Pastele este sarbatorit de cultele crestine majore, insa exista si grupuri religioase care nu obisnuiesc sa sarbatoreasca invierea lui Iisus Hristos. Ce culte nu sarbatoresc Pastele sau nu vad aceasta sarbatoare ca pe una esentiala credintei crestine? Raspunsul la aceasta intrebare este unul destul de complex. Printre credintele reformate ce nu pun mare pret pe Paste se numara Protestantismul, iar religiile ce apartin acestui curent au desemnat traditiile si obiceiurile legate de Paste ca „pagane”. Miscarile luterane, metodiste si anglicane aleg insa sa observe traditiile si obiceiurile de Paste chiar daca nu pun un pret deosebit pe acestea. Bisericile luterane sarbatoresc atat Pastele, cat si Craciunul si zilele sfinte de dinaintea Pastelui.
Multe dintre aceste festivaluri sunt considerate ingrozitoare de acele culte ce nu sarbatoresc Pastele. Societatea Religioasa a Prietenilor, prezbiterienii puritani, anabaptistii si congregationalistii se afla printre cultele care nu celebreaza Pastele si care au o vedere cu totul diferita asupra acestei sarbatori. Puritanii nu vor sa accepte sarbatoarea Pastelui pentru ca interpreteaza anumite pasaje din Biblie in mod diferit fata de alte culte religioase si considera ca celebrarea si practica religioasa de sarbatorire nu sunt mentionate in Noul sau Vechiul Testament al Bibliei crestine. Puritanii spun ca adaptarea celebrationista trebuie sa fi venit mai tarziu si, deci, nu este demna de a apartine credintelor si practicilor autentice crestine si nu este necesara, fiind considerata chiar pacatoasa.
De ce anumite culte crestine nu sarbatoresc Pastele asa cum fac ortodocsii si catolicii?
Unele grupuri crestine nu accepta sa sarbatoreasca Pastele pentru ca acestea considera ca Biserica Romano-Catolica a impus anumite practici si elemente istorice de origine pagana in cadrul religiei. Anumite culte crestine nonconformiste sarbatoresc intr-o anumita masura Pastele, insa numesc sarbatoarea Ziua Reinvierii sau Duminica Reinvierii. Aceasta schimbare poate fi vazuta si ca o rejectie a aspectelor comerciale si seculare ale sarbatorii.
Societatea Religioasa a Prietenilor, un grup religios crestin, nu sarbatoreste Pastele si nici alte sarbatori crestine din motive ce tin de marturia istorica impotriva timpurilor si anotimpurilor a membrilor sai. Ei cred ca fiecare zi este inchinata Domnului si ca ridicarea unei zile deasupra alteia ar sugera ca in anumite zile pot fi facute actiuni desemnate ne-crestine. Tocmai din cauza credintelor lor, Prietenii au fost persecutati in trecut.
Martorii lui Iehova sarbatoresc anumite aspecte ale intregii celebrari a Pastelui. Cina cea de Taina si moartea lui Hristos in seara de Nisan 14 (conform calendarului evreiesc) sunt comemorate cu slujbe speciale. Majoritatea Martorilor numesc acest eveniment simplu Slujba. Martorii lui Iehova considera ca anumite pasaje din Biblie indeamna la comemorarea mortii lui Hristos, insa nu la sarbatoarea reinvierii acestuia. Ei comemoreaza moartea lui Iisus in fiecare an la aceeasi data cu Pastele evreiesc.
Printre acele culte ce nu sarbatoresc Pastele, insa vad acest eveniment ca unul de bucurie, se numara si unele grupuri religioase crestine. Nu ziua este cea sarbatorita ci evenimentul sau miracolul invierii lui Hristos. Printre aceste grupuri religioase se numara miscarea Armstrong, Numele Sacru si Crestinii-evrei care nu sarbatoresc Pastele, ci prefera sa sarbatoreasca Pastele evreiesc impreuna cu cel crestin pe data de 14 Nisan. Adventistii de ziua a Saptea si cei care sarbatoresc Sabatul si Luna Noua obisnuiesc sa celebreze aceasta sarbatoare pascala si nu Pastele crestin.
Imi spuneti va rog de ce Ortodoxii tin duminica. Eu nu am gasit nicaieri in biblie scris ca trebuie tinuta duminica. Eu am gasit ceva scris de Sabat, care inseamna Sambata. Am intrebat preot ortodox si spune ca in biblie scrie ca ziua de inchinare este Sambata si nu duminica. Si am mai gasit niste citate de la diverse cultepe care le expun acum:
Biserica romano-catolica declară:
“Puteti citi Biblia de la Geneza la Apocalipsa si nu veti gasi un singur verset care sa autorizeze sfintirea duminicii. Scripturile obliga la pazirea religioasa a sambetei, o zi pe care noi n-o sfintim niciodata.” Cardinal Gibbons, The Faith of our Fathers, pag. 89
“Biblia spune, adu-ti aminte de ziua Sabatului ca s-o sfintesti. Biserica Catolica spune ‘Nu !’. Prin puterea mea divina abolesc ziua de Sabat si poruncesc sa sfintesti prima zi a saptamanii. Si iata, intreaga lume civilizata se pleaca in supunere in fata poruncii sfintei Biserici Catolice.” Father Enright, American Sentinel, June 1893
“Nu Creatorul universului in Geneza 2,1-3, ci Biserica Catolica poate pretinde cinstea de a oferi omului o pauza la fiecare sapte zile.” Storia della Domenica, 1969, pag. 366-367
“Duminica nu se bazeaza pe Scriptura, ci pe traditie, si este o institutie evident catolica. Noul Testament nu mentioneaza explicit ca apostolii au schimbat ziua de inchinare, stim asta din traditie.” The New Revised Baltimore Catechism, 1949,pag. 139
“Autoritatea bisericii nu poate fi legata de cea a Scripturii, fiindca biserica a schimbat Sabatul in duminica, nu prin porunca lui Christos, ci prin propria autoritate.” Canon and Tradition, p.263
“Bineinteles ca Biserica Catolica pretinde ca schimbarea a fost actiunea ei…” Schimbarea Sabatului in duminica… “Iar acesta este semnul puterii ei cleziastice si a autoritatii in chestiuni religioase.” Gibbons cardinal, Letter, Oct. 28, 1895, from C.F. Thomas (subl. aut.)
“Duminica este semnul autoritatii noastre… Biserica este deasupra Bibliei, iar acest transfer al pazirii Sabatului este o dovada a acestui fapt.” Catholic Record, 1 sept. 1923 (subl. aut.)
Intreband Biserica Catolica care este ziua de Sabat, spune : ‘‘Sambata este ziua de Sabat. De ce tinem duminica in locul sambetei ? Tinem duminica in locul sambetei, pentru ca noi, Biserica Catolica, am transferat solemnitatea ei, de la sambata la duminica.’’ Catehismul doctrinelor catolice, 1957, pag.50
“Duminica este o institutie catolica, iar pretentiile pazirii ei pot fi sustinute numai cu principii catolice…De la inceputul la sfarsitul Scripturilor, nu exista nici macar un singur pasaj care sa sustina transferul inchinarii publice saptamanale, din ultima zi, in prima zi a saptamanii.” Catholic Press, Sydney, August 25, 1900
“Biserica, dupa ce a schimbat ziua de odihna, de la sabatul iudaic sau ziua a saptea a saptamanii, la prima, a facut ca porunca a treia sa arate la duminica ca la ziua care trebuie pazita ca zi a Domnului.” Catholic Encyclopedia, vol. 4, pag. 153
“Ea a luat duminica pagana si a transformat-o in duminica crestina… Astfel, duminica pagana, dedicata lui Balder (Baal), a devenit duminica crestina, sfintita pentru Isus” Catholic World, March 1894, pag.809
“Papa Pius 1566 a poruncit prin conciliul din Trent. ‘A fost dorinta bisericii lui Dumnezeu ca sarbatoarea religioasa a zile Sabatului, sa fie transferata asupra zilei Domnului (duminica).” Catehismul catolic, 1867, cap.3
“Duminica este doar o creatie a Bisericii Catolice.” American Catholic Quarterly Review, January 1883
“Duminica este doar o lege a Bisericii Catolice.” American Sentinel Catholic, June 1893
“Daca protestantii ar urma Biblia s-ar inchina lui Dumnezeu in Sabat. Tinand duminica, urmeaza o lege a Bisericii Catolice.” Albert Smith, Chancellor of the Archdiocese of Baltimore, February 10, 1920
“Ratiunea si bunul simt cer acceptarea uneia sau alteia din aceste alternative : fie protestantismul si sfintirea sambetei, fie catolicismul si sfintirea duminicii. Compromisul e imposibil.” The Catholic Mirror, december 23, 1893
“Duminica este pana azi odrasla recunoscuta a Bisericii Catolice, ca partenera a Duhului Sfant, fara nici un cuvant de mustrare din partea lumii protestante.” The Catholic Mirror, september 23,1893
“Pazirea duminicii de catre protestanti, este un omagiu adus, in ciuda lor, autoritatii Bisericii Catolice.” Monsignor Louis Segar, pag. 213
“Insa protestantul zice : ‘Cum pot primi invataturile unei biserici apostate ?’ Cum, spunem noi, ai primit invataturile ei toata viata, in directa opozitie cu invatatorul vostru recunoscut, Biblia, cu privire la chestiunea Sabatului.” The Christian Sabbath, The Catholic Mirror, 1893, p. 29,30
“Protestantismul, respingand autoritatea Bisericii Catolice, nu are nici un fundament pentru teoria sa duminicala si in mod logic ar trebui sa tina sambata ca Sabat.” John Gilmary Shea, in the “American Catholic Quarter”
“Biserica Catolica a schimbat pazirea Sabatului in duminica prin dreptul autoritatii divine, infailibile data ei de fondatorul ei, Isus Christos. Protestantul care pretinde Biblia ca singur indrumator al credintei, nu are nici o baza pentru pazirea duminicii. In aceasta chestiune, adventistul de ziua a saptea este singurul protestant consecvent.” The Question Box, The Catholic Univers Bulletin, August 14, 1912
“Poate ca cel mai cutezator lucru, cea mai revolutionara schimbare pe care biserica a facut-o vreodata, a avut loc in primele secole. Ziua sfanta, Sabatul, a fost schimbat din sambata in duminica, nu printr-o indrumare prezenta in Scripturi, ci prin propria putere a bisericii. Cei care cred ca Scripturile sunt autoritatea suprema, in mod logic, ar trebui sa devina adventisti de ziua a saptea si sa pazeasca Sabatul!” Saint Catherine Catholic Church Sentinel, May 21, 1995
’’Adventistii sunt singurul grup de crestini care are Biblia ca invatator, care nu gasesc pe paginile ei nicio garantie pentru schimbarea din cea de-a saptea zi in prima. De-aici si apelativul ‘adventisti de ziua a saptea’.’’ Catholic Mirror, September 9, 1893
’’Cei care au ca indrumator Biblia, israelitii si adventistii de ziua a saptea, au de partea lor dovezi unice, in timp ce protestantii biblici nu au nici un cuvant in apararea lor pentru substituirea sambetei cu duminica.’’ Catholic Mirror, September 9, 1893
“Cei mai multi crestini presupun ca duminica este ziua de inchinare aprobata de Biblie. Biserica Romano-catolica protesteaza, spunand ca ea a transferat inchinarea crestina de la Sabatul biblic (sambata) la duminica, si a incerca sa argumentezi ca schimbarea a fost facuta de Biblie, este nesincer, si o negare a autoritatii catolice. Daca protestantismul doreste sa-si bazeze invataturile doar pe Biblie, ar trebui sa se inchine sambata.’’ (immaculateheart.com/maryonline dec. 2003 )
“Arhiepiscopul de Reggio a venit in conciliu cu urmatorul argument pentru grupul care sustinea ‘numai Biblia’, spunand : ‘Protestantii pretind ca se bazeaza exclusiv pe cuvantul scris. Pretind ca inalta Scripturile ca unic standard de credinta. Isi justifica revolta sustinand ca biserica a apostaziat de la cuvantul scris si urmeaza traditia. Pretentia protestantilor ca stau numai pe temelia cuvantului scris, nu este adevarata. Dovada : cuvantul scris porunceste explicit observarea zilei a saptea ca Sabat. Ei nu tin ziua a saptea, ci o resping. Daca au cu-adevarat Scripturile ca singur standard, ar pazi ziua a saptea, asa cum scrie in Scripturi. Totusi, ei nu numai ca resping pazirea Sabatului poruncit in cuvantul scris, insa au adoptat si practica pazirii duminicii, pentru care au ca baza doar traditia bisericii. Prin urmare, pretentia Scripturii ca standard cade, si doctrina Scripturii si a traditiei s-a stabilit a fi esentiala, protestantii insisi fiind judecatorii.’’
(Declaratia arhiepiescopului de Reggio la Conciliul de la Trent, 18 ianuarie 1562 – J.H.Holtzman, Canon and Tradition, published in Ludwiswburg, Germany, 1859 pag. 263)
BAPTISTII :
“A existat si existã o porunca de a pazi ziua de Sabat, insa acea zi nu este duminica… Nu exista o dovada scripturistica despre schimbarea institutiei Sabatului, de la a saptea, la prima zi a saptamanii.” Dr. Edward T. Hiscox (author of the Baptist Manual) New York Minister Conference, Nov. 13, 1893
PENTICOSTALII:
“Nu ne invata Biblia ca sambata trebuie sa fie ziua Domnului? Aparent, trebuie sa obtinem raspunsul din alta sursa decat Noul Testament (privind ziua duminicii)…’’ David A. Womack, “Is Sunday the Lord’s Day?” The Pentecostal Evangel, Aug. 9, 1959, #2361, pag. 3
BISERICA LUTERANA :
“Pazirea zilei Domnului (duminica) nu se gaseste in nici o porunca a lui Dumnezeu, ci in autoritatea bisericii.” The Augsburg Confesion
PREZBITERIENII :
“O schimbare a zilei care trebuie tinuta, din ultima, in prima zi a saptamanii. Nu exista nici o porunca expresa care sa autorizeze aceasta schimbare.” N.L. Rice, The Christian Sabbath, p. 10
“De aceea, pana nu se va demonstra ca intreaga lege morala s-a abrogat, Sabatul ramane in picioare. Invataturile lui Isus confirma perpetuitatea Sabatului.” T.C.Blake, D.D. Theology Condenses, pag. 474, 475
METODISTII :
“In ceea ce priveste duminica nu exista nici un pasaj care sa spuna crestinilor sa tina acea zi sau sa transfere Sabatul iudaic in acea zi.” H.F. Rall, Christian Advocate, july 2, 1942
ANGLICANII :
“Multi cred ca duminica e Sabatul, insa nici in Noul Testament, nici in vremea bisericii timpurii, nu exista ceva care sa sugereze ca avem vreun drept sa transferam pazirea zilei a saptea a saptamanii catre prima. Sabatul a fost si este sambata si nu duminica…” Rev. Lionel Beere, Church and People, September 1st, 1947
EPISCOPALIENII :
“Exista vreo porunca in Noul Testament care sa schimbe ziua de odihna de la sambata la duminica ? Nici una.” Manualul doctrinei crestine, pag. 127
“Am facut o schimbare de la ziua a saptea la prima, de la sambata la duminica, doar pe baza sfintei si apostolicei biserici a lui Christos” Why we keep Sunday, pag. 28
CONGREGATIONALISTII :
“E destul de limpede ca oricat de strict si sincer am pazi duminica, nu tinem Sabatul … Nu exista nici o singura propozitie in Noul Testament care sa sugereze ca avem parte de vreo pedeapsa daca incalcam presupusa sfintenie a duminicii.” Dr.R.W.Dale, The Ten Commandments, p. 100,101
“Sabatul crestin, duminica, nu apare in Scripturi si nu era numit Sabat de biserica primara.” Dwight’s Theology, Vol.4, pag.165
ENCYCLOPEDIA :
“Duminca (ziua soarelui) a fost numele pe care paganii l-au dat primei zile a saptamanii, pentru ca era ziua in care se inchinau soarelui. Cea de-a saptea zi a fost binecuvantata si sfintita de Dumnezeu Insusi. El le cere creaturilor Sale sa o sfinteasca pentru El. Aceasta porunca este o obligatie universala si perpetua.” Eadie’s Biblical Cyclopedia, 1892 ed. pag.561
Prostii scrise de culte religioase minore.Duminica se tine din anul 321 decretul dat de împăratul costanti părintele creștinismului și a religiei ortodoxe care a preluat tradiția de la creștini. Isus a Inviat duminica.Sabatul este valabil pentru evrei și sărbătoresc eliberarea din Egipt.Sarbatorirea sabatul nu este de la Adam pana la moise