De mici suntem verificati pentru ceea ce facem. Aceste verificari au rolul de a ne masura progresele, cunostintele si oricat de mult le uram nu avem cum sa scapam de ele.
In clasele mici, doamna educatoare ne da lucrari de verificare, de control. Unele sunt anuntate, altele ne iau pe nepregatite. De obicei cele neanuntate ne verifica cunostinetele pe care le-am acumulat de-a lungul unei perioade mai lungi de timp.
Cu cat inaintam in varsta cu atat testele pe care le dam au un nivel mai ridicat de dificultate.
Lucrurile se schimba inca din ultimii doi ani de scoala generala. Din clasa a saptea scolarii sunt examinati in fiecare semestru prin teze. Tot de atunci parintii si profesorii ar trebui sa ii ghideze pe elevi catre un liceu, un profil care ii va influenta mai tarziu in alegerea unei facultati, a unei cariere.
Dat fiind faptul ca in fiecare an scolar numarul materiilor cresc, unele dintre ele trebuie examinate mai serios. Cu siguranta ca nu toate ne-au starnit interesul, ba chiar ajungem la facultate si ne dam seama ca o mare parte din ele au fost de-a dreptul inutile si tot ceea ce au facut a fost sa ne rapeasca din timpul liber.
Multi considera ca sistemul de invatamant din Romania are multe goluri. Sunt prea multe informatii inutile care ingreuneaza capacitatile copiilor. Observam ca o mare parte dintre elevi nu mai au timp pentru activitati extrascolare, activitati ce i-ar ajuta sa se dezvolte mai repede si mai bine.
Revenind la modalitatile de evaluare practicate in Romania, avem acele teze care se aplica inca din clasa a saptea pana in clasa a douasprezecea sau a treisprezecea (in functie de profilul liceului). In penultima clasa a scolii generale se dau in fiecare semestru cate trei teze, si anume: limba romana, matematica, istorie/geografie.
La liceu avem de dat teze in functie de profilul pe care il alegem. In cazul liceenilor filologi se aplica patru teze in fiecare semestru, dupa specializarea profilului; filologie simplu sau filologie bilingv. Avem astfel la un liceu cu profil umanist de dat cate patru teze: limba si literatura romana, prima limba straina studiata (adica cea avansata), limba latina. Pana in 2005 la profilele umaniste elevii erau obligati sa dea teze la istorie, neputand alege in locul acestei materii geografia.
Si cum fiecare profil are materiile lui ciudate, sistemul nostru de invatamant ne obliga sa studiem limba latina. Materia este extrem de stufoasa si dificila, iar limba nu este de circulatie. Cum ar putea sa zica tanarul elev in limba latina ca el isi petrece timpul liber tastand de pe un I-Pad statusuri noi pe Facebook sau ca se joaca de World of Warcraft? La noi in tara limba latina se studiaza din clasa a opta pana in clasa a douasprezecea (la profilul umanist).
Teze inutile se dau si la stiinte sociale. Se dau la fel patru teze in fiecare semenstru la: limba si literatura romana, o limba straina, materia de profil (care se modifica in fiecare an) si la istorie/geografie .
Atat cei de la filologie cat si cei de la stiinte sociale au scapat de teze la matematica, fizica, chimie sau biologie. Asa cum si cei de la real nu dau teze la sociologie, psihologie, latina, educatie antreprenoriala sau economie.
Aceste teze tind sa devina un cosmar pentru cei care nu au invatat deloc in timpul semestrului sau au invatat cate o lectie pentru a lua nota. Insa dupa terminarea liceului, ce care se decid sa isi continue studiile, vor da de sesiune si isi vor aminti cu nostalgie de teze, cat de usoare erau, si mai ales cat de putin era de invatat, comparative cu examenele de la facultate.
In general durata de sustinere a unei teze este de doua ore. De exemplu, la limba si literatura romana, teza are trei subiecte. Prima parte presupune o analiza a unui text la prima vedere, a doua testeaza creativitatea iar ultima comentarea unei opera literare studiate la clasa. Cele care nu au subiect unic pot avea alt format.
Pe durata celor patru ani de liceu, elevii de la specilizarile matematica-informatica au dat tot patru teze: limba si literatura romana, matematica, informatica si biologie/fizica/chimie.
Tezele au rolul de a ne face sa invatam in mod constant. Nu putem asimila toate informatiile care ni s-au predat in cateva zile, inainte de examinare. Nota din teza influenteaza foarte mult media materiei respective. De exemplu, daca avem in catalog 3 note: 8,9,10,10 iar in teza luam 9 media va fi 9.18.
In concluzie, tezele au rolul de a ne testa cunostintele acumulate pe o perioada mai lunga de timp. De asemenea se testeaza si capacitatea copiilor de a rezvola aceste cerinte in conditii de stres.