Cuvântul anului 2024 a fost ales şi publicat de către câteva dicţionare celebre, în urma unor proceduri diverse (statistici, sondaje, vot online), pentru a evidenţia, ca de fiecare dată, tendințele culturale, sociale și lingvistice dominante din anul respectiv.
Limbajul uman (capacitatea de a comunica prin cuvânt) este semnul inteligenţei noastre la nivelul speciei şi la cel individual, este oglinda personalităţii, cunoaşterii, experienţei. “Fără limbaj – spunea William Calvin, un celebru specialist în neuropsihologie, contemporan – adică fără o aranjare coerentă a ideilor exprimate, am fi doar puţin mai inteligenţi decât un cimpanzeu”.
Selecția unui “cuvânt al anului” servește mai multor obiective:
- Reflectarea spiritului vremii – cuvintele alese indică preocupările și evenimentele marcante ale anului, oferind o oglindă a schimbărilor din societate, tehnologie, politică sau cultură.
- Promovarea înțelegerii lingvistice – dicționarele folosesc această oportunitate pentru a introduce publicul larg în fața unor termeni noi sau redefinește termeni existenți în lumina contextelor moderne.
- Stimularea dezbaterii publice – prin popularizarea anumitor cuvinte, aceste instituții (lingvistice) provoacă discuții despre sensul termenilor respectivi, importanța și implicațiile sociale, economice sau culturale.
- Monitorizarea evoluției limbii – alegerea cuvântului anului subliniază modul în care limba evoluează, pentru a se adapta noilor realități, fie prin introducerea de neologisme, fie prin schimbări semantice.
Exemple precum „climate emergency” (Oxford, 2019), „vax” (Oxford, 2021), „permacrisis” (Collins, 2022), “hallucinate” (Cambridge Dictionary, 2023) etc. demonstrează cum aceste selecții aduc în prim-plan teme de interes global, oferind o perspectivă asupra modului în care limbajul asimilează esența problemelor și inovațiilor din societate.
Cuvântul anului 2024, ales de Oxford Dictionary – „Brain rot”
Dicționarul Oxford al limbii engleze (publicat de celebra Universitate Oxford), care înregistrează peste 600 000 de cuvinte şi care, în 2024, sărbătoreşte 20 de ani de când a instituit acest obicei de a alege “cuvântul anului”, care să reflecte situaţii, stări de spirit, idei, atitudini recurente în preocupările oamenilor şi care să fi suscitat interesul mass-media, a ales drept “cuvântul anului 2024” expresia “brain rot”.
După “vax”, în 2021, “modul goblin”, în 2022, “rizz”, în 2023, pentru a aminti doar cele mai recente alegeri, 2024, vine cu “brain rot”, după circa 37 000 de voturi online, discuții publice și analize ale datelor lingvistice, care au arătat popularitatea acestei expresii în anul care tocmai se încheie.
Cum se traduce, în limba română, “brain rot”?
“Brain rot” s-a impus în engleză şi deja s-a internaţionalizat (utilizarea sa a crescut cu 230% în 2024), referindu-se, într-o exprimare concentrată, la influențele dăunătoare ale consumului excesiv de media sau de tehnologie asupra gândirii critice și a sănătății mentale.
Expresia “brain rot” se poate traduce în limba română, în funcție de context, având în general un sens figurat, astfel:
- “Putrezirea creierului” – o traducere literală, folosită pentru a sugera degradarea sau pierderea clarității mentale, ca urmare a consumului excesiv de conţinut online sau din alte cauze care pot duce la o astfel de deteriorare.
- “Degenerare mentală” sau “atrofiere mentală” – în contexte mai formale, pentru a descrie o stare de declin cognitiv, de obicei cauzată de factori precum consumul excesiv de media, lipsa de stimulare intelectuală sau obiceiuri nesănătoase,
- “Pierdere a lucidității” sau “minte amorțită” – când se referă la stări temporare de lipsă de concentrare sau la efecte ale supraexpunerii la conținut banal sau lipsit de valoare.
Prima utilizare înregistrată a “brain rot” datează din 1854, în cartea “ Walden” (o scriere autobiografică), a filosofului american Henry Thoreau, dar a dobândit o nouă semnificație în era digitală, în special pe TikTok, în rândul comunităților Gen Z și Gen Alpha, dar şi în jurnalismul de masă.
Henry Thoreau, relatând o experiență din perioada 1845 – 1847, când a trăit izolat într-o pădure de lângă lacul Walden Pond, din Massachusetts, critică tendința societății de a devaloriza ideile complexe sau care pot fi interpretate în diverse moduri, în favoarea celor simple, și vede o astfel de situaţie ca un indicator al unui declin general al efortului mental și intelectual: “În timp ce Marea Britanie – spune filosoful – se străduiește să vindece putregaiul cartofului, nimeni nu se gândeşte să vindece “putregaiul creierului”.
Cum a devenit atât de populară expresia “brain rot”, în 2024?
Casper Grathwohl, președintele Oxford Languages, mărturisea că: “Brain rot/ “putrezirea creierului” vorbește despre unul dintre pericolele percepute ale vieții virtuale și despre modul în care ne folosim timpul liber. Se simte ca un următor capitol din conversația culturală despre umanitate și tehnologie. Nu este de mirare că atât de mulți alegători au îmbrățișat termenul, susținându-l ca alegerea noastră în acest an”.
Mai mult, Casper Grathwohl sublinia că: “Folosit adesea într-o manieră plină de umor sau auto-depreciere de către comunitățile online, “brain rot” este puternic asociat cu anumite tipuri de conținut, inclusiv cu seria de videoclipuri virale “Skibidi Toilet”, a creatorului Alexey Gerasimov, care prezintă toalete și meme-uri „doar în Ohio”, generate de utilizatori, şi care face referire la incidente bizare din stat. Acest conținut a dat naștere unui „limbaj de putrezire a creierului” – cum ar fi „skibidi”, care înseamnă ceva fără sens și „Ohio”, adică ceva jenant sau ciudat – care reflectă o tendință în creștere a cuvintelor care provin din cultura online, virală, înainte de a se răspândi offline, în lumea reală”.
Alte cuvinte aflate pe lista din care s-a desemnat “cuvântul anului 2024”, de către Dictionarul Oxford, au fost: demure (modest), referitor la “un comportament rezervat”, slop (conţinut online de slabă calitate, generat cu ajutorul AI), dynamic pricing (prețuri dinamice), romantasy (romantism) și lore (tradiție).
Cuvântul anului 2024, ales de Dicţionarul Collins – “Brat”
Pentru lingviştii de la Dicţionarul Collins (publicat de o editură britanico-americană, aflată in Top 5 cele mai bune edituri) cuvântul anului 2024 este “brat”, care înseamnă “o persoană caracterizată printr-o atitudine încrezătoare, independentă și hedonistă”.
Inspirat de Charli XCX (Charlotte Emma Aitchison), o cântăreață pop și compozitoare din Marea Britanie, care a lansat al şaselea sau album în iulie 2024, dându-i acest titlu, “Brat” (care, pentru Charli XCX, ar însemna “o fată puţin dezordonată, dar căreia îi place să se distreze, să spună banalităţi si care poate să aibă şi crize de nervozitate, deşi se simte bine în pielea ei”) a devenit unul dintre cele mai folosite cuvinte ale anului, pentru că, se pare, mai mult decât un album muzical de mare succes, acesta este un veritabil fenomen cultural – “brat summer” (“vara brat”), de exemplu, impunându-se ca o estetică şi un mod de viaţă.
De fapt, în funcţie de context, “brat” poate să însemne nu numai optimism, libertate, cultul plăcerii, ci şi o estetică stridentă, o atitudine zeflemitoare, un amestec de plăcere, distracţie şi anxietate. Mai mult, popularitatea cuvântului a crescut odată cu folosirea acestuia ca slogan de campanie electorală în SUA – “Kamala is Brat”- chair dacă mesajul a rămas cumva confuz.
Alte cuvinte nominalizate de Collins Dictionary au fost: delulu (ceva complet greşit sau nerealist), looksmaxxing (referitor la bărbaţii care încearcă să-şi sporească atractivitatea), rawdogging (un fel de anti-turism, ca reacţie la fenomenul “supraturismului”, care, în unele ţări, de exemplu, Spania, s-a manifestat prin proteste – a călători fără intenţia de distracţie), “supermajoritate” (un organism legislativ care adoptă legi cu minimum de control).
Cuvântul anului 2024, ales de Cambridge Dictionary – “manifest”/ “a (se) manifesta”
Dicţionarul Cambridge a ales drept cuvântul anului 2024, “manifest”/ “a (se) manifesta” (“to manifest”), vizualizat de peste 130 000 de ori pe site-ul Cambridge Dictionary.
Wendalyn Nichols, directorul Cambridge Dictionary, preciza că: “Atunci când alegem un cuvânt al anului, avem în vedere trei aspecte – care cuvânt a fost căutat cel mai mult sau a fost adăugat?, Care surprinde cu adevărat ceea ce s-a întâmplat în acel an? Ce este interesant la acest cuvânt din punct de vedere lingvistic?”.
Popularitatea cuvântului “manifest” a crescut semnificativ, în mass-media mainstream (trend majoritar), după ce “cântăreața Dua Lipa, sprinterul olimpic Gabby Thomas și atacantul Angliei Ollie Watkins au vorbit despre “manifestarea succesului” lor în 2024” (cu sensul că şi-au “imaginat”, “au atras mental succesul”), după cum se precizează pe site-ul Cambridge Dictionary.
Aşadar, aceste celebrităţi au utilizat cuvântul cu sensul “a-ți imagina că obții ceva ce îți dorești”, ai convingerea că acest lucru se va întâmpla, iar un astfel de proces mental de imaginare a lucrurilor dorite ar creşte şansele de reuşită, iar fascinaţia oamenilor faţă de puterea minţii de a atrage succesul explică şi schimbarea sensului cuvântului şi popularitatea deosebită a acestuia.
Istoria de 600 de ani a cuvântului “a manifesta”/ “manifest” este o oglindă a dinamicii semantice – în secolul al XIV-lea, scriitorul Geoffrey Chaucer l-a folosit ca adjectiv (“manyfest”), cu înţelesul de “ușor de observat sau evident”/ “a arăta ceva clar, prin semne sau acțiuni”, în secolul al XIX-lea, se vorbea despre “destinul manifest”(predestinarea) coloniștilor americani, ulterior, în epoca modernă, “a manifesta” s-a utilizat cu sensul bine-cunoscut “a exprima, a arăta, prin comportare, prin atitudine etc., un sentiment, o tendință”, “a participa la o manifestaţie”. Sensul adăugat, relevat de cuvântul anului 2024, reflectă, evident, dinamica limbii.
Alţi termeni care au candidat pentru “cuvântul anului 2024”, în viziunea Dicţionarului Cambridge
Alţi termeni care au candidat pentru “cuvântul anului 2024”, în lista întocmită de Cambridge Dictionary, au fost: gymfluencer (influencer pe reţelele sociale, al cărui conținut este axat pe fitness sau culturism), resenteeism (amestec de resentiment și absenteism în exercitarea unei profesii), quishing (phishing prin codul QR), cocktail party problem/ cocktail party effect (dificultatea de concentrare pe o singură “voce” atunci când există mai multe, acest termen din audiologie fiind acum folosit cu referire la AI), vampire (un aparat care folosește energie chiar și atunci când nu este utilizat, un sens nou al unui cuvânt existent), Goldilocks (o situație în care ceva este sau trebuie să fie în regulă), ecotarian (o persoană care mănâncă doar alimente produse sau preparate într-un mod care nu dăunează mediului).
Care ar putea fi “cuvântul anului 2024” în limba română?
Dacă, în alte părţi, de peste două decenii s-a instituit obiceiul de a se observa cu atenţie schimbările care au loc la nivelul limbajului, in raport cu tendinţele din societate, nicio instituţie lingvistică sau editură de prestigiu de la noi nu a fost tentată de un astfel de sondaj, prin care să ia pulsul realităţii şi să constate, analizănd limbajul, care sunt preocupările românilor sau dacă printre numeroasele “englezisme” pe care le auzim peste tot in jurul nostru se află si vreunul dintre termenii care au dobândit atâta popularitate pe reţelele sociale sau in mass-media, in general, si care au fost declarate cuvinte relevante pentru 2024.
Poate fi vorba de indiferenţă faţă de limba pe care o vorbim, de stereotipuri comportamentale (prezente si in lumea academică), hrănite de “modelul educaţional” sau de epoci de tristă amintire, de un fel de “amorţeală” intelectuală şi civică. Dar ne putem întreba noi: Ce ar propune sau ar alege românii pentru “cuvântul anului 2024”, avându-se în vedere realităţile de la noi?