Neologismele din titlul articolului – „metrosexual”, „hipster”, „mandrogin”, „mainstream” – fac parte din același câmp semantic și au fost asimilate rapid, în limba română actuală, chiar dacă nu toate figurează deocamdată în dicționare. Un câmp semantic, în general vorbind, cuprinde toate cuvintele care denumesc realități înrudite, apropiate.

În epoca modernă, limba noastră este în continuă evoluție, adăugând neologisme care reflectă schimbările culturale și sociale. Termeni precum metrosexual, hipster, mandrogin și mainstream au câștigat popularitate și sunt frecvent discutați în diverse medii. Această secțiune va explora definițiile, originea și utilizarea corectă a acestor cuvinte, oferind o perspectivă clară asupra modului în care ele modelează comunicarea noastră de zi cu zi.

De exemplu, din câmpul semantic al obiectelor de șezut fac parte cuvinte precum „scaun”, „fotoliu”, „canapea”, „taburet” etc., din capul semantic al timpului fac parte cuvinte precum „secundă”, „minut”, „oră”, „ lună”, „an” etc. „Metrosexual”, „hipster”, „mandrogin”, „mainstream” aparțin câmpului semantic al tipologiilor masculine, asociate tendințelor contemporane, definite prin înfățișare, atitudine în diverse împrejurări mai mult sau mai puțin mondene, vestimentație, comportament etc.

Metrosexualul” – termen apărut în Anglia („metro” = urban), în 1994 – denumește o tipologie masculină care a prins contur în ultimii 15-20 de ani, caracterizată printr-o cochetărie excesivă, aproape feminină. Acest tip de bărbat frecventează saloanele de înfrumusețare, pentru epilat, pensat, manichiură, pedichiură, tuns, ras, bronzat etc. Poate fi heterosexual (este interesat de sexul opus) sau poate avea o altă orientare sexuală.

Termenul „hipster”, împrumutat tot din limba engleză, denumește nu numai o tipologie masculină, dar și o subcultură a unor tineri din mediul urban, care a început să se afirme prin anii 1990.

Hipsterul este preocupat de „ultima modă” (poartă eșarfă și pălărie, pantaloni skinny, cămașă în carouri, bretele, papion, hanorac, tatuaje, ochelari Ray-Ban Wayfarer, geantă mare pe umăr, cameră foto Polaroid sau vintage, obligatoriu iPhone, căști mari etc.), susține că este nonconformist, independent, preferă muzica indie, iar sexualitatea este considerată o problemă de opțiune (hipsterul este heterosexual, dar vrea să fie considerat „gay friendly”).

Citește și:  Analiza SWOT – ce este, cum se realizează?

Mandroginul” este nelipsit din sala de fitness, are adevărate ritualuri de îngrijire corporală (inclusiv epilarea tuturor zonelor de la gât în jos), idolul lui este Cristiano Ronaldo.

Mainstream” este termenul care, în general, denumește ceea ce este comun, dar, când este vorba de imaginea masculină, acesta este un tip care are ca marcă distinctivă mustața/barba – imagine inspirată de mișcarea Movember, care, în fiecare an, atrage bărbați care, cel puțin pentru o lună (noiembrie), își lasă mustață, scopul fiind de a atrage atenția și de a strânge fonduri pentru campanii de prevenire a cancerului de prostată.

Pentru o înțelegere și mai profundă a limbii române și pentru a evita ambiguitățile, este vital să ne familiarizăm cu acești termeni noi și semnificațiile lor. În continuare, vom discuta despre cum acești termeni influențează percepția societății asupra modului de viață contemporan și cum ar trebui să-i abordăm în conversațiile noastre.

Tind să devină uzuali și alți termeni precum: „metroemotionalul” (sentimental, preocupat de spiritualitate), „retrosexualul” (un macho clasic, fără cochetării), „tehnosexualul” (obsedat de tehnologie, neinteresat de aspectul său), „vitalsexualul” (care își afișează virilitatea, chiar dacă este trecut de prima tinerețe), „sapiosexualul” (tip Woody Allen, considerând că inteligența este punctul lui forte).

Pe măsură ce limbajul și societatea evoluează, așa fac și cuvintele pe care le folosim zilnic. Încorporarea neologismelor, cum ar fi metrosexual, hipster și mandrogin în vocabularul nostru, demonstrează adaptabilitatea și diversitatea limbii române. Pentru mai multe clarificări și îndrumări în domeniul gramaticii, vă recomandăm să citiți și cum este corect: niciun sau nici un, care vă va ajuta să înțelegeți și mai bine regulile limbii noastre.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.