Scoala Ardeleana, ce a avut ca si punct de pornire unirea Bisericii Romano-Catolice cu mitropolia romanilor ardeleni, a fost una dintre cele mai importante miscari culturale care a avut ca efect nasterea Bisericii Romane Unite cu Roma. Etapele prin care a trecut Scoala Ardeleana au fost urmatoarele: etapa pregatitoare, insemnand lupta propriu-zisa pentru revendicari politice si nationale, purtata de episcopul romanilor uniti, care cere pentru romanii de pretutindeni din Transilvania, drepturi si libertati, toate acestea in schimbul unirii cu biserica romana (prin Sinodul de la Blaj), etapa de elaborare si afirmare a ideologiei nationale care a constat in formularea crezului extremist al latinilor pe plan filologic si istoric, ducand la dezvoltarea invatamantului in Romania si etapa ce a culminat in Revolutia de la 1848, numita etapa pronuntat iluminista.

Obiective si sustinatori

Printre meritele Scolii Ardelene se numara: contributia adusa la evolutia din punct de vedere spiritual si politic a romanilor transilvaneni si nu numai, recunoasterea romanilor din Ardeal ca parte integranta a Principatului Transilvania, scrierile chirilice au fost inlocuite cu alfabetul latin, iar odata cu aceasta modificare a fost tiparit primul dictionar cvadrilingv in limbii romane. Printre cei care au promovat si sustinut activ Scoala Ardeleana au fost: Samuil Micu, Petru Maior, Ion Budai Deleanu, Gheorghe Sincai, acestia venind cu argumente istorice si filologice in teza care sustinea ca romanii sunt descendenti directi ai colonistilor romani din Dacia, teza cunoscuta si sub numele de latinism. Principalele centre au fost la Blaj, Oradea, Lugoj si Beius. Scoala Ardeleana a fost consacrata ca fiind o miscare iluminista germana, sustinuta pe plan politic de iozefinism, aceasta constituind nu o miscare anticlericala ci o miscare culturala, ea pornind tocmai din sanul Bisericii Catolice.

Cum a aparut Scoala Ardeleana – originile miscarii

Odata cu sfarsitul secolului al XVIII-lea, Transilvania incepe sa recepteze si sa asimileze curentul iluminist, aceasta miscare avandu-si de fapt originile in curentul iluminist din Europa. Mai exact Scoala Ardeleana a pornit de la ideea de inovatie, miscarea in sine detestand trecutul pentru caracterul sau irational, ignorant si pentru toata intunecimea pe care o intruchipa, pornind astfel la reformarea societatii, o societate noua ce se declara a fi rationala, luminata si plina de culturalitate.

In prima faza, curentul iluminist a impanzit sfera elitelor de intelectuali, iar in Austria, pe plan politic, a luat chiar forma absolutismului luminat, intemeiat pe nobilime. Acesta a reusit sa atraga ulterior si burghezia in functiile statului si astfel Transilvania, alaturi de Austria si Ungaria au imbratisat cu sete luminismul, reformismul si principiile unei monarhii iluminate. Spre deosebire de Austria, Ungaria si Tranilvania adopta stilul unei burgezii redusa numeric, deoarece a avut loc inrolarea intarziata in armata a iozefinilor, populatia oraseneasca nu depasea 6%, iar la nivelul etniilor aceasta era alcatuita in mare parte de germani. In timp ce calatorea prin Marele Principat al Transilvaniei, imparatul Iosif al II-lea a ramas uimit de mizeriile si ignoranta romanilor gasite pe acele tinuturi, iar acest lucru l-a facut sa ia masuri.

Citește și:  Petrecere de 8 martie organizata la birou

Ca urmare a acestui dezgust, imparatul ia masuri cu privire la Pamantul Craiesc, recunoscand astfel indreptatirea in mod egal a locuitorilor si astfel romanii devin egali cu sasii, avand drept de asezare si achizitie de proprietati in orase. Invatamantul greco-catolic si cel ortodox a fost favorizat odata cu deschiderea portilor scolilor catre fii iobagilor, mai ales pentru maghiari si pentru romani

In urma unui conflict dintre Imparatul Iosif al II-lea si Papa Pius al VI-lea, autoritatile imperiale au favorizat si impulsionat trimiterea la studii a tinerilor romani la Viena, in special la Colegiul Sf. Barbara, oprind astfel trimiterile la studii in Roma. In urma Rascoalei lui Horea, Closca si Crisan din 1784 indreptata impotriva sistemului feudal, mişcare care i-a atras şi pe iobagii maghiari dinTrascau, autoritătile imperiale au procedat la mai multe ameliorari ale obligatiilor iobagesti si ale situatiei minerilor din Muntii Apuseni. Pe dteritoriul Zlatnei au fost infiintate mai multe scoli populare, iar un an mai tarziu, la 22 august 1785, imparatul a venit cu o reforma generala, dorind sa desfiinteze iobagia.

foto: scoalaardeleana.ro

Trasaturile Scolii Ardelene

Scoala Ardeleana revendica inainte de toate drepturi egale pentru cele trei natiuni care se aflau pe teritoriul Transilvaniei, caracterul politic avand un ton calm, lipsit de violenta, dar totusi revendicarile au fost respinse categoric. Avand in vedere caracterul iluminist al miscarii, s-au infiintat scoli unde limba de predare era romana (mai bine 300 de scoli infiintate de Gh. Sincai), s-ua introdus publicatii scrise in limba romana printre care: calendare, manuale, catehisme, carti disponibile poporului ce necesitau un nivel mai scazut de cunostinte pentru perceptie, carti ce promovau stiinta. In toata aceasta perioada s-a incercat trezirea spiritului national si mai mult decat atat reprezentantii iluminismului au dorit sa promoveze istoria, literatura si lingvistica romana.

In anul 1750 apare la Blaj si o carte romaneasca realizata complet de Scoala Ardeleana ce poarta numele de Floarea Adevarului, din aceasta cunoscandu-se doua exemplare:unul aflat la Biblioteca Nationala a Romaniei si unul la Országos Szécsényi Könyvtár (Biblioteca Nationala Szécsényi) din Budapesta. Aceasta carte apare si intr-o versiune in limba latina cu numele de Flosculus Veritatis in anul 1753 si Doctrina Christiana din 1757 si cele patru puncte dogmatice explicate clar, puncte sub care s-au unit romanii cu Roma in anul 1700, implicand justificarea rationala a evenimentului.

Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.