În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, avioanele s-au dovedit a fi decisive ca una dintre cele mai importante arme de pe câmpul de luptă. Spre deosebire de tancuri sau navele de luptă, avioanele erau mult mai versatile, fiind capabile de atac atât pe uscat, cât şi în apă sau în aer.

Nu numai că au luptat pentru controlul cerului, dar s-au dovedit a putea oferi sprijin vital atât tactic, cât și strategic pentru națiunile aflate în război. Ele au nivelat instalațiile industriale inamice, au acordat sprijin luptătorilor de la sol, au fost folosite pentru misiuni de recunoaștere și chiar au furnizat provizii armatelor asediate în spatele liniilor inamice.

Pe o perioadă de 6 ani de conflict, între 1939 și 1944, modelele avioanelor au evoluat foarte repede. De la biplanul învechit, la primul avion cu reacție de luptă, de la bombardierele simple cu două motoare la bombardierele B-29, al Doilea Război Mondial a fost martor celor mai radicale utilizări ale avioanelor pe câmpul de luptă.

În cele ce urmează vă prezentăm unele dintre cele mai uimitoare avioane din timpul celui de-al Doilea Război Mondial, care fie au avut un impact semnificativ asupra războiului, fie au uimit lumea prin măreția lor, câștigând respectul și admirația celor care le-au zburat, dar și a inamicilor.

• P-51 Mustang

P-51 Mustang
P-51 Mustang, foto: blog.airshowreview.com

În timp ce armatele Aliate își făceau drum prin Europa ocupată, P-51 Mustang a fost cel care a preluat controlul cerului de la Luftwaffe. Mai mult decât o armă de luptă, acesta a fost unul dintre cele mai rapide luptătoare cu motor cu piston și era capabil să zboare mai repede și mai departe decât oricare alt avion de luptă de atunci. A fost cel mai mare luptător al războiului.

• Focke-Wulf-FW-190

FW-190
FW-190, foto: ww2eagles.blogspot.com

Unul dintre cele mai bune avioane de luptă din toate timpurile, FW-190 a fost introdus în septembrie 1941. Acest luptător a șocat piloții inamici și a distrus toate bombardierele Aliate pe care le întâlnea zburând deasupra Europei. Extrem de respectat de către piloții Aliați, FW-190 a fost un avion de vânătoare superb, bombardier și anti-tanc. Oberleutenant Otto Kittel a reușit cele mai multe dintre cele 267 de lovituri la bordul unui FW-190, fiind astfel imortalizat drept unul dintre primii patru piloți germani în funcție de numărul de doborâri.

• Submarine Spitfire

Submarine Spitfire
Submarine Spitfire, foto: 1951club.wordpress.com

Submarine Spitfire este probabil una dintre cele mai faimoase aeronave de luptă din istorie. Campion al duelurilor la altitudine joasă, Spitfire și-a câștigat loc în istorie ca luptătorul care a întors soarta în timpul Bătăliei din Marea Britanie. În fața celui mai mare dușman al său, Messerschmitt Bf-109, Spitfire a forțat avioanele de luptă germane să stea la o altitudine joasă pentru a-și păzi bombardierele. După ce amenințarea asupra Marii Britanii a trecut, Spitfire a servit ca avion de luptă pe toate celelalte câmpuri de luptă.

• Messerschmitt Bf-109

Messerschmitt Bf-109
Messerschmitt Bf-109, foto: papermau.blogspot.com

Istoria aviației descrie Bf-109 ca unul dintre cele mai bune avioane de luptă din toate timpurile. Când a fost introdus a fost unul dintre cele mai bune de la acea vreme, rivalizând cu Spitfire-ul britanic. Bf-109 a condus la altituni înalte, dar la altitudini joase nu a fost potrivit. Cu toate acestea, a devenit cel mai important avion de luptă al Germaniei.

• Mitsubishi A6M Zero

Mitsubishi A6M Zero
Mitsubishi A6M Zero, foto: papermau.blogspot.com

Mitsubishi A6M Zero a aplicat un șoc puternic americanilor când a fost dezlănțuit la începutul războiului. Chiar dacă a fost considerat în mod greșit de către Aliați ca fiind inferior avioanelor lor, Mitsubishi A6M Zero s-a dovedit a fi mai mult decât capabil de luptă și a devenit avionul de luptă dominant în primii doi ani ai războiului din Pacific. Până la apariția lui F6F Hellcat, nici un avion american de luptă nu putea face față la puterea, raza și manevrabilitatea celui japonez. Mitsubishi A6M Zero a rămas în istorie drept cel mai agil avion construit vreodată.

• Junkers 87 Stuka

Junkers 87 Stuka
Junkers 87 Stuka, foto: 2.bp.blogspot.com

Cel puțin până în 1942, sunetul ascuțit al lui Junkers 87 Stuka trimitea trupele de la sol fugind către adăpost. Era foarte precis și a excelat în rolul său de avion anti-tanc. Robust și ieftin, avionul inspira teama în inimile tuturor soldaților. La bordul său, Hans-Ulrich Rudel a distrus peste 500 de tancuri rusești. Stalin a pus un preț pe capul lui, dar nu a fost niciodată colectat.

• Ilyushin-2 Shturmovik

Ilyushin-2 Shturmovik
Ilyushin-2 Shturmovik, foto: 4.bp.blogspot.com

Ilyushin-2 Shturmovik e aeronava numărul 1 în lupta împotriva tancurilor, distrugând cele mai multe tancuri în timpul războiului. Deține și recordul ca fiind cea mai produsă aeronavă, cu peste 36.000 de unități. Puternic blindat, germanii l-au numit „Moartea Neagră”. După sfârșitul războiului, îmbunătățitul Ilyushin-10 Shturmovik a servit țările comuniste până la sfârșitul anilor 1950.

• Boeing B-17 Flying Fortress

Boeing B-17 Flying Fortress
Boeing B-17 Flying Fortress, foto: nelliebswartimerationing.blogspot.com

B-17 Flying Fortress a influențat semnificativ evoluția războiului. Acest bombardier de rază lungă a condus atacul american în Europa distrugând industrii strategice germane. Mai mult de 47.000 de aviatori și-au pierdut viața în timpul raidurilor din Germania.

• F4U Corsair

F4U Corsair
F4U Corsair, foto: 2.bp.blogspot.com

F4U Corsair a fost cel care a obținut supremația aeriană deasupra Pacificului. Depășind japonezul Zero, a afectat serios forțele japoneze deschizând calea pentru luptele finale de la Iwo Jima și Okinawa. F4U Corsair a continuat să servească în Războiul Coreean, ultimile unități fiind produse în 1953.

• Messerschmitt 262

Messerschmitt 262
Messerschmitt 262, foto: 4.bp.blogspot.com

Messerschmitt 262 a avut un impact major nu în timpul războiul, deoarece a fost lansat spre sfârșitul războiului, ci după aceasta, fiind primul avion cu reacție. Secretele sale au fost folosite în proiectarea rachetelor și structurilor avioanelor, oamenii de știință dezvoltând prototipuri avansate. Me-262 a fost revoluționar iar când a fost lansat în septembrie 1944, nici un avion Aliat nu putea să-i facă față într-un duel aerian.

loading...

LĂSAȚI UN MESAJ