Cuvântul anului 2022 a fost făcut public recent, de către Oxford English Dictionary (OED) – Dicționarul Oxford al limbii engleze. Spre deosebire de anii anteriori, când cuvântul anului era ales în urma statisticilor făcute de companiile care publică cele mai cunoscute dicţionare din lume, în colaborare cu editurile şi cu alte instituţii culturale, anul acesta alegerea s-a făcut prin votul online al publicului, care a avut de optat între trei cuvinte propuse de OED – procedură desfăşurată de-a lungul a două săptămâni.

Cuvântul anului, potrivit lingvistilor de la Oxford, trebuie “să reflecte etosul, trăsăturile epocii, starea de spirit sau preocupările anului”, atitudini, idei, situaţii care să fi suscitat interesul mass-media, având în acelaşi timp potenţial ca “termen cu semnificaţie culturală durabilă”. Chiar si in cazurile in care nu figurează în dicţionare, cuvântului anului trebuie să fie un termen frecvent utilizat sau care, eventual, s-a internaţionalizat, având în vedere nenumăratele posibilităţi de comunicare din epoca actuală.

Cuvântul anului 2022 şi un public foarte implicat

Goblin mode, Sursa The Swaddle
Goblin mode, Sursa The Swaddle

Cuvântul anului 2022 este “goblin mode” – un termen argotic (folosit în anumite colectivităţi) – şi a fost votat de peste 300 000 de vorbitori de limbă engleză, din diverse ţări, reprezentând 93% din totalul votanţilor.

Cuvântul “goblin”, luat separat, în folclorul nordic, denumeşte un “elf” sau o creatură răutăcioasă și urâtă, care seamănă cu un pitic, un fel de “drăcuşor”, “spirit rău”. În structura “goblin mode”, dobândeşte însă o altă semnificaţie.

“Goblin mode”, în argou, se referă la un comportament “îngăduitor cu sine, leneș, neglijent, care respinge normele sau așteptările sociale”, care rezonează cu cei care se răzvrătesc împotriva standardelor estetice şi stilurilor de viaţă nesustenabile, necredibile, expuse pe rețelele de sociale.

Opţiunea pentru acest termen, prezent în expresii precum “to be in goblin mode”, “to go goblin mode” (a fi/ a funcţiona goblin mode) este si un fel de protest implicit faţă de cei care afişează, în spaţiul virtual, prin postările pe reţelele sociale, o imagine idealizată a vieţii lor – trăiesc în opulență, se trezesc devreme pentru a face jogging, nu abandonează niciodată “ritualurile” cotidiene (pe care le prezintă în detaliu), se hrănesc “sofisticat”, îşi expun nesfârşitele călătorii de vacanţă, vestimentaţia în trend etc.

A trăi în stil “goblin mode” ar însemna exact invers – a te izola de viaţa socială, a renunţa la rigorile şi ritualurile personale zilnice, a sta acasă, fără pretenţii culinare, vestimentare, fără “afişare” virtuală, adoptând o atitudine auto-tolerantă.

Când şi cum a început ascensiunea cuvântului anului 2022?

Cuvântul anului 2022. Ce spune acesta despre “vremuri”?
Cuvântul anului 2022. Ce spune acesta despre “vremuri”?

Ascensiunea acestei structuri lingvistice argotice a început în 2009, dar s-a “viralizat” la începutul anului 2022, dintr-o întâmplare – o postare pe Twitter, a actriţei italo-americane (şi model) Julia Fox, care recunoştea, într-un interviu, că se întâlneşte cu rapper-ul Kanye West (Ye). O lună mai târziu, cei doi s-au despărţit, iar actriţa a susţinut că s-a întâlnit cu Kanye West pentru “a le da oamenilor un subiect despre care să vorbească”, în condiţiile de viaţă (monotone) impuse de pandemia de Covid-19 şi pentru a acoperi “cazul Kim” (aluzie la relaţia rapper-ului cu celebra Kim Kardashian, femeie de afaceri, proprietară a unor lanţuri de buticuri de modă, personalitate media, cu mii de urmăritori pe Twitter şi Instagram).

Nu după mult timp, Julia Fox a postat o altă informaţie (din categoria Fake News) prin care susţinea că relația cu Kanye West s-a încheiat din cauza antipatiei lui West față de „goblin mode”. De atunci, expresia a fost prezentă din ce în ce mai mult în limbajul internauţilor, ajungând să fie votată drept “cuvântul anului 2022”.

Cuvintele – oglinda epocii

Cuvântul anului 2022
Cuvântul anului 2022

Succesul de care s-a bucurat în mediul online “goblin mode” a fost explicat, de către editorii Oxford English Dictionary, punându-l în relaţie cu realitatea anului 2022, când restricţiile din cauza pandemiei de Covid s-au atenuat în multe ţări, oamenii au început treptat să iasă din case, să se confrunte din nou cu realitatea, rămânând însă o categorie de persoane care fie au respins ideea de întoarcere la viaţa “normală”, fie s-au răzvrătit împotriva standardelor de viaţă expuse pe Internet, alegând să funcţioneze în “goblin mode”, indiferente la pretenţiile sociale şi tolerante faţă de ele însele.

Ben Zimmer, lingvist și lexicograf american, observa că: “Goblin mode vorbeşte, într-adevăr, despre vremuri şi despre “zeitgeist” (atmosfera/ mentalitatea epocii), oamenii privesc normele sociale în moduri noi şi este, cu siguranţă, o expresie potrivită pentru anul 2022”. “Prea mulţi dintre noi – se sublinia şi într-o prestigioasă revistă occidentală – au trecut în goblin mode, ca răspuns la o perioadă dificilă”.

Alţi termeni propuşi pentru “cuvântul anului 2022”

Cuvântul anului 2022. Ce spune acesta despre “vremuri”?, Sursa Time News
Cuvântul anului 2022. Ce spune acesta despre “vremuri”?, Sursa Time News

Ceilalţi doi termeni propuşi de Oxford English Dictionary, alături de “goblin mode”, au fost: “metavers” (care s-a clasat pe locul al doilea, cu 4% dintre voturi) şi “#IstandWith” (locul al treilea, 3% voturi).

Metavers (Locul doi)

Metavers” (sau “meta-univers” – “meta” = “dincolo de”), un concept tot mai des menţionat în mass-media, în ultimul timp, referitor la o tehnologie a viitorului apropiat, care deja a început să cucerească teren, desemnează un spațiu cibernetic, paralel cu realitatea fizică și în care o comunitate de oameni interacționează sub formă de avataruri web.

Cuvântul “metavers” îşi are originea în romanul SF, al lui Neal Stephenson, “Snow Crash”, din 1992. Până la sfârșitul anului 2021, s-a utilizat relativ puţin în afara contextelor specializate. Până în noiembrie 2022, frecvența cuvântului a crescut de aproape patru ori față de anul precedent, o parte din această creştere având legătură cu schimbarea numelui companiei americane multinaționale, care deține și operează rețeaua de socializare Facebook, din Facebook.Inc., în Meta Inc.

Faptul că doar 4% dintre votanţi au optat pentru acest termen se explică, spunea unul dintre lingviştii de la Oxford, prin statutul deocamdată incert al acestui concept – va deveni ceva real sau va rămâne doar un termen de marketing banal?

#IStandWith (locul trei)

#IstandWith a fost al treilea termen propus pentru “cuvântul anului 2022”, dar a obţinut cele mai puţine voturi. #IstandWith (“#a sta cu”), este un “hashtag” (“hashtag” # – declarat cuvântul anului în 2012, de către American Dialect Society), adică un cuvânt, o structură sintactică, precedate de semnul diez (#), prin care se etichetează tipul de conţinut, în reţelele sociale – Facebook, Twitter, Instagram și Google+.

Prin #IstandWith se exprimă, in reţelele sociale, solidaritatea cu o anumită cauză, grup sau persoană. „#IStandWith” a fost identificat ca o modalitate prin care oamenii își comunică opiniile și își aliniază pozițiile cu privire la anumite evenimente. Acesta este modul prin care se demonstrează activism online și ataşament faţă de anumite idei, convingeri, decizii.

Citește și:  La patru ace – sensul şi originea expresiei

Datele culese de Oxford, arată că “#IStandWith” și variantele sale au devenit semnificativ mai frecvente în martie 2022, după ce Federaţia Rusă a invadat Ucraina. Utilizările frecvente, în acest an, includ #IstandWithUkraine și #StandWithUkraine.

Cuvântului anului 2022 – stabilit de Merriam-Webster

Gaslighting, Sursa Good Morning America
Gaslighting, Sursa Good Morning America

Merriam-Webster Inc. este o companie americană specializată în publicarea dicţionarelor, cea mai veche editură de acest fel din SUA. Pentru Merriam-Webster Inc, de asemenea pe baza statisticilor, cum au procedat şi cei de la Oxford English Dictionary, cuvântul anului 2022 este “Gaslighting”.

Gaslighting”, literal, înseamnă “iluminare cu gaz”, dar sensul conotativ este cu totul altul – “acțiunea sau practica de a înșela grosolan pe cineva, mai ales în beneficiul propriu”. Spre deosebire de “minciună”, care tinde să fie între indivizi, și “fraudă”, care tinde să implice organizații, “gaslighting” se aplică atât în contexte personale, cât și politice.

In alte dicţionare, se defineşte cuvântul “gaslighting” ca fiind “manipulare care urmărește să facă o persoană să se îndoiască de sine, recurgându-se la minciună, negare, omisiune selectivă sau denaturare a faptelor, pentru a extrage profit din anxietatea și confuzia astfel generate” sau, potrivit dicţionarului Larousse, “acțiune de înlăturare a capacității cuiva de a raționa corect”.

Termenul “gaslighting” a fost utilizat pentru prima dată în filmul “Gaslight” (1944), un thriller psihologic, o adaptare după piesa de teatru cu acelaşi titlu, a scriitorului american Patrick Hamilton, în care o tânără este manipulată de propriul soţ, până la a o face să creadă că este nebună.

Lingviştii de la Merriam-Webster Inc. au constatat că acest cuvânt, “gaslighting”, fost unul dintre cele mai căutate online în 2022 (1740% faţă de anul trecut), că “în această epocă a dezinformării – știri false, teorii ale conspirației și falsuri – “Gaslighting” a devenit un cuvânt la modă”.

Alte cuvinte în topul preferinţelor Merriam-Webster Inc.

Alte cuvinte care s-au aflat în topul preferinţelor, în viziunea celor de la Merriam-Webster Inc., au fost: “sentient” (sensibil), “omicron” (a 15-a literă a alfabetului grecesc, folosită pentru a denumi cea mai recentă versiune a virusului Covid), “endemism” (utilizat pentru a descrie o boală care este prezentă în mod constant într-un anumit loc, cuvânt care a crescut cu 874% în ianuarie 2022), “oligarh”.

Limbajul – reacție la starea de lucruri existentă

Un expert în lingvistică spunea recent că, la prima vedere, alegerea lui “globin mode” drept cuvântul anului 2022 i s-a părut iniţial cam “frivolă”, dar, cu cât esti mai atent la mesajul pe care-l transmite, cu atât devine mai evident că reprezintă, de fapt, un fel de reacție la starea de lucruri existentă – ne retragem și nu mai dorim ca viața noastră să fie “limpezită” de tot felul de “filtre” impuse.

Casper Grathwohl, președinte Oxford Languages, mărturisea, în legătură cu votul publicului pentru “cuvântul anului 2022” şi relevanța acestuia următoarele: “Speram că publicului îi va face plăcere să fie implicat în proces, dar acest nivel de implicare în campanie ne-a surprins total. Puterea răspunsului evidențiază cât de important este vocabularul nostru pentru a înțelege cine suntem și a procesa ceea ce se întâmplă cu lumea din jurul nostru. Având în vedere anul pe care tocmai l-am trăit, “goblin mode” rezonează cu toți cei care se simt copleșiți în acest moment. Este o ușurare să recunoaștem că nu suntem întotdeauna eurile idealizate și curate pe care suntem încurajați să le prezentăm pe feed-urile noastre Instagram și TikTok”.

Cuvintele reprezentative pentru anii anteriori – 2016 – “post-truth” (post-adevar), 2017 – “youthquake” (“schimbare culturală importantă, socială sau politică, produsă de acţiunile sau influenţa tinerilor”), 2018 – “toxic”, 2019 – “urgenţă climatică” (climate emergency), 2020 – nu s-a ales un cuvânt, dar au fost propuse : “Covid-19”, “WFH” (abreviere pentru “working from home” – “munca de acasă”/ “telemuncă”), “lockdown” (“carantină”), “essetial/ “kay worker”( “lucrător esenţial” – lucrător al cărui loc de muncă este considerat ca fiind esenţial pentru funcţionarea unei întreprinderi/ companii) şi “concediu”, pentru a cuprinde aspectele esenţiale generate de criza sanitară, “Black Lives Matter” (“Viețile Negrilor Contează”),2021 – “vax” (vaccin, vaccinare, a vaccina).

O propunere atipică pentru cuvântul anului 2022

O propunere atipică pentru cuvântul anului 2022

O propunere atipică pentru cuvântului anului 2022 a venit din partea unui scriitor şi producător de film belgian, Giles Daoust, care atrăgea atenţia, încă de la începutul acestui an (înainte de invazia Federaţiei Ruse în Ucraina) asupra faptului că, în peste doi ani de pandemie, ni s-a spus mereu “trebuie”, “ne-am supus (aproape) orbește la reguli a căror logică nu ne-a fost explicată sau a fost explicată prea puţin”.

Oricare ar fi măsurile, valabilitatea, inteligența și evoluțiile acestora, spune Giles Daoust, se pare că a venit momentul să întrebăm “De ce”?, să ni se explice. Cuvântul/ structura lingvistică a anului 2022 trebuie să fie “De ce?”. După doi ani, avem dreptul să primim răspunsuri la această întrebare – ”De ce?” – pe care să o adresăm deschis celor din jurul nostru și, mai ales, celor care ne guvernează.

În 2022, de fiecare dată când auzim „trebuie”, să ne întrebăm „De ce?”. Nu pentru a face “revoluție”, ci pentru a nu ne pierde liberul arbitru și pentru a ne asigura că nu luăm o decizie „pentru că trebuie” şi pe care am putea-o regreta mai târziu.

Cuvântul anului 2022, în România?

Cuvântul anului 2022
Cuvântul anului 2022

Este evident că, în alte părţi, interesul pentru “cuvântul anului” este un semn al implicării în realitatea contemporană, al nevoii de conştientizare, prin limbaj, a ceea ce se întâmplă, pentru a reacţiona în cunoştinţă de cauză.

La noi, nici o autoritate ştiinţifică nu a manifestat dorinţa de a realiza un astfel de sondaj, de a lua pulsul realităţii, al curentelor de opinie, al mentalităţilor epocii, de a aduce în prim plan preocupările românilor. Să fie vorba de indiferenţă, de un reflex de autoconservare, un semn de “amorţeală” intelectuală si civică, de lipsă de respect pentru limba pe care o vorbim, de resemnare fatalistă în faţa evenimentelor?

Dacă ar reuşi să iasă din anumite stereotipuri comportamentale, cu rădăcini adânci în epoci anterioare şi în “modelul” educaţional, dacă ar deveni mai atenţi şi mai implicaţi în propria viaţă şi în cea colectivă, oare ce ar propune românii pentru “cuvântul anului 2022”?

 

 

 

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.