Efectul warm glow, care se traduce ca “efectul strălucirii calde”, se referă la sentimentul de bucurie şi satisfacţie pe care o persoană îl experimentează atunci când dăruieşte ceva sau când face o faptă bună, cum ar fi să ajute pe cineva, să se implice într-o activitate altruistă etc.

Se apropie perioada sărbătorilor de iarnă, iar atmosfera lunii decembrie, cu planurile pentru Crăciun şi Anul Nou, cu decoraţiuni, brazi împodobiţi, cu febra cumpărăturilor, conferă acestor zile de sfârşit de an emoţie şi strălucire.

Gestul de a face daruri, vechi de când lumea, transmite un mesaj legat de empatie şi de recunoştinţă. Sociologul francez Marcel Mauss, într-un “Eseu despre dar”, vorbeşte, printre altele, de „spiritul lucrurilor”, care se referă la faptul că obiectele care sunt dăruite conțin o parte din „spiritul” persoanei care le oferă. Astfel, darul creează o legătură profundă între cel care dăruiește și cel care primește.

Amestecăm suflete în lucruri – spune Mauss – amestecăm vieți și așa oamenii și lucrurile amestecate ies din propria lor sferă și se combină într-un mod inedit”. Obiectele dăruite nu sunt privite ca simple bunuri materiale, ci ca având o încărcătură simbolică și spirituală.

Este un timp, acum, la sfârsit de an, în care ne putem îngădui bucuria de a fi atenţi, mai mult ca de obicei, la poezia oamenilor, a lucrurilor şi a evenimentelor din jurul nostru, de a ne conecta la ceea ce are mai profund interioritatea noastră. Ne putem îngădui, inclusiv prin dorinta de a face sau de a primi daruri, să resuscităm capacitatea, aproape pierdută odată cu vârsta copilariei, de a ne entuziasma, de a fi “uimiţi” si a ne bucura de lucrurile simple – stări care dizolvă graniţele şi limitările.

Efectul warm glow – un mecanism psihologic cu mai multe valenţe

Efectul warm glow
Efectul warm glow

Efectul warm glow sau “efectul strălucirii calde” a fost definit de economistul american James Andreoni, în 1989, în contextul teoriei despre donațiile caritabile şi, iniţial, se referea strict la domeniul economiei, făcând diferenţa între “altruismul pur” (motivarea de a ajuta exclusiv pentru binele altora) şi “altruismul impur”/ satisfacţia de “strălucire caldă”, adică plăcerea derivată din “a face bine”, pentru beneficiile emoționale pe care cei care dăruiesc le obțin pentru ei (un sentiment pozitiv, o „strălucire” emoțională care îi face pe oameni să se simtă bine cu ei înșiși).

Ulterior, acest concept – Efectul warm glow – a fost împrumutat şi în psihologie, pentru a descrie satisfacția emoțională legată de gestul de a face daruri, “încântarea intrinsecă de a face ceva pentru altcineva”, după cum sublinia Emiliana R. Simon-Thomas, expert în neuroștiințe și in psihologia compasiunii, bunătății, recunoștinței și a altor abilități prosociale, care susțin fericirea umană.

Efectul warm glow – Ce se întâmplă în creierul nostru când oferim sau primim daruri?

Mai multe studii au evidenţiat că a face daruri şi, în acelaşi timp, a primi cadouri activează, în creier, mecanisme care amplifică starea de bine, cu condiția să nu lăsăm stresul (provocat de “alergatul” după cadouri sau de aspectul financiar/ “durerea plăţii”) să ia bucuria ocaziei de a fi generoşi, de a experimenta efectul “strălucirii calde”.

Într-un studiu efectuat de către psihologi de la Universitatea din Zurich, au fost aleşi 50 de voluntari cărora li s-au dat câte 100 de dolari, jumătate dintre ei fiind instruiţi să-i cheltuiască pentru ei înşişi, iar ceilalţi să-i cheltuiască pentru altcineva, în următoarele săptămâni. Au măsurat apoi activitatea creierului şi au constatat că cei care au cheltuit bani pentru alte persoane au avut interacțiuni mai generoase și mai corecte cu alți oameni și au raportat niveluri mai mari de fericire după ce experimentul s-a încheiat.

Efectul warm glow poate să apară nu numai când oferim cadouri, ci şi când ne angajăm în acte altruiste sau când le spunem celor dragi cât de mult înseamnă pentru noi. O altă emoție pe care o trăim frecvent în timpul unui schimb de cadouri vine din elementul de anticipare. Când primim un cadou, doar gândul de a primi ceva declanșează sistemul de recompensă al creierului nostru, ceea ce face ca oferirea de cadouri să fie o experiență deosebit de benefică.

De asemenea, când simțim compasiune față de o altă persoană, suntem adesea motivați să facem ceva frumos pentru acea persoană, iar când dăruim bunătate suntem, într-un fel, buni cu noi înșine, ceea ce, în psihologie, se numeşte “recompensă indirectă”.

Perioada sărbătorilor de iarnă este, poate, cea mai potrivită pentru a experimenta efectul warm glow, pentru a ne crea amintiri memorabile, pentru a fi mulţumiţi şi fericiţi. Când dăruim, comunicăm ceva despre relaţia noastră cu persoana respectivă.

Arta și știința oferirii de cadouri pot fi învățate

Efectul warm glow şi bucuria de a dărui
Efectul warm glow şi bucuria de a dărui

Alegerea cadoului potrivit poate părea uneori o provocare dificilă, pentru că, deşi este vorba de un gest aparent simplu, în realitate, este încărcat de sens. În general, este vorba despre daruri simbolice pentru cel care oferă şi cel care primeşte, daruri care arată o bună cunoaştere a personalităţii celui care primeşte, cadouri simbolice pentru o anumită ocazie.

Există câteva reguli de bază (reguli nescrise, care reflectă bunul-simț, eticheta și dorința de a crea momente frumoase pentru toți cei implicați), atunci când oferim cadouri de sărbători (cum sunt Crăciunul și Anul Nou) sau în alte împrejurări şi care pot să genereze efectul warm glow (efectul “strălucirii calde”):

Alege un cadou potrivit pentru persoana respectivă, pentru a experimenta Efectul warm glow!

Gândește-te la gusturile, interesele sau nevoile persoanei căreia îi oferi cadoul (nu la ale tale). Un cadou bine ales arată atenție și grijă. Evită darurile prea “generice” (cum ar fi bani sau carduri-cadou, care pot fi considerate ca lipsite de implicare, cu excepția situațiilor în care acestea sunt clar dorite).

Fii atent la ambalaj!

Oferă cadoul într-un ambalaj festiv, fie că folosești hârtie decorativă, o cutie frumoasă sau o pungă de cadouri. Ambalajul adaugă un element de surpriză și farmec. Un ambalaj făcut în grabă poate lăsa impresia că darul nu a fost pregătit cu atenție.

Respectă cultura și obiceiurile!

În unele culturi, anumite tipuri de cadouri sau culori pot avea semnificații particulare (de exemplu, în unele locuri, evită să oferi ceasuri, flori albe sau obiecte ascuțite, care nu sunt considerate de bun augur). De asemenea, nu pune pe cineva într-o situație inconfortabilă oferindu-i un cadou mult prea scump, care să creeze presiune sau obligații.

Oferă cadoul personal!

Oferă cadoul într-un moment liniștit și potrivit, cum ar fi o reuniune de familie sau o întâlnire festivă. Însoţeşte gestul cu un zâmbet și câteva cuvinte calde, explicând de ce ai ales acel dar, dacă este relevant.

Evită să aștepți ceva în schimb!

Dacă oferi cadouri mai multor persoane, încearcă să păstrezi un anumit echilibru în valoarea sau tipul darurilor, pentru a evita crearea de favoritisme sau situații stânjenitoare. Dacă participi la un schimb de tip „Secret Santa”, respectă limitele de buget și încearcă să personalizezi cadoul în funcţie de persoana desemnată.

Adaugă o notă personală!

Atașează o felicitare cu un mesaj personal, exprimându-ți urările de bine pentru sărbători. Dacă este potrivit, un cadou personalizat poate avea un impact emoțional puternic.

Planifică din timp!

Cumpărarea cadourilor pe ultima sută de metri poate duce la alegeri neinspirate. Stabilește un buget clar și nu exagera, pentru a evita stresul financiar.

Fii discret în situații delicate!

Dacă persoana nu celebrează sărbătorile de iarnă, un mic gest neutru, cum ar fi o urare, poate fi mai potrivit decât un cadou. Dacă știi că cineva se află într-o situație dificilă, oferirea unui cadou prea scump ar putea crea disconfort. Optează pentru ceva simbolic.

Efectul warm glow – Bucură-te de moment!

Dăruirea de cadouri este despre a aduce bucurie, nu despre a impresiona. Nici efectul warm glow nu este de neglijat. Pune accent pe conexiunea umană și pe atmosfera sărbătorilor!

A oferi daruri – o istorie veche de când lumea

Daruri
Daruri

Oferirea de cadouri este un gest care a modelat culturile de secole, se întinde pe mii de ani și în culturi și societăți de toate felurile. În comunitățile timpurii, oamenii ofereau cadouri simbolice, cum ar fi obiecte artizanale, mâncare sau pietre prețioase, ca semne ale păcii şi alianţei, pentru a întări relațiile, a arăta respect sau a celebra evenimente importante.

Darurile aveau și o pronunţată semnificație spirituală, deoarece civilizațiile antice prezentau adesea ofrande zeilor, pentru a căuta favoare, protecție sau pentru a cere o recoltă bogată.

În civilizaţiile antice, de exemplu, în timpul “Saturnaliilor” (o sărbătoare romană celebrată la sfârșitul lunii decembrie, în perioada în care astăzi sărbătorim Crăciunul şi Anul Nou), era obișnuit să se ofere daruri simbolice, precum lumânări, figurine sau obiecte de uz casnic.

În Egiptul Antic, oferirea cadourilor era un mod de a onora faraonii, iar darurile pentru zei sub formă de ofrande erau comune. În Grecia și Roma antică, darurile erau folosite pentru a marca evenimente speciale, precum nașterea sau căsătoria.

Tradiția creștină de a oferi cadouri de Crăciun își are rădăcinile în povestea biblică a celor trei magi, care i-au oferit lui Isus daruri de aur, smirnă și tămâie. Această practică s-a dezvoltat în Evul Mediu, când Sfântul Nicolae era recunoscut pentru generozitatea sa.

În perioada Renașterii și mai târziu, oferirea de cadouri a devenit mai populară, în special în Europa, odată cu accentul pus pe familie și tradițiile de Crăciun. În secolul al XIX-lea, cadourile au început să fie asociate cu Moș Crăciun, datorită influenței literaturii și ilustrațiilor.

Istoria oferirii de cadouri reflectă o veritabilă călătorie prin civilizația umană, de la alianțe antice, până la confortul erei digitale. În timp, tradițiile s-au mai schimbat, dar esența gestului de a oferi cadouri – exprimând dragoste, apreciere și bunăvoință – rămâne atemporală.

Efectul warm glow, momente de bucurie autentică

Daruri de Craciun
Daruri de Craciun

Astăzi, ca şi în trecut, darurile de sărbători au menirea de a perpetua tradiţia, dar, în primul rând, de a-i face fericiţi pe cei dragi, de a ne face să redescoperim bucuriile simple, generozitatea, altruismul, de a consolida legăturile familiale, de prietenie sau sociale, de a ne face să simţim “strălucirea caldă” a gestului de a dărui (efectul warm glow).

Indiferent de epocă, rădăcinile şi manifestările acestui obicei reflectă întotdeauna nevoia umană de a întări legăturile sociale și de a exprima sentimentele de dragoste, recunoștință sau respect.

Trăim în interiorul unor arhetipuri, fie ele vechi sau noi, și repetăm gesturi simbolice, cum sunt cele legate de oferirea cadourilor, influențate de tradiții, de cultura țării, obiceiurile familiale sau de alte particularități locale. Peste aceste straturi tradiționale s-au suprapus influențele brandurilor occidentale, care fac parte acum din peisajul cotidian al sărbătorilor.

La începutul mileniului al III-lea, este dificil să ne imaginăm sărbătorile de iarnă fără agitația cumpărăturilor, strălucirea podoabelor, brazii împodobiți, darurile generoase sau popularul „Secret Santa”, care aduce un plus de veselie la birou, acasă sau între prieteni.

Cadourile de sărbători, adesea personalizate, originale și de calitate, pot transforma aceste zile în momente de bucurie autentică. Ele ne oferă șansa de a aduce fericire celor dragi, fără a pierde din vedere dimensiunea sacră a acestor zile, când reflectăm asupra unui nou început, pe care dorim să-l trăim sub cele mai bune auspicii.

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.