Chiar daca marile centre comerciale (dupa expresia englezeasca consacrata, “shopping centre”) par a fi o caracteristica exclusiva a peisajului urban contemporan, preocuparea comerciantilor de a oferi spatii adecvate, confortabile, placute, cumparatorilor, dateaza de multa vreme. Marele bazar din Istambul, de exemplu, functioneaza din secolul al XVI-lea, din timpul lui Soliman Magnificul, si a fost conceput in asa fel incat clientii sa fie feriti de soarele torid si sa se plimbe in voie, admirand si alegand marfurile de care erau interesati. Acesta exista si in prezent, fiind unul dintre cele mai mari din lume, cu cinzeci si opt de coridoare principale si peste patru mii de magazine. In tarile cu clima mai rece, marile centre comerciale au fost gandite intr-un mod similar, dar pentru a proteja de frig, de ploaie si de vant, standurile fiind expuse in spatii incalzite, luminoase.

Cresterea nivelului de trai si urbanizarea sustinuta au favorizat, in secolul al XIX-lea, aparitia galeriilor cu magazine, ceea ce presupunea constructii de mari dimensiuni, inalte si cu coridoare largi, cu oferte generoase de marfuri. Celebre, la vremea respectiva, erau galeriile din Paris, din Cairo (Egipt), galeriile Saint-Hubert, din Bruxelles,  galeria Vittorio Emanuele, din Milano sau cea din Saint-Petersburg (Rusia).

Mall of America, Foto: aromdoms.wordpress.com

In 1890, in Statele Unite ale Americii, s-a deschis Cleveland Arcade, un edificiu din sticla si metal, pe o suprafata de 300 de metri, cu cinci etaje. Glavny Ouniversalny Magazine (Goum), adica “Magazin principal universal”, din Moscova (in Piata Rosie), la momentul deschiderii, in 1893, era cel mai mare din lume. Facut din marmura, gresie si granit, avea forma trapezoidala si era protejat de un imens acoperis transparent. Iluminarea era asigurata de enorme candelabre din metal si sticla. Inaugurarea s-a facut in prezenta tarului Alexandru III si a familiei sale.

Dupa revolutia din 1917, a fost nationalizat de bolsevici. In prezent, si-a recastigat stralucirea de odinioara prin cele peste doua sute de magazine care ofera marfa apartinand marilor case de moda din lume. Un centru comercial similar se afla tot in Moscova, in apropierea Teatrului Balsoi – Tsentralny Ouniversalny Magazine (Magazin Central Universal).

In secolul al XX-lea, moda cumparaturilor continua sa ia amploare. Centrele comerciale s-au adaptat continuu la nevoile clientilor si parcarile pentru automobile au devenit o necesitate, ca si facilitatile de a-si transporta cumparaturile usor, pana la autoturismele personale.

mall in USA

Geomarketingul nu este o inventie a zilelor noastre. Comerciantii au inteles de mult timp cat de important este sa analizeze si sa aleaga amplasamentul, pentru centrele comerciale, in zone atractive din toate punctele de vedere (numar de locuitori, profilul socio-cultural al acestora, interesele, consumul mediu pe o anumita perioada de timp etc.), fara a pierde din vedere concurenta.

Din acest punct de vedere, la inceputul secolului trecut, cei mai inventivi s-au dovedit a fi americanii, care au construit asemenea centre comerciale, cu parcari, cai de acces chiar pana la primul etaj, posibilitatea de a aduce cumparaturile pana la masina etc. Conceptul american de “mall” a aparut in anii ’50 si se datoreaza arhitectului Victor Gruen, un evreu din Viena, care a emigrat in SUA. El si-a inceput cariera concepand vitrine cat mai interesante, pentru a atrage clientela, nota distinctiva fiind forma de cursa de soareci a acestora.

Primele sale realizari de centre comerciale au fost Northland Shopping Center, in Detroit (1954) si Gulfgate, in Huston, gandite ca zone comerciale in aer liber. Peste numai doi ani, a facut si proiectul primului sau centru comercial acoperit (la Edina, Minnesota), dotat cu mai toate facilitatile moderne – cale de acces cu masina, pana la primul etaj, balcoane pentru a se putea vedea magazinele de la celelalte etaje, parcari.

Citește și:  Cacaua, ciocolata si sanatatea

Modelul Gruen a fost imprumutat si in Europa, zece ani mai tarziu, marile centre comerciale fiind construite, initial, la marginea marilor orase, ulterior si in centru. De exemplu, in acea perioada, 1960-1961, si-au deschis portile celebrele centre comerciale Carrefour si Auchan, care s-au extins astazi in nenumarate tari.

Cele mai mari centre comerciale din lume, in prezent

Suprafata West Edmonton Mall, Foto: canadaalive.wordpress.com

In momentul de fata, cel mai mare centru comercial din lume este Dubai Mall (in Emiratele Arabe), inaugurat in 2008, si care face parte din Dubailand, un complex turistic in plina dezvoltare. Dubai Mall are o suprafata de 800 000 metri patrati si peste 1200 de magazine. Este amplasat langa Burj Khalifa, cel mai mare zgarie-nori care s-a construit vreodata (828 de metri inaltime). Multe dintre marile magazine din interior sunt ale caselor de lux de pretutindeni, iar bijuteriile din aur se vand in nu mai putin de 220 de spatii comerciale. Pentru a atrage cumparatorii, in interiorul Dubai Mall, se mai afla unul dintre cele mai mari acvarii din lume, cu 33 000 de specii de vietuitoare marine (inclusiv rechini), un patinoar olimpic cu o capacitate de 2 000 de persoane, fantani arteziene, terase etc.

In Statele Unite ale Americii, cel mai mare centru comercial este Mall of America (390 000 metri patrati), deschis in 1992. Este dotat cu 522 de magazine, 14 sali de cinematograf, peste 50 de restaurante si fast-food-uri, 8 discoteci s.a.m.d.

Si mai mare decat Mall of America este West Edmonton Mall (500 000 metri patrati), din Canada, gandit nu numai ca centru comercial, ci si ca spatiu turistic, in aceeasi incinta aflandu-se parcul de distractii Galaxyland, considerat “a opta minune a lumii”. Constructia complexului a costat in jur de 1,2 miliarde de dolari canadieni si, potrivit statisticilor, peste 20 de milioane de vizitatori/cumparatori trec pe aici, in fiecare an.

Pana in 2008, cand s-a deschis Dubai Mall, prima pozitie in topul celor mai mari centre comerciale din lume era ocupata de South China Mall (din localitatea Dongguan), cu o suprafata de 600 000 de metri patrati.

Bluewater Mall, Foto: awesomearchitecture.wordpress.com

In Europa, exista nenumarate centre comerciale renumite, precum Bluewater (Marea Britanie), Belle Epine (Franta), Parque Sur (Spania), Centro Comercial Colombo (Portugalia) etc.

Intr-o lume, precum cea de astazi, in care mai mult de jumatate din populatie traieste in orase, centrele comerciale reprezinta nu numai un loc pentru cumparaturi, ci si spatiu de relaxare, de distractie, o realitate dinamica, in care se exploateaza la maximum noile tehnologii, sunt valorificate noi concepte arhitecturale, diverse modele economice si de marketing. Ramane de vazut daca centrele comerciale virtuale, cu retelele de shopping, cu avatarul cumparatorului care, asemenea persoanei reale, poate sa intre in diverse spatii, sa examineze produse, sa comande etc., vor avea mai mult succes.

Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.