Analiza SWOT sau matricea SWOT este o componentă a unei strategii de afaceri sau pentru punerea în aplicare a unui proiect, a unei idei, atfel spus, contribuie la studiul relevanţei şi coerenţei acţiunilor viitoare.

Aceasta constă în identificarea punctelor slabe şi a punctelor tari, în studiul factorilor interni şi externi favorabili sau nefavorabili, înainte de luarea unei decizii, pentru a maximiza potenţialul forţelor şi situaţiilor benefice pentru o afacere sau un proiect.

Analiza SWOT, ce este, cum se realizeaza
Analiza SWOT, ce este, cum se realizeaza

Se pot face analize SWOT în orice domeniu (marketing, management, publicitate, profilul clientului, al salariatului, tehnologie, Internet etc.), şi nu numai pe un proiect, în toată complexitatea lui, ci şi pe probleme individuale, specifice, chiar pe o singură idee, paşii de urmat fiind aceeaşi.

Conceptul de analiză SWOT a fost propus în anii 1960, de către Stanford Research Institute şi este un acronim provenit din cuvintele englezeşti Strengths (Puncte tari), Weaknesses (Puncte slabe), Opportunities (Oportunităţi), Threats (Ameninţări).

De regulă, un astfel de studiu se face în faza de început a unui proiect, pentru a se putea valorifica la maximum resursele şi capacităţile firmei/instituţiei/organizaţiei sau resursele individuale, pentru a se evita pe cât posibil incertitudinile şi nereuşitele.

Punctele tari şi Punctele slabe exprimă ceea ce există, sunt statice. Oportunităţile şi Ameninţările se referă la ceea ce ar putea fi. Pe de altă parte, nu trebuie ignorat faptul că, în analiza SWOT, Punctele tari şi Punctele slabe reprezintă un diagnostic intern, pe când Oportunităţile şi Ameninţările ţin de un diagnostic extern.

Analiza SWOT – S – Punctele tari

Analiza SWOT
Analiza SWOT

Punctele tari se referă la calităţile, competenţele, resursele financiare şi umane existente pentru demararea unei afaceri sau ceea ce există bun, la un moment dat, în derularea unui proiect. Acestea se pot identifica în mod corect răspunzând la întrebări de felul: Ce resurse speciale avem? Dar financiare? Ce tehnologie utilizăm? Cât de pregătită este forţa noastră de muncă? Ce experienţă are? În ce poate performa?

Citește și:  Calamburul şi resursele expresive ale limbii

Analiza SWOT – W – Punctele slabe

Punctele slabe sunt barierele în calea realizării unui proiect. Acestea sunt controlabile, pot fi reduse sau eliminate, cu condiţia de a le identifica în mod corect, prin întrebări precum: Ce nu se face bine? Ce trebuie îmbunătăţit? Care este situaţia financiară? La ce suntem cei mai slabi? Ce instruire ar trebui adăugată angajaţilor/colaboratorilor? Care sunt dezavantajele proiectului/afacerii?

O – Oportunităţi

Oportunităţile ţin de mediu, de contextul în care urmează să se desfăşoare un anume proiect, atunci când se pot recunoaşte şi valorifica diverse condiţii pentru succes. Cine apelează la o analiză SWOT, pentru oportunităţi, trebuie să răspundă la întrebări precum: Ce nouă tehnologie s-ar putea folosi? Cât de favorabilă este piaţa de desfacere? Care este sau cum s-a modificat comportamentul clienţilor potenţiali? Care sunt punctele slabe ale concurenţei? etc.

T – Ameninţări

Ameninţările, în general, au legătură cu mediul extern şi cu Punctele slabe, sunt puţin sau deloc controlabile. Se pot identifica prin întrebări de felul: Cat de puternică este concurenţa? Ce schimbări (de tehnologie, cerere şi ofertă, de servicii etc.) ar putea interveni pe parcurs? Cât de dificilă ar putea fi schimbarea personalului? Care sunt tendinţele economice, sociale, comerciale?

Matricea SWOT, Sursa: doersempire.com
Matricea SWOT, Sursa: doersempire.com

Răspunsurile la aceste întrebări vor fi trecute în patru compartimente sau pe patru liste separate, care să ofere o imagine cât mai clară a situaţiei, pe baza căreia să se poată lua deciziile cele mai potrivite.

În privinţa deciziilor, regulile de bază sunt următoarele: Mizează şi construieşte pe Punctele tari! Elimină Punctele slabe! Valorifică oportunităţile! Indepărtează Ameninţările!

Deşi cei care apelează frecvent la analiza SWOT îi recunosc beneficiile, există şi limite ale acestei metode de analiză strategică, iar acestea ţin de posibilitatea unor evaluări prea subiective şi de gradul de incertitudine al mediului extern, care nu poate fi controlat.

 

Nu uita să distribui dacă ți-a plăcut:
Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.