Orice s-ar zice, Facebook-ul este un spectacol in sine, iar pentru cine ar avea curiozitatea sa urmareasca “like-urile pe aceasta retea de socializare, prima constatare ar fi ca cele mai multe « like »-uri au ratiuni pe care ratiunea nu le poate patrunde. De exemplu, din cine stie ce motive, nenumarate persoane (mai ales cele tinere, al caror « profil » se dezvaluie, in mare masura, inca din cover/ profile photos, unde nu ezita sa isi expuna « sex-appeal »-ul) posteaza, cu regularitate, ba chiar cu o anumita nerabdare, mai toate « palpitantele » evenimente cotidiene : « Buna dimineata !… m-am trezit, ieri am umblat dezbracata, nu ma simt prea bine, tusesc… », marturiseste o tanara ; alta, ca sa fie mai « trendy », posteaza in engleza – «feeling sick » – si, ca si cum nimic mai « minunat » nu se putea intampla, in cateva minute, zeci de « like »-uri vin din toate partile si se aduna sub proaspetele lamentatii.

Like-uri pe facebook1

Inevitabil te intrebi cum poate o « suferinta » afisata public sa fie primita cu atat entuziasm. Peste o ora-doua, aceeasi persoana, pe care aproape ca ajungi sa o compatimesti (te gandesti sa-i trimiti un mesaj cu ceva retete de raceala) revine si anunta, cu emoticonul zambitor asociat : « Sunt mai bine…  feeling loved… » si, ca un facut, alte like-uri dau navala – « Oaaaa… Congrats!… ooohhh daaa… », de parca atat ar fi asteptat impartitorii de like-uri, sa mai primeasca o veste de la « suferinda indragostita » de pe facebook.

Situatia este, insa, naucitoare, pentru ca, daca nu esti in lista de « prieteni », e mai greu sa afli daca a racit pentru ca s-a indragostit sau s-a indragostit pentru ca era racita. Altcineva s-a trezit, probabil, cu o mare disponibilitate pentru comunicare, de vreme ce, la o ora la care nici nu se lumineaza bine de ziua, posteaza triumfal : « Acum mananc dulceata de nu-stiu-ce… si ma gandesc la iubitul meu care isi bea cafeaua cu frisca… ». Si iar… Like, like, like…

Isobar (Digital Marketing Agency), in 2011, a realizat un studiu despre semnificatiile “like”-urilor pe Facebook, pe un esantion de 1396 de personae, cu varsta cuprinsa intre 15 si 60 de ani. Cand like-urile vizeaza magazinele on-line sau diverse marci de produse, intentiile sunt destul de clare: 55% dintre cei care dau like-uri vor o reducere de pret, 44% doresc oferte speciale, 26% isi exprima doar aprecierea fata de produsele respective, 11% vor sa contacteze reprezentantii marcii, iar alti 11% doresc sa fie informati cu regularitate, in legatura cu noile produse. Mult mai interesante devin insa lucrurile in privinta « tipologiei » like-urilor, cand nu este vorba de firme, magazine, marci, produse, stiri, evenimente sociale, politice etc. Iata cateva :

  • Like-ul american pare a fi cel care exprima un atasament primar, sincer, spontan, aproape irational, fata de orice cauza/situatie/persoana, chiar si atunci cand sunt anuntate evenimente triste, dramatice.
  • Like-ul « de seara » este specific oamenilor singuri, care isi detesta singuratatea, si care, abia intorsi acasa, spre seara, simt nevoia acuta de a da « like » pentru orice – pentru un amic, pentru un animal din jungla, o fotografie a sefului de la serviciu, un anunt al unei colege, pentru un dezastru de peste mari si tari etc.
  • Like-ul ipocrit este cel prin care se urmareste un interes, castigarea bunavointei cuiva, a interesului unei persoane de sex opus sau superioara in ierarhia de la serviciu, impacarea cu un fost prieten, iubit etc.
  • Like-ul de ziua aniversara reprezinta modalitatea cea mai simplificata de a-i spune celui in cauza ca nu l-ai uitat, dar ca nici nu ai avea prea mult timp pentru el.
  • Auto-like-ul este unul dintre cele mai « derutante » si de neinteles, singura justificare fiind dorinta de a atrage atentia, cand celelalte mijloace nu mai functioneaza.
  • Like-ul ironic – in aceasta categorie intra like-urile postate sub mesajele de felul celor mentionate la inceputul articolului – cand cineva anunta ca e bolnav, ca a avut un accident, ca s-a operat, ca i-a murit catelul, ca s-a taiat la un deget etc. – situatie in care cei care « ofera » like-uri nu constientizeaza ridicolul situatiei, prin urmare, ironia este, mai degraba, involuntara.
  • Like-ul lenesilor este tipic celor care vor sa transmita un mesaj unui cunoscut de pe facebook, fara a pierde prea mult timp. E like-ul care echivaleaza cu « Da, da ! », « Bineinteles ! », « De acord ! », « Ha, ha ! » etc.
  • Like-ul politic se acorda informatiilor din aceasta zona, pentru a arata ca respectivii (oameni seriosi) sunt interesati de soarta tarii, a lumii, a calotei glaciare, a economiei s.a.m.d.
  • Like-ul de incurajare se da, de obicei, celor cu un « public » (numar de prieteni) restrans pe facebook.
  • Like-ul pur este cel oferit fara ratiune, fara interes, care nu trebuie demonstrat, nici justificat.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.