Cum este corect – sloganuri sau slogane? La o simplă căutare pe Internet, vom constata că sunt prezente, în diferite contexte, ambele forme de plural. Trăim într-o realitate în care aproape orice domeniu de interes public apelează la slogan – slogan publicitar, slogan politic, ideologic, propagandistic, religios, în sport, în educaţie etc.

Un slogan este “o formulă pregnantă, concludentă, care exprimă, în chip lapidar, ţelurile politice, economice ale unor grupuri, organizaţii etc. sau o problemă de actualitate” (DEX).

Având menirea să atragă atenţia asupra unui anumit aspect, într-un mod convingător, sloganul trebuie să fie concis şi inspirat. Rareori un slogan se naşte spontan, de obicei se lucrează asupra lui, cizelându-l continuu, astfel încât să respecte câteva reguli de bază: să fie expresiv, amuzant (când este cazul şi dacă se poate), să fie recunoscut uşor şi să reziste şi în condiţii nefavorabile (de exemplu, sloganurile/sloganele din timpul manifestaţiilor politice), să valorifice, eventual, jocuri de cuvinte.

Cum este corect, sloganuri sau slogane

Multă vreme, singura formă corectă de plural a substantivului “slogan”, a fost “sloganuri”, cu terminaţia “-uri”, specifică substantivelor neutre din limba română. Însă, cum s-a întâmplat şi cu alte cuvinte, uzul limbii a impus şi o a doua formă – “slogane” – preferată de mulţi vorbitori de limba romană (din neştiinţă sau prin asemănare cu pluralul altor substantive neutre – tunele/tuneluri, gheme/ghemuri, ceremoniale/ceremonialuri etc.).

Aşadar, potrivit DOOM 2, pentru substantivul “slogan”, sunt admise ca varinate literare (corecte) ambele forme, recomandată (preferată) fiind prima trecută în dicţionar, adică “sloganuri”.

Interesantă este şi etimologia acestui cuvânt. În limba romană este un împrumut din franţuzescul “slogan”/englezescul “slogan”. Dar originea îndepărtată a acestui termen trebuie căutată în limba celţilor, în cuvântul “sluagh-ghairm” (pronuntat [sluagerm]), care, literal, înseamnă “strigăt al mulţimii”, referindu-se la un strigăt de război, specific unui clan. Un astfel de “strigăt” (slogan), folosit de o comunitate celtică şi consemnat în scrierile istorice , era, de pildă “Victorie sau moarte”.

Citește și:  Cum este corect – agheazma, aghiazma sau agheasma?

Sloganurile/sloganele, în epoca actuală, ca şi la vechii celţi, dar în contexte şi cu scopuri diferite, fac apel, prin formularea lor concisă, esenţializată, atât la înţelegerea raţională, cât şi la cea afectivă a receptorului.

Au făcut istorie, de exemplu, sloganuri/slogane precum: “Diamantele sunt pentru totdeauna” (“A diamond is forever“) – prin care s-au promovat cei de la “DeBeer”, unul dintre cei mai mari producători de diamante din lume, “Trezeşte-te, eşti în generaţia Pepsi” (utilizat cu mare succes între 1987-1990, “Fă-o pur şi simplu” (“Just do it”), slogan al celor de la Nike, având impact asupra publicului chiar şi la aproximativ 30 de ani de la lansare, “Life is Good” (LG), “Think Different” (Apple) etc.

Şi unele sloganuri/slogane din politică şi-au depăşit timpul. De exemplu, sloganul din campania prezidenţială din SUA, din 1928, al candidatului Herbert Hoover, a fost: “A Chicken in Every Pot. A car in every garage”, (“Un pui în fiecare oală, o maşină în fiecare garaj”), al lui Franklin Delano Roosevelt, în 1944 – “Don’t change horse în midstream” (Nu schimbaţi calul în mijlocul vadului) etc.

Prin urmare, pentru că trăim într-o realitate în care suntem asaltaţi de sloganuri/slogane şi ştiind că ambele forme de plural sunt corecte (recomandată “sloganuri”), rămâne doar să facem deosebirea între calitatea acestora (a sloganurilor/sloganelor) şi, eventual, să fim atenţi la ce si cum este mesajul transmis.

Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.