Necesitatea e mama tuturor invenţiilor. Începând cu primul motor cu aburi, tehnologia a dezvoltat trenuri ce se deplasează cu o viteză de 581 de kilometri pe oră. Căile ferate reprezintă principala modalitate de transport, atât a persoanelor cât şi a mărfurilor. Mai mult decât atât, trenurile reprezintă cea mai accesibilă modalitate de transport atât prin prisma preţului cât şi prin cea a comodităţii.
ETR 500 (305,78 km/oră)
Italia este cunoscută pentru maşinile sale foarte rapide, dar şi pentru trenurile sale de mare viteză. Elettro Treno Rapido, produs în 1993, este primul tren de mare viteză al Italiei. Acest tren a luat naştere după succesul liniei de mare viteză dintre Italia şi Spania. Principalele rute acoperite de acest tren sunt Pugia, Roma şi Milano. După dezvoltarea lui ETR 500 celelalte modele ca ETR 400, 460 şi 480 au fost nevoite să ia un loc în spate.
Eurostar UK (320,26 km/oră)
Acest tren este un concurent de succes al tuturor companiilor aeriene din moment ce conectează Paris de Londra prin Canalul Mânecii. Eurostar transformă călătoria unui pasager într-o experienţă confortabilă şi plăcută prin furnizarea unor servicii de catering excelente. Un lucru interesant îl reprezintă faptul că titularul unui bilet Eurostar primeşte în general reduceri în locuri cum ar fi muzeele celebre sau galeriile de artă.
AVE Talgo 350 (329,92 km/oră)
Trenul spaniol AVE Talgo 350 face drumul dintre Madrid şi Barcelona să se termine într-o clipită. Faptul că are o formă ciudată, cu partea din faţă alungită şi turtită, i-a adus porecla de PATO, ce înseamnă raţă în limba spaniolă. Acest tren este axat pe confort, fiind împărţit în trei clase – Club Class, first class şi bristo class; beneficiază de sistem audio-video şi facilităţi de lectură. Chiar dacă a fost proiectat pentru viteze de 350 km/oră, infrastructura permite doar o viteză de aproximativ 330 km/oră.
THSR 700T (334,74 km/oră)
Acest tren din Taiwan este capabil să transporte până la 1000 de persoane în acelaşi timp la o viteză foarte mare. Acesta are incluse doar 66 de scaune la clasa business, restul fiind scaune standard. Este inspirat de seria Shinkansen din Japonia şi a fost primul tren de mare viteză ce a făcut legătura între Taipei şi Zuoying. Deoarece acoperă cea mai scurtă rută de mare viteză din lume, preţurile sunt rezonabile iar tarifele pentru scaunele nerezervate sunt mai mari cu doar 3%.
KTX 2 (352,45 km/oră)
Trenul sud-coreean, ce a fost pus în folosinţă în 2010, leagă Seul de Busan şi este primul tren comercial de mare viteză din Coreea de Sud. 160.000 de pasageri folosesc zilnic aceste trenuri, fiecare dintre ele având 935 de locuri. Compartimentarea face trenul să fie disponibil atât celor foarte bogaţi, cât şi oamenilor obişnuiţi; se axează pe siguranţa pasagerilor, fiecare compartiment fiind dotat cu detectoare de fum.
Shinkasen (442,57 km/oră)
Shinkasen acoperă toate rutele principale ale Japoniei. Există 323 de trenuri pe zi ce se ocupă cu transportul pasagerilor într-o manieră foarte organizată. Aceste trenuri au cea mai mare capacitate de transport şi aduc venituri de aproximativ 14 milioane de dolari în fiecare an. Şi cel mai important, au menţinut recordul de a nu fi avut vreodată un pasager rănit.
Transrapid TR-09 (449,01 km/oră)
Trenul german foloseşte tehnologia maglev şi este un produs al colaborării dintre Siemens şi ThyssenKrupp. În 2004 prima sa implementare comercială a reprezentat-o ruta dintre Shanghai şi aeroportul internaţional Pudong. Acesta pune accent pe lux şi permite viteză foarte mare cu un consum redus şi întreţinere minimă, iar o nouă măsură pusă în aplicare reduce considerabil nivelul zgomotului.
CRH380 A (482,80 km/oră)
CRH380 A este cel mai rapid tren din China. A fost pus în funcţiune în 2010 şi oferă o călătorie de doar 45 de minute între Beijing şi Shanghai. De atunci, numărul rutelor sale a crescut iar facilităţile oferite îl fac să fie alegerea perfectă.
TGV POS (574,8 km/oră)
Impresionanta viteză de 574,8 km/oră a TGV-ului francez a fost înregistrată în timpul unei călătorii de la Paris la Strasbourg şi a stabilit un record al vitezei pe căile ferate. TGV-ul este deţinut de Corporaţia Naţională de Căi Ferate a Franţei, însă linia este parte a Rail Europe ce se extinde de la nordul şi estul Franţei până la Marea Mediterană. Din păcate, această cale ferată nu este încă aprobată pentru a fi folosită pentru uz comercial, TGV-ul obişnuit fiind folosit în prezent.
Maglev MLX01 (581 km/oră)
Maglev MLX01 este fabricat şi dezvoltat de către Compania Căilor Ferate a Japoniei şi Institutul de Cercetare şi Tehnică Feroviară. Este un tren cu levitaţie magnetică, a atins viteza maximă de 581 km/oră în timpul unei testări şi deţine recordul mondial de viteză a unui vehicul pe şine. MLX01 ar putea fi înlocuitorul celebrului tren Bullet japonez. Încă nu a fost apropat ca tren pentru pasageri, însă acest lucru urmează să se întâmple în următorii ani.