Fiat iustitia, pereat mundus este o expresie latinească, însemnând “Să se facă dreptate, de-ar fi să piară lumea”, exprimând o dorinţă de dreptate cu orice preţ, mai presus de orice condiţionări, un ideal moral consubstanţial naturii umane, căruia i se subordonează o mulţime de alte valori – adevărul, onestitatea, integritatea etc. – un summum al aspiraţiilor noastre.

Expresia Fiat iustitia, pereat mundus, după cum afirmă Jacobus Manlius, în cartea “Loci Communes” (Locuri comune), îi este atribuită lui Ferdinand I, împărat al Sfântului Imperiu Roman (1558-1564) şi principe al Transilvaniei între 1551-1556.

Fiat iustitia, pereat mundus, Seneca

În varianta Fiat iustitia, ruat coelum/Să se facă dreptate, prăbuşească-se şi cerul, acest adagiu este însă mult mai vechi, apărând în scrierile lui Seneca (Lucius Annaeus Seneca), filosof roman, din secolul I, unul dintre cei mai importanţi reprezentanţi ai stoicismului, pentru care cea mai de preţ calitate a omului este virtutea, însoţită de curaj, dreptate, înţelepciune. Din punctul de vedere al stoicilor, omul virtuos este cel care se detaşează de suferinţă (apatheia) şi care îşi doreşte să cunoască, deoarece, fără cunoaştere, nu poate exista virtute. Toate dezechilibrele şi nedreptăţile lumii, susţin stoicii, sunt consecinţele ignoranţei şi ale încălcării legilor naturii.

Seneca face trimitere la expresia Fiat iustitia, ruat coelum, varianta iniţială a motto-ului lui Ferdinand I – Fiat iustitia, pereat mundus – în contextul în care povesteşte o întâmplare referitoare la un preot pe nume Piso, de care se leagă o altă expresie despre dreptate – Dreptate a la Piso, cu sensul de “dreptate absurdă”.

Se spune că, in vremurile vechi ale antichitătii romane, preotul Piso condamnase un om pentru omor, dar când presupusul vinovat a fost adus în piaţa publică pentru a-şi primi pedeapsa capitală, şi-a făcut apariţia cel pe care toţi îl credeau mort (asasinat). Execuţia a fost suspendată şi i s-a cerut socoteală lui Piso. Urmarea a fost că acuzaţia nefondată a lui Piso a dus, in final, la condamnarea a trei oameni: a celui condamnat de Piso, contra căruia exista deja o condamnare, a celui care trebuia să-l execute pe cetăţeanul acuzat de crimă, pentru că nu a dus până la capăt misiunea lui, a presupusei victime, pentru că el a fost cauza morţii celorlalţi doi.

Citește și:  Homo homini lupus – sensul şi originea expresiei

Seneca mai relatează că, în circumstanţele menţionate anterior, Piso ar fi exclamat: Fiat iustitia, ruat coelum (Să se facă dreptate, prăbuşească-se şi cerul!). De aici a derivat, peste timp, o altă expresie – Dreptate a la Piso, adică o dreptate absurdă.

Fiat iustitia, pereat mundus

Sensul filosofic şi moral al expresiei Fiat iustitia, pereat mundus (Să se facă dreptate, de-ar fi să piară lumea) a fost exploatat şi de Immanuel Kant, într-un eseu – “Pacea perpetuă” – din 1795, pentru a sintetiza mesajul filosofiei sale morale: “Să domnească dreptatea, chiar dacă toate ar pieri din pricina aceasta”.

Expresia Fiat iustitia, pereat mundus, veche de secole, pare a transmite un mesaj extrem de categoric, asupra căruia merită să medităm astăzi, mai mult ca oricând, pentru că drumurile largi, generoase, ale destinului nu pot fi străbătute în afara acestei valori – dreptatea. Tot ceea ce durează şi dă valoare vieţii nu poate ignora ideea de adevăr, dreptate, morală.

Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.