fost insusit curriculumul scolar (ca volum de informatie), ci felul in care elevii sunt pregatiti pentru viata adulta si ce competente trans-disciplinare au asimilat.
Romania a fost inclusa, in acest program, incepand cu anul 2000, in 2001 fiind parcursa, conform regulamentului, etapa pretestarii, in care au fost inclusi in jur de 1000 de elevi, din toata tara. Testarea propriu-zisa, care are loc pe domenii (citire/ lectura, matematica/ stiinte) se face esalonat, in ani diferiti. De exemplu, in 2012, in testarea la matematica au fost inclusi peste 500 000 de elevi, din toate tarile care fac parte din programul mentionat. Se folosesc teste scrise, in care intrebarile pornesc, de regula, de la situatii din viata reala si pentru a caror rezolvare elevii au la dispozitie doua ore. Citirea/ lectura este definita, potrivit documentelor OECD, ca «intelegerea, utilizarea si reflectia asupra textelor scrise, pentru a-si atinge scopurile, pentru a-si dezvolta cunostintele si potentialul si pentru a participa la viata sociala ».
Rezolvarea de probleme este inteleasa ca modalitate de verificare a capacitatii elevului «de a utiliza procesele cognitive pentru a face fata si a rezolva situatii reale, transdisciplinare, in care calea solutiei nu este evidentă imediat si in care domeniile alfabetizarii sau ariile curriculare care ar putea fi aplicabile nu pot fi incadrabile in domeniul matematicii, al stiintelor sau al citirii / lecturii ». In sfarsit, in domeniul stiintelor, este verificata «capacitatea de a utiliza cunostintele stiintifice, de a identifica intrebarile si de a formula concluzii pe baza datelor, cu scopul de a inţelege si de a sprijini luarea deciziilor despre lumea naturii si despre schimbarile facute prin activitatile omenesti ». Rezultatele evaluarii sunt folosite de organizatori pentru realizarea diverselor statistici referitoare la nivelul de pregatire si de inteligenta al elevilor, la performanta sistemului de invatamant dintr-o anumita tara, la identificarea punctelor slabe si la analiza legaturii dintre stadiul de dezvoltare economico-sociala din tara respectiva si sistemul educational. In prezent, se pun la punct toate aspectele legate de testarea din 2015.
La testele PISA date pana acum, rezultatele elevilor romani i-au clasat pe locul 45, din 65 de tari, ceea ce inseamna spre coada clasamentului, oricum, la toate cele trei domenii (citire/ lectura – cu un scor de 438 puncte, matematica – cu un scor de 445 puncte, stiinte – cu un scor de 439 puncte, sub media mondiala. Un asemenea rezultat releva faptul ca scoala romaneasca, in pofida unei laudabile traditii, nu mai este in pas cu timpul, ca exista o ruptura intre marele volum de informatii pe care elevii sunt obligati – in virtutea diverselor evaluari scolare/ examene – sa il insuseasca si capacitatea de a aplica inteligent, creativ, ceea ce au invatat. A devenit o evidenta ca scoala romaneasca este rigida, ca schimbarile la nivelul sistemului sunt superficiale, negandite in perspectiva, iar consecintele nu vor inceta sa se vada nu numai in viitorul apropiat, ci si pe termen lung.
Pentru cei interesati, elevi si parinti, Brosura PISA, cu subiecte din 2009, din toate cele trei domenii mentionate in cuprinsul articolului, poate fi descarcata de pe site-ul Ministerului Educatiei Nationale, la urmatoarea adresa : http://administraresite.edu.ro/index.php/articles/c882
De asemenea, Brosura de antrenament din 2012, se gaseste pe site-ul CNEE (CENTRUL NAŢIONAL DE EVALUARE ŞI EXAMINARE, al Ministerului Educatiei Nationale).