100 de ani – Filmul pe care nu-l vei vedea niciodată („100 Years: The Movie You Will Never See”) este un film experimental, o inițiativă unică în istoria cinematografiei, fiind o adevărată capsulă a timpului destinată unei lumi pe care nu o putem anticipa pe deplin.
A fost creat în 2015 si anunțat, in acelasi an, cu sloganul “Filmul pe care nu-l vei vedea niciodată”, dar premiera sa este programată pentru 18 noiembrie 2115. Prin urmare, titlul – “100 de ani”- face referire la perioada de timp pe care trebuie să o aștepte omenirea înainte ca filmul să fie dezvăluit publicului.
Proiectul se bazează pe ideea că ceea ce creăm in prezent poate avea un impact major, care depășește epoca noastră, de aceea ar fi necesar ca generaţiile de astăzi să reflecteze asupra timpului şi efectului artei şi tehnologiei asupra viitorului.
Filmul este păstrat într-un seif high-tech, de înaltă precizie, din sticlă securizată anti-glonț, proiectat să reziste dezastrelor naturale şi distrugerii umane, realizat de compania Louis XIII Cognac, care este cunoscută pentru producția unui coniac ce se maturează timp de 100 de ani. Astfel, se sugerează o paralelă între procesul de maturare al coniacului și „maturarea” filmului. Seiful este programat să se deschidă automat doar la data de 18 noiembrie 2115. Orice tentativă de a nu se respecta această regulă este sortită eşecului.
Seiful în care va fi păstrat filmul “100 de ani” a fost prezentat la Festivalul de Film de la Cannes, din 2016 și, ulterior, în diverse alte orașe, înainte de a fi returnat Companiei Cognac, din oraşul cu acelaşi nume, din sudul Franței, cu toate secretele cuprinse in acesta si despre care niciunul dintre cei implicați (scenarist, regizor, actori etc.) nu are voie sa dezvăluie ceva.
Scenariul şi regia filmului “100 de ani”
Scenariul filmului “100 de ani” aparţine celebrului actor, producător şi regizor american, John Malkovich, care interpretează şi rolul principal. Este un actor extrem de interesant, cu mai multe nominalizări la Premiile Oscar, deţinător a trei premii “Globul de aur”, a unui Premiu Bafta şi a unui “Primetime Emmy Award”, prin care i se recunoaşte excelenţa artistică.
Deși detaliile despre personajul interpretat de John Malkovich, din filmul “100 de ani”, sunt necunoscute, implicarea sa garantează o performanță complexă și captivantă. Alte informații despre distribuție (în afară de faptul că sunt prezenţi actori din mai multe ţări) au fost ținute secret, ceea ce amplifică misterul din jurul acestui proiect. Malkovich declara, într-un interviu, doar că “Noțiunea centrală a proiectului a fost să ne imaginăm cum ar putea arăta lumea într-o sută de ani”.
Regia este semnată de Robert Rodriguez, cunoscut pentru filme precum “El Mariachi”, “Desperado”(1995), “Once Upon a Time în Mexico”, “We Can Be Heroes” etc.
Povestea filmului “100 de ani” („100 Years: The Movie You Will Never See”)
Intriga filmului “100 de ani”, care se bazează, din spusele scenaristului si regizorului, pe un fel de scenariu SF, nu a fost dezvăluită. Tot ce se știe este că există trei trailere conceptuale (care nu se vor regăsi în filmul propriu-zis), postate pe 18 noiembrie 2015, pe canalul de YouTube io9, fiecare sugerând o posibilă viziune asupra viitorului:
- Un viitor ultra-tehnologic, în care tehnologia avansată și civilizațiile futuriste domină, este înfăţişat în primul trailer, intitulat “Retro”.
- Al doilea trailer – “Nature” – face referire la un viitor post-apocaliptic, în care omenirea a fost aproape distrusă.
- Ultimul trailer – “Viitorul”– este despre un timp “nostalgic”, în care natura a recâștigat controlul asupra planetei.
Fiecare trailer (care ţine aproximativ 80 de secunde) debutează cu imaginea actorului din rolul principal, John Malkovich, punând o sticlă de coniac Ludovic al XIII-lea într-un seif, după care seifurile și un cronometru încep imediat să numere minutele până la 18 noiembrie 2115, data lansării filmului.
De fiecare dată, personajul principal ajunge, cu o maşină, la o clădire cu aspect corespunzător decorului (timpului) imaginat în fiecare trailer (“Retro”, “Natura”, “Viitorul”), se întâlneşte cu un personaj feminin (“The Female Protagonist”), interpretat de Shuya Chang, după care cei doi se îndreaptă spre un seif, parcurgând un coridor.
Totuşi, niciunul dintre aceste trailere nu reprezintă povestea reală a filmului, precizându-se chiar că ceea ce se vede nu are nicio legătură cu filmul în sine, acestea fiind create doar pentru a stimula imaginația publicului.
Biletele pentru filmul “100 de ani” s-au epuizat deja!
Compania “Cognac”, care a produs seiful care se va deschide în 2115, când filmul va putea fi vizionat în premieră, a mai avut o idee ieşită din comun – cele 1000 de bilete/ invitaţii au fost oferite, sub forma unor tichete metalice, unui număr limitat de persoane, printre care urmașii celor implicați în proiect. Acești descendenți vor fi cei care vor avea privilegiul să vadă, in premieră, filmul.
Cine se află în spatele acestui proiect atipic, unic în istoria cinematografiei?
Filmul “100 de ani” a fost realizat în parteneriat cu Compania “Louis XIII Cognac”, din Franţa, şi mulţi spun că este vorba doar de o campanie de marketing pentru promovarea coniacului Ludovic al XIII-lea, care ar avea nevoie de un secol, pentru a-şi consolida aromele şi a fi savurat şi apreciat la adevărata valoare.
În realitate, este mult mai mult decât atât, având în vedere declaraţiile celor implicaţi în proiect şi faptul că miza nu este una comercială, implicit financiară. Povestea ţesută în jurul unui coniac “Louis XIII”, vechi de un secol, pare a fi doar pretextul pentru a “sparge” codurile cinematografiei (în care, de obicei, profitul imediat nu este niciodată ignorat) şi a oferi atunci, peste 100 de ani, o mărturie despre lumea de astăzi şi despre felul în care aceasta îşi imaginează viitorul.
“Când mi s-a propus proiectul de către directorul executiv al mărcii Louis XIII – mărturisea John Malkovich, scenaristul şi protagonistul filmului, considerat unul dintre cei mai mari actori ai generaţiei sale – mi s-au prezentat mai multe opțiuni şi tot ce vă pot spune este că va fi încărcat de emoţie” şi că, a adăugat scenaristul, a trebuit să facă faţă unei lumi incredibil de îndreptată către tehnologie.
Relevanța culturală și simbolismul unui film ieşit din comun
Într-o eră în care totul este accesibil instantaneu, iar producătorii de filme vor să-si vadă cat mai repede realizările pe marile si micile ecrane, “100 de ani – Filmul pe care nu-l vei vedea niciodată” își propune să creeze o anticipare rară și să inspire oamenii să gândească pe termen lung.
Lipsa detaliilor concrete și imposibilitatea de a vedea filmul în timpul vieții noastre transformă acest proiect într-un simbol al imaginației și al dorinței de a lăsa o moștenire culturală, sugerând totodată că o lucrare de artă poate transcende timpul, iar semnificația sa poate fi înțeleasă pe deplin doar de generațiile viitoare.
Cum va arăta lumea noastră peste 100 de ani? Aceasta este provocarea lansată de acest film pe care publicul (urmaşii celor de astăzi) îl va putea descoperi abia peste un veac, iar misterul său continuă să genereze discuții și teorii, cu atât mai mult cu cât nu există un termen de comparaţie în privinţa acestei realizări cinematografice absolut neobişnuite, care a răsturnat toate canoanele.