Spre deosebire de 85% dintre mamifere, oamenii dorm doar o dată pe zi. Oamenii de ştiinţă nu sunt siguri dacă noi ca specie suntem în mod normal monofazici sau de vină este societatea modernă, dar un singur lucru este clar și anume acela că nu avem parte de suficient somn.

Un pui de somn poate avea efecte stimulative asupra creierului nostru, îmbunătăţind memoria, starea de spirit, sistemul cardiovascular şi în mod surprinzător ajută la gestionarea greutăţii.

În mod ideal un pui de somn ar trebui luat undeva între orele 13:00 P.M. şi 16:00 P.M. şi ar trebui să dureze între 10 şi 90 de minute. Dar acest lucru nu este recomandat de toată lumea. De exemplu, unii oameni de ştiinţă ca Sara Mednick de la Universitatea din California spun că un somn de 10, 20 de minute poate da un impuls de energie, în timp ce un somn de 30 de minute poate duce la o perioadă mai lungă de recuperare şi chiar la sentimentul că suntem mai obosiţi decât atunci când ne-am culcat. De asemenea, un somn de 60 de minute poate îmbunătăţi memoria cognitivă. Cel mai benefic, din punctul ei de vedere, este somnul de 90 de minute, acesta reprezentând un ciclu complet de somn. Ea consideră că acest tip de somn ne poate ajuta creativitatea şi memoria.

Există o varietate de studii care arată ca somnul pe timp de noapte îmbunătăţeşte capacitatea de învăţare. Ideea este că toate cunoştinţele acumulate pe parcursul zilei sunt integrate în creier în timpul somnului. În această idee, cercetătorii de la Universitatea Harvard au descoperit că un pui de somn după-amiaza de 60-80 de minute are un beneficiu similar somnului de noapte, iar combinarea celor două are un efect sporit.

Un amplu studiu a fost realizat în 1995 de către cercetătorii de la NASA pe 747 de piloţi. După un somn de aproximativ 25 de minute după-amiaza, s-au înregistrat îmbunătăţiri ale vigilenţei de până la 34 % faţă de cei care nu au dormit.

Somnul la locul de muncă începe să fie din ce în ce mai acceptat în cadrul companiilor mari din moment ce ajută la creşterea calităţii muncii şi reducerea greşelilor. Companii precum Google şi Hoffington Post au instalat locuri speciale de dormit pentru angajaţii lor. De asemenea, un pui de somn ajută la reducerea stresului, ceea ce nu e puţin lucru în ziua de azi.

Citește și:  Somnul de sticlă (Kryptopterus bicirrhis), are corpul transparent

Pentru persoanele care lucrează în ture, mai ales pentru cei care lucrează în tura de noapte şi întâmpină oboseală şi performanţe scăzute, combinarea unui pui de somn cu o ceaşcă de cafea poate îmbunătăţi performanţele şi rezistenţa.

Printre altele, câte un pui de somn pe zi ne poate ajuta la gestionarea tensiunii arteriale. Din moment ce în ultimii ani durata somnului a scăzut cu aproximativ 2 ore faţă de acum 50 de ani, acest lucru are un impact puternic asupra sănătăţii noastre. De exemplu, mai puţin somn înseamnă şi o creştere a riscului de hipertensiune şi de boli cardiovasculare în general. Dacă la lipsa somnului mai adăugăm şi stresul acumulat pe timpul zilei, putem vedea ce efect îngrijorător are pentru organismul nostru. În legătură cu această idee, un studiu făcut în Grecia pe o perioadă mai mare de 6 ani relevă faptul că pentru persoanele care trag un pui de somn după-amiaza măcar de trei ori pe săptămână riscul pentru o boală cardiovasculară scade cu 37%.

Privarea de somn conduce la acumularea în exces a hormonului cortizol în organism fapt ce are consecinţe şi asupra greutăţii noastre. Excesul de cortizol creşte intoleranţa la glucoză şi grăsimea abdominală, slăbeşte sistemul imunitar şi cel muscular, scade nivelul hormonului de creştere şi al testosteronului. În timpul somnului organismul eliberează hormonul de creştere, antidotul cortizolului ce stimulează sistemul imunitar, ajută la repararea muşchilor şi la pierderea în greutate.

Nu trebuie să uităm de copii când vorbim despre efectele benefice ale unui pui de somn. Copiii au parte de deficite în performanţă când nu sunt odihniţi, deficienţe ce nu pot fi remediate doar prin somnul de noapte. Astfel, somnul pe timpul zilei ajută copiii să înveţe regulile unor limbaje abstracte şi la stocarea informaţiilor în memoria de lungă durată. Şi nu e nici o noutate că copiii lipsiţi de somn arată mai multă anxietate, mai puţină bucurie şi interes şi o capacitate mai scăzută de a rezolva anumite probleme.

Şi pentru cei care încă nu sunt siguri că pentru un pui de somn se merită întreruperea rutinei zilnice, avem câteva exemple de personalităţi care au avut o altă părere. Napoleon Bonaparte lua un pui de somn în fiecare zi, Winston Churchill obişnuia să doarmă în timpul zilei pentru a evada temporar de ororile celui de-al Doilea Război Mondial, de asemenea Thomas Edison, J.F. Kennedy şi Leonardo DaVinci aveau obiceiul unui pui de somn după-amiaza.

Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.