Procesul de feedback reprezinta acel fenomen cu ajutorul caruia receptorul unui anumit mesaj va retransmite informatia procesata de el catre emitatorul initial.

In cadrul organizational, acest proces este unul extrem de important in leadership si in activitatile managerilor. El se prezinta ca un schimb de informatii dintre angajati si conducatori. Daca cei dintai vor avea posibilitatea si vor primi autoritatea sa ofere feedback catre ceilalti, atunci sunt indeplinite toate premisele pentru ca firma sau compania sa devina de succes. De asemenea, in functie de felul in care ei sunt recompensati, sau din cotnra, pedepsiti, va afecta performantele lor ulterioare si gradul lor de implicare.

Exista doua mari tipuri de feedback: direct (oferit fata in fata, in timpul sedintelor sau a simplelor discutii) sau indirect (prin intermediul completarii chestionarelor). In functie de felul raspunsurilor date, managerii vor sti ce trebuie sa faca pentru a creste capacitatile de productivitate ale companiei. In cazul in care feedbackul este bun sau pozitiv, angajatii vor fi mai satisfacuti la locul de munca, iar sefii vor beneficia de mai multa incredere din partea acestora. Daca avem de-a face cu un feedback negativ, atunci angajatii nu vor mai fi satisfacuti la locul de munca si vor cauta tot felul de motive ca sa faca asta. In plus, ei nu vor mai avea mare incredere in manageri, pe care nu ii vor mai asculta decat fortat.

Care sunt caracteristicile feedback-ului?

  • feedback-ul este un proces care ia in cont increderea deplina dintre cei care isi transmit informatii

  • feedback-ul trebuie sa aiba un grad ridicat de specificitate si de recenta

  • feedbackul trebuie sa fie acordat exact atunci cand se asteapta;

  • cel care trimite feedback-ul trebuie sa se asigure ca receptorul va sti ce decodificare sa aleaga

  • feedback-ul trebuie să includa acele lucruri pe care receptorul este capabil să le faca in cadrul activitatii sale, fara a i se cere sa-si depasească atributiunile.

Cel mai important in cadrul feedback-ului este ca el sa nu cauzeze reactii negative. In principiu, el isi propune sa schimbe unele atitudini si comportamente, insa in cateva cazuri, efectul poate fi tocmai invers, iar acele comportamente sau atitudini sa ramana la fel din cauza incapatanarii receptorului. Din aceste considerente mai putem lua in calcul doua tipuri de feeback:

Feedback-ul constructivincurajeaza exprimarea libera a opiniilor si expunerea problemelor pe fata. Organizatiile in care se foloseste un astfel de feedback sunt de obicei foarte productive si au politici foarte benefice angajatilor.

Citește și:  Pictorul Vermeer si stilul baroc

Feedback-ul echilibratare in vedere nuantarea lucrurilor bune din anumite aspecte analizate. De asemenea, se ia in calcul si venirea cu idei noi in ceea ce priveste ce mai ramane de imbunatatit.

Mai exista si alte clasificari, ce disting intre feedback-ul de tip evaluativ si cel nonevaluativ.

foto: simventure.co.uk

Feedback-ul evaluativ isi propune sa exprime un gand, o parere sau opinie, fie ea negativa sau pozitiva. Totusi, aceasta trebuie sa fie neaparat fondata pe experienta proprie a fiecaruia. Duap cum am mentionat, exista cateva tipuri de astfel de feedback: pozitiv, negativ si formativ.

Feedback-ul evaluativ pozitiv nu-si propune sa schimbe multe lucruri, in cazul in care totul merge bine. Din contra, el insista pe aceste aspecte pozitive si incearca se le nuanteze.

Feedback-ul evaluativ negativ va cauza o incercare de modificare a comportamentului, in cazul in cazul in care angajatului i se comunica faptul ca are probleme in rezolvarea sarcinilor sau intampina orce alt fel de dificultati

Feedback-ul formativ ii ofera receptorului sansa de a cere ajutor in cazul in care nu este capabil sa se descurce de unul singur

Feedback-ul nonevaluativ pune accentul pe aflarea sentimentelor si a gandurilor oamenilor in legatura cu anumite probleme specifice

Se stie ca oamenilor le este teama sau jena sa ofere raspunsri si, implicit feedback, din mai multe motive:

1. Au senzatia ca sunt ignorati, intrucat nu sunt la curent cu problemele de interes general si nu stiu ce si cum sa raspunda

2. Sunt ignoranti, pentru ca nu au habar despre ceea ce se vorbeste si nici nu-si dau interesul sa afle care este tema de discutie, chiar daca aceasta poate avea un impact major asupra organizatiei in care lucreaza

3. Le e teama sa ofere feedback, deoarece sunt constienti ca pot avea probleme daca spun ce gandesc cu adevarat

Feedback-ul este vital in cadrul organizatiilor, pentru ca este o metoda optima de verificare a rapoartelor existente intre conducatori si condusi. Daca aceste rapoarte sunt corecte, bazate pe respect si intelegere, atunci nu exista motive sa existe dificultati in oferirea feedback-ului atat de necesar pentru dezvoltarea si prosperitatea firmelor. In caz contrar, macar managerii si patronii stiu ce trebuie sa schimbe.

Nu uita să distribui dacă ți-a plăcut:
Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.