Analiza SWOT sau matricea SWOT este o componentă a unei strategii de afaceri sau pentru punerea în aplicare a unui proiect, a unei idei, altfel spus, contribuie la studiul relevanței și coerenței acțiunilor viitoare.
Aceasta constă în identificarea punctelor slabe și a punctelor tari, în studiul factorilor interni și externi favorabili sau nefavorabili, înainte de luarea unei decizii, pentru a maximiza potențialul forțelor și situațiilor benefice pentru o afacere sau un proiect.
Se pot face analize SWOT în orice domeniu (marketing, management, publicitate, profilul clientului, al salariatului, tehnologie, Internet etc.), și nu numai pe un proiect, în toată complexitatea lui, ci și pe probleme individuale, specifice, chiar pe o singură idee, pașii de urmat fiind aceiași.
Conceptul de analiză SWOT a fost propus în anii 1960, de către Stanford Research Institute și este un acronim provenit din cuvintele englezești „Strengths” (Puncte tari), „Weaknesses” (Puncte slabe), „Opportunities” (Oportunități), „Threats” (Amenințări).
De regulă, un astfel de studiu se face în faza de început a unui proiect, pentru a se putea valorifica la maximum resursele și capacitățile firmei/instituției/organizației sau resursele individuale, pentru a se evita pe cât posibil incertitudinile și nereușitele.
Punctele tari și Punctele slabe exprimă ceea ce există, sunt statice. Oportunitățile și Amenințările se referă la ceea ce ar putea fi. Pe de altă parte, nu trebuie ignorat faptul că, în analiza SWOT, Punctele tari și Punctele slabe reprezintă un diagnostic intern, pe când Oportunitățile și Amenințările țin de un diagnostic extern.
Analiza SWOT – S – Punctele tari
Punctele tari se referă la calitățile, competențele, resursele financiare și umane existente pentru demararea unei afaceri sau ceea ce există bun, la un moment dat, în derularea unui proiect. Acestea se pot identifica în mod corect răspunzând la întrebări de felul: Ce resurse speciale avem? Dar financiare? Ce tehnologie utilizăm? Cât de pregătită este forța noastră de muncă? Ce experiență are? În ce poate performa?
Analiza SWOT – W – Punctele slabe
Punctele slabe sunt barierele în calea realizării unui proiect. Acestea sunt controlabile, pot fi reduse sau eliminate, cu condiția de a le identifica în mod corect, prin întrebări precum: Ce nu se face bine? Ce trebuie îmbunătățit? Care este situația financiară? La ce suntem cei mai slabi? Ce instruire ar trebui adăugată angajaților/colaboratorilor? Care sunt dezavantajele proiectului/afacerii?
O – Oportunități
Oportunitățile țin de mediu, de contextul în care urmează să se desfășoare un anume proiect, atunci când se pot recunoaște și valorifica diverse condiții pentru succes. Cine apelează la o analiză SWOT, pentru oportunități, trebuie să răspundă la întrebări precum: Ce nouă tehnologie s-ar putea folosi? Cât de favorabilă este piața de desfacere? Care este sau cum s-a modificat comportamentul clienților potențiali? Care sunt punctele slabe ale concurenței? etc.
T – Amenințări
Amenințările, în general, au legătură cu mediul extern și cu Punctele slabe, sunt puțin sau deloc controlabile. Se pot identifica prin întrebări de felul: Cât de puternică este concurența? Ce schimbări (de tehnologie, cerere și ofertă, de servicii etc.) ar putea interveni pe parcurs? Cât de dificilă ar putea fi schimbarea personalului? Care sunt tendințele economice, sociale, comerciale?
Răspunsurile la aceste întrebări vor fi trecute în patru compartimente sau pe patru liste separate, care să ofere o imagine cât mai clară a situației, pe baza căreia să se poată lua deciziile cele mai potrivite.
În privința deciziilor, regulile de bază sunt următoarele: Mizează și construiește pe „Punctele tari”! Elimină „Punctele slabe”! Valorifică oportunitățile! Îndepărtează „Amenințările”!
Deși cei care apelează frecvent la analiza SWOT îi recunosc beneficiile, există și limite ale acestei metode de analiză strategică, iar acestea țin de posibilitatea unor evaluări prea subiective și de gradul de incertitudine al mediului extern, care nu poate fi controlat.