Culoarea personalităţii este un reper important pentru autocunoaştere, dar şi pentru felul în care interacţionăm cu ceilalţi. Şi nu este vorba de culorile pentru care optăm în funcţie de tendinţele modei, ci de felul în care devenim conştienţi de calităţile şi defectele noastre şi, desigur, şi de faptul că o anumită culoare ne influenţează starea de spirit, emoţiile, simţurile, comportamentul, dar şi felul în care ne percep ceilalţi.

Mai mult, studiile făcute de doi psihologi americani, Keith Jacobs și Frank Hustmyer, de la Universitatea Mississippi, care au măsurat conductivitatea electrică a pielii expusă la diverse culori (aspect care evidenţiază gradul de emoție experimentat), spun că, în mare măsură, culorile pot influenţa şi ritmul cardiac, presiunea sanguină, respiraţia, transmit vibraţii, relaxează, agită, atrag sau resping.

Culoare si personalitate
Culoare si personalitate

Este uşor de observat, de exemplu, că, într-un grup, fiecare acţionează diferit – unii îşi asumă rolul de lideri, alţii iau notiţe, alţii aduc cafea etc., rolul pe care fiecare îl joacă depinzând substanţial de personalitate, care include ceea ce simţi, gândeşti sau faci şi care poate fi descifrată şi prin intermediul culorilor.

A înţelege ce înseamnă culoarea personalităţii poate fi de ajutor nu numai în cunoaşterea de sine, dar şi la locul de muncă, indiferent dacă eşti angajat sau manager, indiferent de domeniul în care lucrezi sau în orice altă împrejurare.

Culoarea personalităţii – Metoda DISC

Culoarea personalităţii
Culoarea personalităţii

Metoda DISC este o grilă de “citire” a comportamentului uman, un instrument de evaluare psihologică, unul dintre cele mai folosite astăzi, la nivel mondial, pentru identificarea profilului personal. Punctul de pornire al acestei metode se află în lucrarea “Emotions of Normal People” (“Emoţiile oamenilor normali”), a psihologului american William Moulton Marston, publicată în 1928.

DISC este un acronim, care face referire la patru trăsături definitorii pentru comportamentul uman, atât în viaţa profesională, cât și în cea personală, pe care autorul cărţii le numeşte “energii” şi pe care le asociază cu anumite culoriDominanță (roşu), Influență (galben), Stabilitate (verde), Conformitate/ Conştiinciozitate (albastru).

William Moulton Marston considera că aceste “energii’ (implicit culoarea personalităţii) depind de felul în care oamenii percep mediul în care trăiesc (ca oportunitate sau ca ameninţare) şi de felul în care reacţionează la acest mediu (experimentând sau încercând să-l transforme).

Ideea este preluată, într-o oarecare măsură, din studiile psihiatrului şi psihologului Gustav Jung, care asociază patru procese psihice fundamentale – senzația, intuiția, gândirea/ reflecţia, emoţiile – cu două atitudini – introversiune și extroversiune. Senzaţia/ percepţia îţi spune că există ceva în prezent, reflecţia indică ce este, emoţia îţi spune dace este ceva “frumos” sau nu, iar intuiţia îţi spune de unde a venit şi încotro se îndreaptă acel “ceva”.

Energia Dominanței (D), consideră Marston, structurează comportamentele celor care văd mediul ca o ameninţare, dar decid să acţioneze astfel încât să-i facă faţă. Energia Influenţei (I) este prezentă când indivizii acţionează într-un mediu pe care-l văd ca fiind plin de resurse. Energia stabilităţii (S) indică o stare pasivă, dar într-un mediu cu multe oportunităţi. Energia conformităţii (C) se referă la comportamente pasive, dar într-un mediu perceput ca fiind ostil. Evident că, în realitate, există o serie de combinaţii, în diverse proporţii, ale acestor “energii”.

Testele moderne şi semnificaţia culorilor DISC

 Metoda DISC
Metoda DISC

William Moulton Marston este autorul teoriei DISC, dar primul care a construit un test, în 1956, pe baza acestei teorii, este psihologul Walter Vernon Clarke. El identifică 15 tipuri de comportament, pe baza alegerii unor adjective, asociate unor culori. Multe alte variante de test au fost concepute ulterior.

În prezent, metoda DISC de analiză comportamentală se utilizează frecvent în inteviurile de angajare, în constituirea echipelor de lucru in întreprinderi, companii, pentru îmbunătăţirea climatului, flexibilităţii şi eficienţei, pentru gestionarea conflictelor, indiferent de job, în psihologie, în autocunoaştere, pentru identificarea punctelor forte şi punctelor slabe etc.

În general, pentru a se afla “culoarea personalităţii”, profilele DISC (Dominant, Influent, Stabil, Conştiincios) sunt reprezentate pe un cerc/ disc ale cărui sferturi sunt colorate în nuanţele specifice – roşu, galben, verde, albastru, astfel încât cele care au unele trăsături comune (de exemplu, D şi C sau I şi S) să fie adiacente.

Energia Dominanței (D) – culoarea personalităţii, roşu

Persoanele la care energia “Dominanţei” (D) este mai puternică sunt vigilente, tenace şi directe. Manifestă fermitate în relaţiile cu ceilalţi, sunt orientate spre obiective şi preocupate de rezultatul final, de optimizarea timpului şi sunt atrase de provocări. Le putem recunoaşte şi după gesturile ample, vocea puternică, frazele scurte şi imperative. Punctele lor forte sunt spiritul practic, calitătile de lideri, capacitatea de a lua decizii. Punctele slabe sunt inflexibilitatea, nerăbdarea, incapacitatea de a asculta şi de a se relaxa.

Citește și:  Pietrele foamei sunt din nou la vedere şi transmit un mesaj îngrijorător - “Dacă mă vezi, să plângi!”

Energia Influenţei (I) – galben

Persoanele la care culoarea personalităţii dominantă este galben sunt directe şi deschise, sunt dinamice, intuitive şi vesele, pot să manipuleze cu uşurinţă. Le place să vorbească în continuu, au gesturi dinamice, se simt bine în public. Punctele forte sunt entuziasmul, puterea de convingere, sociabilitatea. Punctele slabe – implicarea în prea multe lucruri simultan, deficit de concentrare, se plictisesc repede.

Energia Stabilităţii (S) – verde

Când culoarea personalităţii este verde, este vorba de persoane reflexive, care gândesc îndelung înainte de a acţiona, sunt adesea evazive, se concentrează pe cunoaşterea celorlalţi şi sunt preocupate de consolidarea încrederii. Obiectivele principale ale “stilului” verde sunt pacea şi armonia. Când un “verde” face parte dintr-o echipă, prezenţa lui este esenţială pentru coeziunea acesteia. Are gesturi mai reţinute, vocea mai discretă, îi place să asculte. Punctele forte – stimă faţă de ceilalţi, empatie. Punctele slabe – nesiguranţa, sensibilitatea excesivă.

Energia “Conformităţii”/ “Conştiinciozităţii” – albastru

Cei care au culoarea personalităţii “albastru”, adică se încadrează în stilul “Conformităţii”, sunt rezervaţi, preocupaţi (ca şi cei din stilul “verde”) de reflexivitate, sunt sistematici în rezolvarea problemelor, perfecţionişti, serioşi, ordonaţi. Gesturile lor sunt precise, atitudinea adeseori distantă, vocea constantă, frazele clare. Punctele forte – spiritul independent, precizia, ordinea, capacitatea de organizare. Puncte slabe – amânarea unor decizii, când lipsesc aspecte pe care le consideră importante, tendinţa de a fi pretenţioşi, prea prudenţi.

Culoarea personalităţii – cum se poate valorifica în viaţa de zi cu zi?

Culoarea personalităţii, Sursa Pinterest
Culoarea personalităţii, Sursa Pinterest

Pentru a profita în viaţa de zi cu zi de metoda DISC, prin care putem identifica în mod corect culoarea personalităţii, este necesar să fim sinceri cu noi înşine şi să vedem care este “stilul” nostru comportamental, în funcţie de caracteristicile fiecărei “culori”. Este evident că personalitatea nu are cum să corespundă unei singure culori (doar în 5% dintre cazuri se întâmplă acest lucru), in realitate există nenumărate combinaţii şi nuanţe, dar una dintre culori este dominantă.

Aşadar, oricine se poate aşeza în faţa unui cerc (DISC) ale cărui sferturi vor fi colorate în cele patru culori (de preferinţă, sfertul din stânga, sus – roşu, dreapta, sus – galben, stânga, jos albastru, dreapta, jos – verde); alegeţi dintre caracteristicile menţionate anterior pentru fiecare profil comportamental pe acelea despre care credeţi că vi se potrivesc şi identificaţi-vă culoarea personalităţii.

Faceţi acelaşi exerciţiu şi pentru alte persoane pe care le cunoaşteţi, mai ales pentru cele care nu corespund aşteptărilor dumneavoastră şi, având aceste informaţii, încercaţi să interacţionaţi cu acestea ţinând seama de ceea ce aţi descoperit si adoptând, la nevoie, un comportament cameleonic. Multe disensiuni, conflicte se vor diminua, pot chiar să dispară.

În funcţie de răspunsul la care se ajunge, prin raportare la metoda DISC, fiecare îşi poate îmbunătăţi sau elimina “punctele slabe”, pentru a putea evolua pe plan personal şi profesional. În acest fel îi putem “citi” şi pe cei din jur, putem evita conflictele şi îmbunătăţi comunicarea.

Psihologii raportează o astfel de situaţie şi la două tipuri fundamentale de comportament – “profilul natural”, care este condiţionat, în mare măsură, de subconştient şi care este dificil să fie influenţat, şi “profilul adaptat” sau “masca”, adică imaginea pe care alegi să o prezinţi în faţa celorlalţi. Culoarea “măştii” este cea care poate fi “corectată”.

Dincolo de metoda DISC

Culoarea dominanta a personalitatii
Culoarea dominanta a personalitatii

Este evident că metoda DISC şi culoarea personalităţii nu se referă la culoarea preferată (în vestimentaţie, design etc.), ci la stiluri comportamentale asociate celor patru culori de bază. Dar, pentru că suntem sensibili la culori, pentru că acestea transmit stări de spirit, energie, emoţii, nu poate avea decât un efect benefic dacă alegem să purtăm articole vestimentare, accesorii care să includă culoarea personalităţii noastre sau nuanţe ale acesteia, dacă folosim această culoare şi în decorarea spaţiului în care locuim etc.

Dacă mai adăugăm la acest fapt şi ideea din “Teoria integrală a conştiinţei”, formulată de Ken Wilber, licenţiat în chimie şi biologie, potrivit căreia fiecare om are diferite niveluri ale conştiinţei şi că fiecărui nivel îi corespunde o anumită culoare, cu atât mai mult putem exploata această zonă a cunoaşterii care rămâne, în mare măsură, într-o zonă inefabilă, greu de cunoscut raţional, dar fără de care, cu siguranţă, am fi mai săraci.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.