Caracteristici generale – ce este vopseaua acrilica

Desi in cele mai multe cazuri, atunci cand privim un tablou, indiferent prin ce metode ar fi el realizat, nu ne dam seama de complexitatea drumului parcurs pana la rezultatul final, decat in cazul in care cunoastem cateva trasaturi generale, iar in acest sens, ne putem referi si la pictura acrilica, o metoda de pictura de a ajunge la cele mai atragatoare si reusite capodopere.

Vopseaua acrilica este un tip de vopsea cu uscare rapida, care contine un fel de pigmenti de suspensie in emulsie cu polimer acrilic, ea putand fi diluata cu apa, dar care devine rezistenta la apa atunci cand se usuca, ceea ce este si foarte important, pentru ca nu se ia, mai ales daca este aplicata pe panza. In functie de cat de mult este diluata vopseaua cu apa sau modificata cu diverse geluri ori uleiuri acrilice, cu pasta sau alte solutii, rezultatul final va fi distinct, mai exact el poate da impresia unei imagini uleioase sau a uneia mai sterse, mai „apoase”, ori poate crea impesia ca tabloul a fost realizat cu acuarele. Totul sta in tehnica folosita la diluarea vopselii acrilice si cert este ca rezultatul este mereu unul unic.

Scurt istoric al picturii cu acrilice

Intre anii 1946 si 1949, a fost inventata solutia pentru vopseaua acrilica sub denumirea de Magna Paint de catre Leonard Bocour si Sam Golden. Putin mai tarziu a urmat si „nasterea” solutiei numita Aquatec, aceasta fiind insa vopsea acrilica ce avea la baza apa. Otto Rohm a inventat acrilica pe baza de rasina, care a devenit in cele din urma, destul de rapid, vopseaua acrilica, cunoscuta in prezent, desigur cu cateva deviatii. Aceste tipuri de vopseluri au inceput sa fie comercializate si disponibile abia pe la sfarsitul anilor 1950, ele fiind numite Magna, ca si la inceputuri, avand la baza minerale, iar cele pe baza de apa au fost ulterior vandute ca si vopseluri pentru casa, cu pseudonimul de „latex”, chiar daca derivatele din acrilice nu foloseau deloc latex in compozitie, derivata fiind dintr-un arbore de cauciuc.

Acele vopsele de interior „latex” erau practic o combinatie de lianti diversi (aici se includeau cateodata acrilice, viniluri, pva si altele), pigment, apa si altele. Vopsele de exterior din „latex” pot fi de asemenea o combinatie cu „co-polymer”, desi cele mai bune vopseluri de exterior bazate pe apa raman acrilice 100%. La putin timp dupa ce acestea au fost introduse oficial ca vopseluri de casa, de interior si exterior, artistii si diverse companii au inceput sa exploreze universul si potentialul acestor noi compozitii in alte scopuri decat cele de amenajare.

Acrilicele solubile in apa pentru arta au inceput sa fie disponibile incepand cu anii 1950, fiind oferite de Liquitex, avand o vascozitate similara cu cea a acrilicelor din ziua de astazi, care au devenit disponibile abia un deceniu mai tarziu. In anul 1963, Rowney (cel care face parte din corporatia Daler-Rowney Ltd in prezent) a fost primul producator care a introdus o culoare acrilica artistica in Europa, pe care a numit-o Cryla, aceasta devenind chiar un brand. In cele din urma, acrilicele au devenit cele mai ravnite tipuri de vopseluri in pictura, avand in vedere frumusetea lor si rezistenta in timp.

Pictura acrilica, Foto: nonsolocultura.studenti.it
Pictura acrilica, Foto: nonsolocultura.studenti.it

Tehnici de pictura cu acrilice

Tehnicile de pictura cu acrilice difera in functie de modul de manipulare si de lucru, avand la baza polimer. Astfel ele difera de vopselurile cu ulei care au timp de uscare foarte scurt (mai putin de 10 minute) si sunt solubile in apa, acestea eliminand nevoia de terebentina si putand fi aplicate direct pe panza. In afara de picturile cu culori concentrate de acrilice, acestea pot fi folosite si in combinatie cu mai multa apa, scazandu-le consistenta, pentru ca in cele din urma sa fie turnate sau utilizate ca glazuri.

Cum sa previi uscarea vopselii?

Acrilicele sunt adesea preferate deoarece se usuca foarte repede pe panza fata de vopseaua pe baza de ulei, datorita polimerului pe care il au in componenta. Insa acest lucru afecteaza si timpul pe care acrilicele il necesita cat sa stea umede, inainte de a fi aplicate. Pentru a preveni uscarea lor in recipientii in care le tineti, puteti sa le stropiti din cand in cand cu putina apa sau sa le amestecati usor, insa nu in exces, ci doar ocazional. Totodata exista si anumite palete de tinere a acrilicelor, speciale, care previn uscarea lor rapida si mai puteti folosi si anumite recipiente putin adanci pe care sa le acoperiti cu o bucata de hartie putin umeda. Vopselele lichide pot fi folosite ca si acuarelele.

Ca sa creezi o textura mult mai fluida, trebuie sa adaugi apa, cantitatea acesteia depinzand de cat de subtire vrei sa fie compozitia finala. O glazura sau o vopsea mai opaca va avea nevoie de mai multa vopsea decat de apa, si va da in cele din urma o culoare mai solida, iar una mai translucida va fi exact opusul, deci va avea nevoie de mai multa apa, iar rezultatul va fi o culoare mai calda, mai moale.

De regula varianta translucida se foloseste pentru suprafata deoarece lasa sa se vada mai bine culorile de dedesubt, in cazul in care in plan exista suprapuneri, pe cand varianta opaca acopera aproape tot. Artistul Keri Ippolito ii sfatuieste pe incepatori sa nu umezeasca vopseaua niciodata mai mult de 50%, altfel aceasta nu se va mai lipi bine de panza. Dupa ce a fost pusa vopseaua pe panza, trebuie sa alocati timpul necesar cat bulele de aer sa iasa la suprafata, deoarece aceasta actiune va fi un element definitoriu in multe tehnici finale de pictura, mai ales in turnarea unei cantitati mai mari de acrilica.

Citește și:  Nebuloasa Conul
Pictura acrilica, Foto: art.ekstrax.com
Pictura acrilica, Foto: art.ekstrax.com

Cum faci „glazura” cu acrilice

Glazurile sunt folosite de regula in picturi cu acrilice pentru a da adancime imaginii, pentru a crea o idee de profunzime. Aceste tipuri de picturi sunt destul de luminoase cand sunt asezate pe panza pentru a arata straturile de dedesubt si sunt folosite mai ales pentru a crea imagini mai realistice. Totodata au efecte de inmuiere a imaginii, dau un efect de caldura, mai ales cand sunt puse peste imagini prea inchise sau prea deschise. Artistii pot sa realizeze singuri mixuri de glazuri sau le pot achizitiona direct facute, in diverse combinatii. Indicat este sa astepti ca un strat sa se usuce bine, inainte de a aplica alt strat, avand in vedere ca aceasta actiune va preveni aparitia unor urme sau a unor pete nedorite. Dupa ce s-au aplicat cateva straturi se poate folosi un spray si putina periere pentru a scoate la suprafata culorile aplicate anterior.

Turnatul vopselii direct pe plansa sau panza poate fi un adevarat efect care duce in cele din urma la adevarate opere de arta, aceasta fiind o alta tehnica de folosire a acrilicelor. Asta inseamna ca in loc sa folosesti o pensula, poti sa pui direct vopseaua pe panza tinuta inclinata, pentru ca acrilicele sa se deplaseze usor, de jur – imprejur. Tot aceasta tehnica permite culorilor sa se amestece intr-un mod natural in momentul in care intra in contact unele cu altele, si poate fi facuta fie cu o singura nuanta, fie cu mai multe odata, pentru a crea un amestec mai profund.

Aceasta tehnica de a turna pur si simplu vopseaua poate fi facuta si cu uleiuri, insa datorita faptului ca se usuca mult mai greu, pictura va fi facuta intr-un interval de timp mult mai lung sau se pot folosi si vopseluri ude. Acrilicele pot fi subtiate cu apa si apoi folosite ca si acuarelele, insa nu vor mai putea fi „re-hidratate”, din moment ce s-au uscat. In acelasi timp, dupa ce s-au uscat de tot, acestea nu mai pot fi luate daca au fost aplicate pe o suprafata solida si nici apa sau diversi solventi nu le vor putea sterge, desi izopropilul alcoolic a reusit sa dea rezultate destul de bune, lasand un aer mai proaspat si mai sters pe panza.

Sfaturi pentru picturi cu acrilice profesioniste

Acrilicele sunt extrem de versatile, se usuca foarte repede si pot fi folosite direct din tub precum cele cu ulei sau cu apa, ori pot fi folosite ca si acuarelele ori toate la un loc, sau mixaje intre aceste tehnici. Primul pas pentru a avea culori bune si folosibile si in plus aplicabile tot timpul este acela de a le tine umede. Sa nu le lasati sa se usuce. Un sfat important pe care trebuie sa-l urmati in acest sens este acela de a scoate doar putina culoare atunci cand desfaceti un tub de vopsea, suficient cat aveti nevoie.

Totodata puteti apela si la trucuri cu diverse spray-uri sau palete de intretinere, putin umede si astfel preveniti pierderea culorilor si irosirea lor, pastrandu-le moi. Daca folositi o pensula, ar trebui sa va tineti un prosop aproape pentru a putea sa o stergeti dupa ce o inmuiati in apa. Astfel nu veti combina prea mult vopseaua cu apa si veti pastra si pensula pentru mai mult timp. Daca aplicati un strat subtire, chiar daca direct din tub sau cu putina apa adaugata, ori amestecat cu putin alb, toate culorile acrilice pot deveni opace. Daca le diluati atunci pot fi folosite drept acuarele sau pe pensula.

Un alt truc de care trebuie sa tineti cont este acela ca odata uscate, acrilicele pot fi acoperite cu orice, doar sa fie uscate bine, deci puteti modifica o culoare sau o nuanta in cazul in care nu va place ceea ce a iesit. Daca doriti sa aplicati glazuri, atunci foarte indicat este sa le aplicati in straturi subtiri, deoarece un strat gros va da impresia unei suprafete incarcate. Atunci cand doriti sa amestecati culorile trebuie sa va miscati foarte repede, deoarece ele se usuca rapid. Daca lucrati pe hartie, atunci ar fi indicat sa o umeziti putin inainte.

Pictand cu vopsea acrilica, Foto: comefare.donnamoderna.com
Pictand cu vopsea acrilica, Foto: comefare.donnamoderna.com

De ce sa pictezi cu culori acrilice?! Este mai mult o intrebare retorica, avan din vedere ca motive sunt foarte multe, insa cele mai bune sunt cu siguranta:

  • Lasa pe panza sau foaie o stralucire magnetizanta si o suprafata perfect neteda;
  • Reprezinta o transmisie de pana la 92% a luminii, deci foarte buna;
  • Au o mare rezistenta in timp si mai ales la spargere, ceea ce inseamna ca durabilitatea creatiilor tale este garantata;
  • Suprafatele vor avea o textura catifelata, reusind sa sublinieze totodata si calitatea superioara a materialului, fiind foarte netede;
  • Rezista foarte bine in timp, la imbatranire si la starile atmosferice neprielnice, daunatoare;
  • Reprezinta o toleranta la agentii chimici foarte mare, deci de invidiat fata de alte vopseluri;
  • Raspund foarte usor nevoii de modelare, de prelucrare si de curbare;
  • Dau dovada de lipire foarte buna chiar si atunci cand se face pe baza de solvent;
  • Se pot folosi chiar si la o temperatura de aproximativ +70 de grade Celsius;
  • Nu reprezinta restrictii atunci cand intra in contact cu alimentele;
  • Au o foarte mare rezistenta la amprente, cat si la murdarie.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.