Cuvântul anului 2025 a fost ales de prestigiosul Dicționar Cambridge (“Advanced Learner’s Dictionary”) şi de alte câteva companii care publica dicţionarele cele mai cunoscute din lume, în varianta tipărită sau online (“Collins Dictionary”, “Oxford English Dictionary”, “Dictionary.com” etc.), pentru a evidenţia tendinţele epocii, preocupările anului care tocmai se încheie, stări de spirit generalizate (altfel spus, “zeitgeist”-ul/ “spiritul vremurilor”), cuvânt / cuvinte care să suscite interesul publicului larg, al mass-media şi care să aibă, aşa cum spun lingviştii, ”potenţial durabil din punct de vedere cultural, în sensul de a reflecta idei, atitudini, situaţii, opinii recurente în preocupările oamenilor”.

Cambridge Dictionary, Cuvântul anului 2025 – “parasocial”

Word of the Year, Sursa Cambridge Dictionary
Word of the Year, Sursa Cambridge Dictionary

După ce, de exemplu, în anii anteriori, Cambridge Dictionary a ales drept „cuvântul anului”, termeni precum: “perseverance” (în 2021), “homer” (2022), “hallucinate” (2023), “manifest” (2024), cu sensuri oarecum modificate faţă de cele consacrate, cuvântul anului 2025 este “parasocial”, un termen a cărui popularitate a “explodat” pe reţelele sociale.

Potrivit definiţiei Dicţionarului Cambridge, “parasocial” (un termen internaţionalizat deja) este un adjectiv care se referă la “o conexiune pe care cineva o simte între el însuși și o persoană faimoasă, pe care nu o cunoaște, un personaj dintr-un film, dintr-un serial de televiziune, dintr-o carte etc. sau o inteligență artificială”, altfel spus, o relație “unilaterală”.

Există și expresii derivate – “parasocial relationship” (relație parasocială), “parasocial grief” (durere/ emoţie parasocială), “parasocial breakup” (“pierdere”/ “despărţire” parasocială), când o celebritate dispare din viaţa publică sau un serial se termină etc.

“Parasocial” nu este un cuvânt nou. A fost folosit încă din 1956, de către sociologii Donald Horton și Richard Wohl, în studiile lor despre mass-media şi comunicare, cei doi observând că mulţi telespectatori dezvoltau o legătură afectivă cu personalitățile de la televizor, ca și cum le-ar fi cunoscut personal. Unii susţin că despre relaţii “parasociale” se poate vorbi chiar cu mult înainte de mass-media, de pe vremea când legăturile cu zeităţi sau spirite erau foarte puternice.

Ulterior (după anii 1950), termenul “parasocial” a revenit şi a fost utilizat în special în psihologia socială şi în cercetările comportamentale, iar astăzi, mediile online au readus în atenţie cuvântul “parasocial” (din grecescul “para” – “foarte”/ “puternic”/ tare” + “social”).

De ce a fost ales termenul “parasocial” drept “Cuvântul anului 2025” (“Word of the Year”)?

Cuvântul anului 2025
Cuvântul anului 2025

Cambridge Dictionary oferă câteva motive foarte precise şi concrete pentru alegerea “cuvântului anului 2025”, legate de contexte culturale, sociale și tehnologice:

Creșterea căutărilor online

În 2025, a existat un vârf semnificativ de căutări pentru “parasocial”, atât pe site-ul Cambridge Dictionary, cât și pe Google. Lexicografii Cambridge spun că ceea ce fusese un termen specializat, “academic” a devenit mult mai prezent în limbajul cotidian.

Context cultural relevant

Au existat exemple “virale” sau mediatizate, care ilustrează relațiile parasociale – de exemplu, logodna cântăreţei americane Taylor Swift cu fotbalistul Travis Kelce a generat reacții intense din partea fanilor care au simțit o legătură profundă, deși nu cunosc personal respectivele celebrităţi. Alte cazuri menționate de cei care au decis “cuvântul anului 2025”, includ artiști precum Lily Allen (via albumul ei de despărțire) și comportamentul fanilor față de influenceri.

Rolul inteligenței artificiale

Un alt motiv important este creșterea relațiilor parasociale nu doar cu celebrități, ci și cu chat-boți AI (de exemplu, ChatGPT). Cambridge Dictuonary remarcă faptul că mulți oameni tratează AI-ul ca pe un prieten, confident sau chiar partener romantic. Aceste relații pot fi “emoțional semnificative și, în unele cazuri, îngrijorătoare din perspectiva consecinţelor”, conform Cambridge.

Relațiile parasociale cu AI (chat-boți/ “companion bots”) pot fi extrem de riscante – unele studii recente arată că oamenii dezvoltă atașamente foarte puternice, proiectând asupra AI-ului sentimente umane, deși nu există reciprocitate reală. Mai mult, există riscul ca AI-ul să fie “sycuphantic” (să fie excesiv de acord cu utilizatorul, să-l flateze, să-l “linguşească”), ceea ce poate reduce impulsul utilizatorului de a rezolva probleme reale sau de a dezvolta relații sănătoase în lumea reală. Un studiu arată că utilizarea “AI sycophantic” reduce intențiile prosociale și crește dependența.

Implicații psihologice și sociale

Psihologii avertizează, de asemenea, că relațiile parasociale pot deveni intense și nesănătoase – oamenii pot simți că, în mod “real”, “cunosc” persoanele celebre sau influencerii, că pot “avea încredere” și pot dezvolta loialitate, dar totul este, evident, unilateral, fără reciprocitate adevărată. În plus, pe măsură ce încrederea în media tradițională scade, oamenii “pariază” tot mai mult pe personalități din mediul online (influenceri, vedete) ca autorități. Dacă figura parasocială (influencer, celebritate, AI) dispare sau isi schimbă comportamentul, acest lucru poate genera anxietate sau un accentuat sentiment de pierdere (“parasocial breakup”).

Relațiile parasociale implică adularea unor figuri mediatice idealizate, iar comparația constantă poate duce la scăderea stimei de sine. Influențele mediatice pot promova modele nerealiste de frumusețe, succes sau stil de viață, ceea ce poate contribui la nemulțumiri de sine, chiar la comportamente nesănătoase (de pildă, alimentație, dietă).

Uneori, parasocialitatea poate “înlocui” total relațiile sociale reale – persoanele izolate pot prefera să petreacă timp urmărind conținut, decât să interacționeze cu oameni reali, ceea ce agravează sentimentul de singurătate. Există riscul dependenței de media (“media addiction”), afectând alte domenii ale vieții.

Mai mult, Simone Schnall, profesor la Universitatea Cambridge, a explicat că “pentru unii tineri, AI-ul devine un fel de “proxy” pentru terapie sau prietenie, ceea ce ridică semne de întrebare etice și sociale […] Ascensiunea relațiilor parasociale a redefinit fandom-ul, celebritățile și, prin intermediul inteligenței artificiale, modul în care oamenii obișnuiți interacționează online”.

“Cuvântul anului 2025” – relevanță lingvistică

Colin McIntosh, redactor-șef la Cambridge Dictionary, a spus că “parasocial capturează zeitgeist-ul (spiritul) anului 2025” și este un exemplu despre cum limba evoluează odată cu schimbările tehnologice, sociale și culturale. În blogul Cambridge, se menționează și că există „colocări puternice” (combinații frecvente) cu “parasocial”, arătând că termenul nu este doar teoretic, ci se folosește concret, în expresii frecvente (“parasocial relationship”, “parasocial grief” etc.).

Aşadar, alegerea lui “parasocial” drept “Cuvântul anului 2025” (Word of the Year) arată cum un fenomen care era odinioară studiat în mediul academic a devenit parte integrantă din viața digitală și culturală contemporană. Relaţiile unilaterale cu celebrități, influenceri sau chiar AI reflectă schimbări profunde nu doar în modul cum consumăm media, ci și în felul cum construim conexiuni emoționale.

Cambridge Dictionary consideră acest cuvânt foarte potrivit pentru 2025, deoarece reflectă “spiritul timpului” – intensificarea fascinației față de persoane/ instituții pe care nu le cunoaștem personal, dar pe care le percepem ca apropiate.

Cuvântul anului 2025 – alegeri semnificative, făcute de alte dicţionare/ instituţii culturale

Cuvântul anului 2025
Cuvântul anului 2025

Cuvântul anului 2025, ales de Collins Dictionary

Cuvântul anului 2025, ales de Collins Dictionary (publicat de “Harpercollins”, o editură anglo-americană, unul dintre cei cinci mari editori de limbă engleză) este, de fapt, o expresie – “vibe coding”.

Vibe coding” se referă la codare prin utilizarea limbajului natural (adică spui ce vrei, iar inteligența artificială generează codul, “în loc să fie nevoie să programezi totul singur, laborios”, după cum explică Dicţionarul Collins ), ceea ce semnifică o schimbare majoră în modul în care interacționăm cu tehnologia prin AI. Folosit pentru prima dată pe X, în februarie, anul acesta, de către cofondatorul OpenAI, Andrej Karpathy, conceptul “vibe coding” a fost popularizat în “New York Times”, într-un articol în care autorul (ziaristul) mărturisea că a conceput (fără să fie programator) mai multe instrumente și site-uri web folosind “vibe coding”. “Codarea prin vibraţii” pare să aibă acum milioane de utilizatori şi profit pe măsură.

Alți termeni menționați în lista Collins, care au câștigat relevanță în 2025 si au concurat pentru “cuvântul anului”, sunt “aura farming” (actul de a încerca să pari cool/ carismatic, fără efort evident), “broligarchy” (o combinație între “bro” și “oligarchy”), referitor la un cerc restrâns de miliardari din domeniul tehnologiei, care, potrivit dicţionarului, “exercită o influență politică disproporționată”, “clanker” (folosit peiorativ pentru roboți, AI, computere – un semnal al anxietății față de tehnologie), “HENRY” (“high earner” / “not rich yet”), “coolcations” (vacanțe “cool”, dar cu efort minim), “taskmasking” (a da impresia că muncești mult, dar nu neapărat să faci mult) etc.

“Cuvântul anului 2025”, potrivit Dictionary.com

Dictionary.com a ales “67”, pronunțat “six-seven” (nu “șaizeci și șapte”), drept „Word of the Year”, pentru 2025. Motivul – este o expresie foarte folosită de generația tânără (Gen Alpha), cu o creștere bruscă a căutărilor, începând din vară. Originea pare să fie legată de un cântec (“Doot Doot (6 7)”) și de meme-uri de pe TikTok.

Semnificația exactă este ambiguă – unii spun că înseamnă “so-so”/ “aşa şi aşa” sau “poate da, poate nu”, în timp ce alții spun că e mai mult un simbol al absurdului sau al identității de grup (“in-group”).

Dictionary.com descrie “67” drept un exemplu de “brainrot slang” (literal, “argoul creierului”), folosit ca semnal social / glumă generaţională, evidenţiind felul în care cultura tinerilor, meme-urile și limbajul generat online pot modela ceea ce considerăm “cuvânt” (sau “termen”) al unui an – nu neapărat un cuvânt tradițional, ci un simbol cultural.

Alte alegeri, în curs de desfăşurare

Nu au făcut încă anunţul oficial alte dicţionare prestigioase, care obişnuiesc să aleagă un “cuvânt al anului”, pentru a sublinia spiritul şi tendinţele actuale. De exemplu, Oxford English Dictionary/ OED (care anul trecut a ales “ brain rot” – “atrofiere mentală”/ “minte amorţită”) încă deliberează, subliniind că va alege cuvântul nu neapărat în funcţie de anvergură, ci de felul în care reflectă momentul cultural actual. De asemenea, Merriam-Webster Dictionary (cel mai vechi editor de dicționare din SUA), urmează să facă publica alegerea.

Cuvintele anului… mai mult decât un joc sau un exerciţiu

Cuvântul anului 2025
Cuvântul anului 2025

Cuvintele anului 2025 arată cât de dinamic este fenomenul lingvistic, cât de puternic şi rapid îşi pune amprenta realitatea asupra tendinţelor culturale, sociale etc. – de la relații emoționale moderne (parasocial), la modul cum scriem cod în era AI (vibe coding), până la slang/ argou viral / simboluri de generație (67) s.a.m.d.

Interesul lingviştilor de a constata evoluţia unor sensuri sau chiar apariţia unor cuvinte nu reprezintă un joc sau doar un exerciţiu de măsurare a popularităţii unor termeni, ci exprimă preocuparea pentru a descifra (şi prin limbaj) starea de spirit a unei epoci, a unei colectivităţi, felul în care se schimbă modul de a gândi şi comportamentele oamenilor.

La noi, nu există o astfel de preocupare din partea lingviştilor sau a vreunui for ştiinţific cu autoritate, pentru a afla care sunt preocupările oamenilor şi cum se reflectă în limbaj, care sunt termenii care concentrează, la un moment dat, realitatea românească.

Dacă am încerca să evaluăm, cu luciditate şi fără parti-pris-uri, lumea românească a anului 2025 şi să exprimăm constatările concis, într-un cuvânt sau intr-o expresie relevantă, care credeţi că ar fi cuvântul/ cuvintele care să “exprime adevărul”?

 

 

 

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.