Posibilitatea de a strabate distante, intr-un timp scurt, fara efort, a fost doar un vis pentru oameni, pana pe data de 3 iulie 1886, cand, pe strazile din Mannheim (Germania), a aparut primul automobil actionat de un motor cu ardere interna. Creatorul lui era Carl Benz, inventator, fondator al companiei Benz & Cie, devenita, in 1926, Mercedes-Benz. Doi ani mai tarziu, sotia lui Carl Benz, Bertha, parcurge, cu acest autovehicul, distanta Mannheim – Pforzheim (104 kilometri), cu remarcabila viteza de 15 kilometri/ora, ceea ce il determina pe Carl sa caute noi solutii pentru perfectionarea inventiei sale si abia in 1893 fabrica primul sau automobil pe patru roti.

Louis Renault cu primul sau automobil

Louis Renault la bordul masinii inventate, Foto: autogaragem.wordpress.com
Louis Renault la bordul masinii inventate, Foto: autogaragem.wordpress.com

In 1898, Louis Renault, pilot de curse, construieste si el primul sau automobil, iar in anul urmator, impreuna cu fratele sau, fondeaza societatea care ii poarta numele si care va deveni una dintre cele mai mari producatoare de automobile.

Inginerul Henry Royce, in 1906, la cererea aristocratului Charles Rolls, pune la punct un automobil (initial, doar pentru curse), capabil sa atinga 85 kilometri/ora, si, la scurta vreme, cei doi se hotarasc sa se asocieze, punand bazele celebrei companii “Rolls Royce”.

Pana la mijlocul anilor 1800, nenumarati inventatori au testat motoare cu aburi, cu combustie si electrice, de mii de ori, in ideea de a le folosi pentru propulsarea unui automobil si, la inceputul secolului al XX-lea, aceasta dilema inca nu fusese rezolvata multumitor. Initial, motorul electric parea sa fie decizia cea mai inteleapta, fiind extrem de popular, dar lipsa unei baterii care sa permita o viteza mai mare (chiar daca primul record de viteza apartine unui motor electric) si parcurgerea unor distante mai lungi a facut ca acest tip de motoare sa ramana in productie doar pana in prima decada a secolului al XX-lea.

Masina cu motor cu abur a rezistat pana la inceputul anilor 1920. Pretul, fie pentru constructie, fie pentru intretinere, era mai mare decat pretul necesitat de motoarele cu gaz si, in plus, automobilele cu abur reprezentau un pericol din cauza unor potentiale explozii ale boilerului. Asa se face ca motorul cu gaz a continuat sa depaseasca sistematic concurenta. Branduri de renume din industria automobilistica, precum Ford, adopta motorul cu combustie, respingand ideea folosirii unui motor cu abur, inca din start.

Henry Ford revolutionistul industriei auto

Henry Ford, Foto: formerwhitehat.wordpress.com
Henry Ford, Foto: formerwhitehat.wordpress.com

Chiar daca tehnologia necesara construirii automobilului era cunoscuta inca din secolul al XIX-lea, cel care a revolutionat aceasta industrie a fost Henry Ford, care foloseste ideea unei linii de asamblare in serie, pentru ca masinile sale sa fie accesibile publicului larg. In acea perioada, Ford isi platea angajatii cu suma de cinci dolari pe zi, pentru a incuraja productivitatea, o suma fabuloasa, in conditiile in care, la vremea respectiva, un muncitor castiga maximum doi dolari pe zi. Mai mult decat atat, acestia isi puteau folosi economiile pentru a-si achizitiona un automobil marca Ford, la un pret redus.

Ford reduce, la un moment dat, optiunile cumparatorilor, ajungand la concluzia ca acestia pot “alege” exact ce culoare isi doresc “atat timp cat este neagra”, ironie care face ca vanzarile masinii “Model T”, in anul 1914, sa fie fara precedent, datorita pretului de doar 500 de dolari, la jumatate fata de suma ce trebuia platita cu zece ani in urma. Pana in 1920, existau deja opt milioane de permise de conducere emise, iar la doar zece ani distanta, numarul acestora se tripleaza, ajungand la 24 de milioane.

Citește și:  Scriitorul Camil Petrescu si refuzul "Patului procustian" al timpului sau
Ford model T
Ford model T

Cresterea uriasa a industriei automobilelor a determinat o adevarata revolutie economica, ducand la inflorirea altor industrii – cresterea cererii pentru cauciucuri vulcanizate, jenti, componente, accesorii, cresterea numarului de sosele disponibile. Benzinariile au aparut la fiecare colt de strada, iar mecanicii au inceput sa-si castige traiul prin remedierea inevitabilelor probleme. Industriile care au inregistrat cresteri datorita dezvoltarii fulminante a automobilului au fost, in principal, cele de petrol si otel, dar, pe langa ele, a inflorit si turismul. Calatorii, dupa un drum lung si extenuant cu automobilul, aveau nevoie de cazare, industria hoteliera dezvoltandu-se exponential.

In Statele Unite ale Americii, aceasta industrie a modificat pana si gastronomia locala, hamburgerii, cartofii prajiti, shake-urile cu lapte si placinta cu mere devenind un adevarat simbol al cinelor luate in masina. Soferii isi doreau mancare ieftina si care necesita putin timp pentru gatire, motiv pentru care alegerea a fost una simpla – fast food. Din nefericire, pe masura ce aceste industrii infloreau, altele, precum caile ferate, pierdeau teren, in anumite parti ale globului. Pe masura ce europenii investeau inca in dezvoltarea sistemelor de transport pentru mase, americanii investeau in infrastructura necesara dezvoltarii automobilului.

Efectele sociale ale masinii

Efectele sociale ale masinii cu motor cu combustie au fost uriase. Libertatea de miscare oferita de automobil a facut ca extrem de multe familii sa viziteze locuri pe care, cu ceva vreme in urma, le considerau inaccesibile, locuitorii oraselor au putut sa redescopere frumusetea peisajelor rurale si, in general, industria a luat un nou avant. La inceputul secolului al XX-lea, automobilul reuseste sa patrunda pe piata transporturilor, prin intermediul persoanelor bogate, care isi permiteau sa isi achizitioneze unul. Treptat, insa, productia se orienteaza catre automobile accesibile (ca pret) pentru oricine.

Dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial, utilizarea fibrei de sticla aduce schimbari tehnologice semnificative. Automobilele masive fac loc celor sport sau, oricum, unora mai usoare si mai fiabile. In 1946, sunt construite, in Germania, primele 10 000 de automobile Volkswagen, in Franta automobilele Renault castiga teren, iar in Italia, marca Fiat, lansata in perioada interbelica, inregistreaza un succes fara precedent.

Automobil Volkswagen, Foto: centinela66.wordpress.com
Automobil Volkswagen, Foto: centinela66.wordpress.com

In prezent, inventivitatea producatorilor de automobile pare a nu avea limite. Marea problema pe care trebuie sa o depaseasca este insa legata de combustibilul folosit, provocarea fiind aceea de a concepe autovehicule care sa functioneze fara petrol. Prototipuri exista (s-a inventat chiar si automobilul care functioneaza cu apa), dar acestea nu sunt inca produse pe scara larga, din diverse motive.

Daca in Uniunea Europeana, la momentul actual, statisticile spun ca exista 600 de automobile la 1000 de locuitori, pana in 2060, se estimeaza ca, in lume, se va atinge cifra de 2,5 miliarde de vehicule, ceea ce ar putea fi dramatic pentru sanatatea acestei planete.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.