Zeppelinul, o constructie gigantica, impresionanta, reprezenta, la un moment dat, viitorul zborului de calatori, pe masura ce transporta peste oceane un numar foarte mare de pasageri. La sfarsitul secolului al XIX-lea, aparitia motoarelor usoare pe benzina a deschis un drum nou in gasirea unor solutii pentru a inlocui baloanele cu aer cald, care aveau dezavantajul ca se manevrau cu dificultate. Contele Ferdinand von Zeppelin a proiectat un vehicul dirijabil, care se mentinea in aer prin celulele umplute cu hidrogen si care putea duce o sarcina semnificativa in gondola pentru pasageri.

Zeppelin LZ127a, Foto: en.wikipedia.org

Acest vehicul aerian a intrat in istoria aparatelor de zbor, cu numele contelui – Zeppelin. Primul zbor cu un aparat construit de el a avut loc in 1900 si s-a bucurat de un mare succes in randul publicului, ceea ce l-a incurajat pe conte sa isi continue cercetarile. Incepand cu anul 1909, zeppelinul a fost folosit pentru zborurile civile. Cel mai cunoscut model, “Hindenburg”, in forma de trabuc, si-a efectuat zborul inaugural in 1936 (contele Zeppelin se stinsese din viata in 1917).

Aparatul se intindea pe o lungime care echivala cu trei terenuri de fotbal la un loc, fiind de trei ori mai lung decat un avion Boeing 747. Era, la momentul aparitiei, fara indoiala, cel mai impresionant aparat de zbor care folosea elice pentru a controla directia si peste 15 celule gigant umplute cu hidrogen, pentru a pluti pe cer, depasind cu mult performantele baloanelor cu aer cald.

Zeppelinul produs de catre compania germana Luftschiffbau Zeppelin a fost cel care a transportat bombe cu tinte strategice, pe toata durata Primului Razboi Mondial, iar in Statele Unite ale Americii, cele mai cunoscute erau  USS Macon si USS Akron, tot pentru acelasi tip de transport.

Dupa Primul Razboi Mondial, aparatele de zbor au fost transformate in aparate comerciale, transatlantice. Majoritatea oamenilor s-au indrepat catre vehiculul masiv, zeppelinul,  datorita faptului ca oferea servicii de calitate – zboruri de scurta durata si bilete ieftine, in schimbul traversarii oceanului, astfel ca, pana si grandioasa cladire Empire State Building, din New York, avea in plan construirea unor echipamente specializate pentru docarea zeppelinului. Sora geamana a uriasului Hindenburg, Graf Zeppelin, este aparatul care reuseste sa obtina recordul mondial in ceea ce priveste numarul de ore de zbor. In cele 590 de zboruri, acesta a parcurs 1 609 344 kilometri,  incluzand 144 de traversari ale oceanului, in cei 10 ani cat a fost in functiune. Graf Zeppelin a facut inconjurul lumii in doar 12 zile, in anul 1929.

Hindenburg a realizat 63 de zboruri, dupa finisarea constructiei sale, in 1936, putand transporta la bord peste 70 de calatori, in conditii de lux – propria camera, special conceputa pentru a lua masa, un birou, o  camera de relaxare cu pian si un numar foarte mare de geamuri, de la care se putea admira un peisaj de o frumusete fara egal. La bordul zeppelinului Hindenburg, pasagerii se bucurau chiar si de propriul  serviciu de posta, aparatul de zbor fiind cel mai mare oficiu postal zburator, care facea legatura intre Europa si America de Nord. Hindenburg avea o lungime de 245 de metri si un diametru maxim de 41 de metri, continand cateva milioane de metri cubi de hidrogen, in cele 16 celule care il sustineau.

zeppelin american

Aparatul dispunea de patru motoare diesel de tip Daimler-Benz, cu o putere de 783 de kilowati, care ii asigurau o viteza de 132 de kilometri pe ora. Lansarea sa, din anul 1936, a inaugurat primul zbor programat pe deasupra Atlanticului de Nord, intr-o calatorie care pornea din Frankfurt (Germania), pentru a ajunge in Lakehurst, New Jersey. Prima calatorie a zeppelinului a durat aproximativ 60 de ore la dus si 50 de ore la intors. Doar in anul 1936 a transportat un numar de 1300 de pasageri si cateva mii de tone de incarcatura, la bordul sau, reusind zece calatorii intre Germania si Statele Unite ale Americii.

Un sfarsit tragic

Sfarsitul acestui aparat de zbor – Hindenburg – a venit in momentul in care se pregatea sa aterizeze in Lakehurst, New Jersey, pe 6 mai, 1937. Flacarile puternice care au izbucnit, in momentul in care s-a prabusit, l-au facut scrum in doar 32 de secunde. Din fericire, 62 de pasageri si membri ai echipajului au reusit sa se salveze sarind pe geamuri, in timp ce 35 au decedat.

Istoricii inca dezbat care a fost cauza prabusirii zeppelinului Hindenburg si sfarsitul increderii in aparatele de zbor propulsate de hidrogen. Foarte multi sunt de parere ca de vina a fost hidrogenul extrem de inflamabil, motiv pentru care aparatul a luat foc atat de repede, in timp ce tabara opusa considera ca vopseaua aplicata pe suprafata exterioara, in contact cu hidrogenul, a fost cea care a luat foc. Indiferent de motivele reale, epoca de aur a aparatelor de zbor cu hidrogen luase sfarsit, acestea fiind inlocuite treptat cu cele cu aripi fixe, atat pentru zboruri comerciale, cat si pentru cele militare.

Cu toate acestea, baloanele mai usoare decat aerul si aparatele de zbor hibride ar putea sa zboare chiar  in viitorul apropiat, armata experimentand folosirea baloanelor pentru survolarea anumitor teritorii, iar cercetatorii planuiesc lansarea unui balon captiv robot care sa poata zbura pana pe Marte.

Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here