Home Cultură generală Dumbing down – educaţia, cultura, lumea noastră, încotro?

Dumbing down – educaţia, cultura, lumea noastră, încotro?

0
Dumbing down

Dumbing down” este o expresie in limba engleză, care se referă la simplificarea excesivă a unui conținut, a unei idei sau a unui proces, adesea în detrimentul calității și complexității inițiale. Practic, înseamnă să faci ceva mai ușor de înțeles, dar, în același timp, să-i reduci profunzimea sau acuratețea.

Termenul “Dumbing down” (într-o traducere literală, “a reduce la tăcere”/ “a amuţi”/ “a duce în jos”/ “a prosti pe cineva”) s-a folosit iniţial în argoul cinematografic, de către scenarişti, însemnând “a revizui (conţinutul, mesajul), astfel încât să-i atragă pe cei cu puțină educație sau inteligență”. Ulterior, a fost preluat şi utilizat şi pentru alte domenii – educaţie, cultură, ştiri etc. – vizând diminuarea gândirii critice, prin subminarea standardelor (de prestigiu) în învăţare şi în limbaj.

Cum și când se manifestă fenomenul “Dumbing down”?

Dumbing down
Dumbing down

În timp, “Dumbing down” nu numai că nu a fost abandonat, dar se pare că, în epoca actuală (la noi şi oriunde în altă parte), se consolidează această tendință (premeditat sau inconştient), motivația din spatele fenomenului fiind, de obicei, dorința de a face un conținut accesibil unui public mai mare, ceea ce poate duce la accentuarea “mentalităţii de turmă”, la o cultură a superficialității, în care oamenii nu mai sunt stimulați să-şi dezvolte gândirea critică.

“Dumbing down” în mass-media

Sunt nenumărate domenii în care apelul la “Dumbing down”, dacă suntem atenţi, este “în vogă”. De exemplu, programele TV, știrile, mass-media, in general, sau filmele sunt create pentru a fi mai ușor de consumat, eliminând analiza profundă sau detaliile complexe şi atrăgând atenţia prin titluri senzaționaliste, clișee și narațiuni previzibile.

Pe reţelele sociale, algoritmii favorizează conținut scurt, ușor de consumat, ceea ce face ca dezbaterile autentice să fie reduse la sloganuri și meme-uri. Oricine își poate “da cu părerea”, indiferent de competență și, de multe ori, opiniile bine argumentate sunt acoperite de zgomotul general. Este cultivată şi o “cultură a indignării”, orice opinie diferită fiind atacată, iar argumentele nu mai contează atât de mult ca emoțiile.

“Dumbing down” în educaţie

În educaţie, se manifestă o tendință tot mai mare de “nivelare în jos”, care vine adesea la pachet cu o intoleranță față de complexitate sau față de gândirea critică. Materiile sunt simplificate exagerat, banalizate sau prea teoretice (rupte de realitate) sau depăşite, pentru a se adapta unui public mai larg, pierzându-se însă aspecte esenţiale.

Sunt promovate manuale care exclud concepte dificile sau se propun teste standardizate, prea ușoare, care măsoară doar capacitatea de a reţine infirmaţii simple. Elevii sunt încurajați să nu depună efort, nu sunt provocaţi intelectual, iar eșecul este demonizat, ceea ce duce la o slăbire a rezilienței mentale.

Metodele de învăţare sunt învechite – încă se pune accent pe memorare mecanică, în loc de învățare activă, exploratorie. Profesorii citesc din manuale, elevii reproduc. Dezbaterile, proiectele, studiile de caz, dacă există, sunt duse în derizoriu.

Mulţi profesori sunt fără vocaţie, nu sunt pasionați sau nu sunt pregătiți să inspire și să ghideze elevii. Sunt acolo din necesitate, nu din convingere.

Cei care iau decizii în educație – lideri fără cultură şi fără viziune – sunt, de multe ori, deconectați de la realitate, aplică reforme incoerente sau pur și simplu nu înțeleg impactul deciziilor lor asupra viitorului societății.

Rezultatul? Generații de elevi/ studenţi care ies din școală fără gândire critică, fără autonomie intelectuală, ușor manipulabili și nepregătiți pentru realitatea vieții.

În politică, tehnologie şi business

În politică, discursurile sunt simplificate la sloganuri și mesaje ușor de memorat, dar lipsite de conținut real sau de soluții concrete, motiv pentru care proliferează populismul și promisiunile vagi, care “sună” bine, dar nu explică detalii importante.

În tehnologie și business, produsele și serviciile sunt făcute să fie cât mai intuitive, adeseori cu prețul pierderii unor funcționalități avansate etc.

La nivel de societate, în ansamblu, se observă o aversiune față de gândirea complexă – oamenii preferă explicații simpliste, chiar dacă sunt false. Se promovează ideea că „orice părere este validă”, chiar și în domenii unde cunoașterea de specialitate contează. Cultura „politic corectă” (“politically correct”) duce uneori la cenzurarea dezbaterilor reale, pentru că orice punct de vedere critic poate fi etichetat ca ofensator. De altfel, se observă “cu ochiul liber” o radicalizare a opiniei publice – oamenii fie acceptă orbește ceea ce e “popular”, fie atacă agresiv tot ce nu se aliniază la normele sociale impuse.

Ce înseamnă antiintelectualism azi?

Dumbing down

Antiintelectualismul, concepție care neagă valoarea cunoașterii raționale, a culturii, a importanţei educaţiei într-o societate şi care este înglobat în ceea ce se numeşte “Dumbing down”, este un fenomen cu rădăcini adânci în istorie. Nu a dispărut, dar se pare că îmbracă astăzi forme noi, adaptate epocii în care trăim.

Antiintelectualismul, care nu înseamnă numai o respingere a cunoașterii academice, ci și o suspiciune continuă față de gândirea critică și de complexitatea ideilor, se poate identifica uşor din manifestările care-i sunt caracteristice:

  • Discreditarea experților – “Nu am nevoie de știință, am propria opinie!
  • Simplificarea extremă a realității – “Dacă ceva nu poate fi explicat într-un TikTok de 30 de secunde, atunci nu merită luat în seamă!”
  • Popularizarea ignoranței – „Cultura generală e inutilă, trăim în era practicii.
  • Atacuri asupra intelectualilor – Oricine vine cu argumente complexe este „arogant” sau „deconectat de la realitate.”
  • Relativism absolut – „Orice părere e valabilă, nu contează cunoștințele din spate!

Cauzele antiintelectualismului, implicit ale “Dumbing down”-ului sunt diversecultura entertainment-ului (educația e văzută ca „plictisitoare”, iar superficialitatea ca fiind „cool”), epuizarea mentală (oamenii sunt suprasaturați de informație și nu mai au răbdare să analizeze), criza de încredere în instituții (manipulările politice și eșecurile unor lideri au creat un val de scepticism), rețelele sociale (algoritmii favorizează senzaționalismul, nu profunzimea) etc.

Iar consecinţele acestui fenomen sunt pe măsură – creșterea populismului și a teoriilor conspirației, decizii proaste la nivel de societate, bazate pe emoție, nu pe logică, respingerea progresului științific și intelectual.

Soluţii pentru combaterea fenomenului “Dumbing down”

Ar exista, desigur, soluţii pentru combaterea fenomenului “Dumbing down”, cât nu este prea târziu, cât societatea (oricare ar fi aceasta) nu ajunge într-o criză majoră, deoarece într-un astfel de context (criza), oamenii sunt preocupați de supraviețuire, de nevoile imediate, iar educația și cultura devin, din nefericire, “luxuri” pe care puțini le mai prioritizează. Istoria ne arată că, în vremuri de criză, intelectualii sunt fie ignorați, fie eliminați din spațiul public.

Or, paradoxul este că tocmai cultura și educația sunt cele care ar putea preveni astfel de crize sau ar putea ajuta la ieșirea din ele, iar schimbarea trebuie să înceapă înainte de un punct critic. Fără educație reală, societatea ajunge într-un cerc vicios – cei care trăiesc de pe o zi pe alta nu au timp pentru educație, mulţi dintre cei care trăiesc în abundență nu mai simt nevoia să gândească, iar cei care înțeleg pericolul sunt prea puțini pentru a face o schimbare semnificativă.

Educaţia (școala) este cheia!

Pentru ca o societate să se poată baza pe oameni care să ofere calitate vieţii, educaţia este “cheia”. În plus, nu trebuie ignorat faptul că, fără o schimbare sistemică, orice efort individual riscă să fie înghițit de inerția actuală.

Școala nu ar trebui să fie doar un loc unde copiii învață date și definiții, ci un mediu unde își dezvoltă, cu adevărat (nu declarativ) gândirea, creativitatea și autonomia. Numai așa se poate ajunge la o societate formată din oameni capabili să ofere calitate vieții, nu doar să consume pasiv.

Orice mediu educaţional ar trebui să încurajeze întrebările și curiozitatea, în loc să livreze răspunsuri prestabilite, să pună accent pe dezbatere, analiză și argumentare, nu doar pe reproducerea mecanică a informației, să promoveze interdisciplinaritatea, să descurajeze “mentalitatea de turmă”, profesorii să fie mentori și ghizi, nu doar simpli furnizori de informații şi executanți ai unor programe rigide, să se apeleze la tehnologie pentru a adapta conținutul educațional în funcție de stilul și ritmul de învățare al fiecărui elev.

Dumbing down şi lumea de mâine

Un film documentar, realizat în urmă cu câţiva ani, în Franţa – “Demain, tous crétins?” (“Maine, toţi prosti?”) – pune o întrebare esențială: “Devenim din ce în ce mai proști?” şi, din nefericire, răspunsul pe care îl sugerează este destul de îngrijorător. IQ-ul mediu a început să scadă în multe țări dezvoltate, supra-simplificarea informației, dominația tehnologiei asupra gândirii critice, lipsa de stimulare intelectuală, poluanţii care afectează dezvoltarea creierului conduc, toate, spre un punct critic – al declinului intelectual, în desfăşurare, la nivel global, un fel de “evoluţie cu capul în jos”.

Contracararea acestei tendinţe dramatice şi a fenomenului de Dumbing down trebuie să vină prin construirea unei noi paradigme, care să stopeze abrutizarea colectivă:

  • Încurajarea educației autentice – oferirea de alternative educaționale, cursuri, inițiative care pun accent pe dezvoltare reală, nu pe conformism.
  • Proiecte educaționale independente – platforme online, podcasturi, cursuri nonformale, care promovează gândirea critică.
  • Presiune publică pentru reforme adevărate – intelectualii, profesorii, oamenii de cultură, oamenii educaţi, din orice sferă a vieţii sociale, să aibă curajul să iasă în față și să vorbească despre problemele educației și ale societății. S-ar crea, în felul acesta, o presiune publică asupra decidenților. Dacă superficialitatea domină spațiul public, trebuie găsite forme moderne si curajoase prin care cultura și educația să redevină atractive.
  • Reducerea expunerii la „junk information” – mai puțin scrolling pe social media, mai mult conținut de calitate (cărți, documentare, dezbateri reale etc.).
  • Popularizarea modelelor de succes din alte țări – sunt sisteme educaționale care funcționează mult mai bine și ar putea fi surse de inspirație.
  • Crearea de spații de dezbatere, in care ideile complexe sunt explicate clar, fără compromis de conținut. Folosirea noilor forme media (podcasturi, video-uri bine documentate) pentru a atrage atenția asupra educației.

Viitorul se modelează astăzi!

La momentul actual, tendinţa de “Dumbing down”, de diminuare a gândirii critice, de simplificare deliberată şi excesivă a conținutului intelectual, de schimbare “în jos” a reperelor valorice, de reducere la tăcere a celor care merg contra majorităţii, de radicalizare a opiniei publice, care fie acceptă orbește ceea ce e “popular”, fie atacă agresiv tot ce nu se aliniază la normele sociale impuse, poate afecta pe termen lung calitatea lumii în care trăim.

O schimbare în bine nu se va produce, probabil, decât dacă tot mai mulți oameni (profesori, jurnaliști, scriitori, creatori de conținut etc.) ar începe să vorbească și să acționeze, dacă s-ar crea o masă critică de oameni care să ceară o educație mai bună, care să aibă hotărârea şi forţa de a demasca superficialitatea, incultura, spiritul gregar.

Un scriitor şi orator britanic din secolul trecut, Vaughan Icke, care şi-a dedicat mare parte a scrierilor sale pentru a găsi răspunsul la întrebarea “Cine sau ce controlează cu adevărat lumea?”, spunea că “Omul se naşte cu un potenţial uriaş, dar unii oameni îşi “permit”, la un moment dat, să se transforme, într-o “iraţională bulă de conformism şi uniformitate, o turmă care poate fi uşor controlată şi direcţionată de numai câţiva semeni”.

Să fi devenit omul societăţii actuale într-atât de depersonalizat, fără voinţă, fără raţionalitate, încât să ridice incultura (implicit obedienţa) la rang de virtute şi să-şi ignore viitorul?

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Exit mobile version