A invata, a rationa, a intelege, a crea, a progresa sunt verbe care definesc (sau ar trebui sa defineasca) intreaga noastra viata. Ne nastem cu un anume grad de inteligenta, dar fiecare dintre noi isi poate extinde capacitatea de cunoastere, indiferent de varsta. Este deja demonstrat faptul ca un individ va deveni cu atat mai « antrenat » si mai performant cu cat va invata mai mult. Celulele neuronale continua sa se dezvolte si sa se inmulteasca de-a lungul intregii vieti, ca reactie de raspuns la diversi stimuli, in special la cei de natura intelectuala. Si reciproca este valabila, cand cineva renunta sa mai invete sau nu mai este interesat sa isi mentina spiritul viu, creierul sau va inceta sa se dezvolte.

La modul foarte general, oricine poate fi intr-o forma intelectuala de invidiat daca citeste, daca este gata sa isi descopere noi pasiuni, daca este tentat sa experimenteze (in orice domeniu) si daca stie sa invete. Se spune frecvent ca nu utilizam decat 10-20% din capacitatea creierului nostru. Specialistii au revenit asupra acestei afirmatii, catalogand-o ca un « mit » nascut in anii 1930, cand s-a descoperit ca in creier exista de patru ori mai multe celule gliale (celule suport), decat neuroni, de unde concluzia (falsa) ca nu folosim decat foarte putin din aceste resurse. In realitate, totul depinde de dorintele, aspiratiile, tenacitatea, curiozitatea, interesele, creativitatea fiecaruia dintre noi.

Tehnici traditionale de invatare

Tehnici traditionale de invatare
Tehnici traditionale de invatare sursa: www.pinterest.com/pin/779685754218061817/
  1. A invata pe de rost, a memora – aceasta metoda nu este, nici pe departe, sinonima cu ceea ce, in limbajul elevilor, inseamna “a toci”. Repetarea este mecanismul elementar al memoriei, prin care se stabilesc conexiuni stabile intre neuroni (prin puncte de jonctiune numite sinapse). In general, este nevoie de zeci si sute de repetari pentru a invata ceva, in special pentru invatarea senzorio-motorie (de exemplu, mersul pe bicicleta, dactilografie, conducerea automobilului etc.), dar si pentru progresul in cazul abstract, al domeniului stiintific sau umanistic.
  2. A invata in mai multe etape – este un procedeu pentru consolidarea oricarui fel de achizitie prin invatare. Metoda consta in alternarea perioadelor de invatare cu perioade de repaus, care confera mai mult randament decat invatarea continua. Creierul are nevoie de timp si de somn pentru consolidarea informatiilor invatate.
  3. A invata citind – ajuta la imbogatirea vocabularului. Stocul de cuvinte care se creeaza de-a lungul invatarii este enorm. Cercetatorii au demonstrat, cu claritate, ca niciodata cuvintele nu ar putea fi retinute pur si simplu consultand dictionare, ci prin lectura. Un cititor mediu parcurge, intr-un an, aproximativ un milion de cuvinte, cele mai multe retinandu-se exclusiv din context.
  4. Utilizarea rezumatului – este o tehnica de invatare utila mai ales in cazul necesitatii de a retine cursuri, lectii mai complicate, abstracte (istorie, filozofie, logica etc.). Atunci cand profesorii, in mod traditional, le cer elevilor sa invete un rezumat pe de rost, ei au, in mare masura, dreptate, acesta functionand ca un fel de plan de recapitulare, cu functia de organizare a cuvintelor-cheie.
  5. Structurarea unui text – este o practica prin care un anume volum de informatie, de regula mai amplu, se fixeaza citindu-l, mai intai integral, dupa care va fi structurat pe capitole, subcapitole, paragrafe si sublinieri ale formularilor importante.
  6. Inventarea unei « istorisiri » – este o foarte buna metoda de retinere a numelor proprii, a toponimelor, a conceptelor, datelor etc. Diverse experimente au aratat ca cei care au apelat la aceasta metoda au retinut 93% din informatie, in timp ce ceilalti, numai 13%.
  7. Planul bazat pe cuvinte – foloseste pentru retinerea cuvintelor complicate din cadrul diverselor stiinte (biologie, chimie, fizica etc.) si consta in formarea de cuvinte din primele litere sau silabe ale conceptelor, adica un « plan de recuperare ». Un exemplu simplu ar fi SATURN – cuvant cheie – pentru cei care vor sa-si aminteasca, de exemplu, trei planete in ordinea departarii de Soare – SATurn, URanus, Neptun.

Tehnici moderne si performante de invatare

Tehnici moderne si performante de invatare
Tehnici moderne si performante de invatare sursa: springdaysschool.com/blog/blog-8-new-learning-techniques-for-modern-pedagogy
  1. Vizualizarea – este o tehnica de invatare eficienta si rapida, pentru ca spiritului uman ii este caracteristica, evident, gandirea in imagini. « A vedea » continutul unei carti, al unui text de orice fel, chiar si elementele abstracte din matematica, fizica etc., pe masura ce sunt parcurse, in imagini vii, puternice, ca si cum ai aranja un puzzle sau ca intr-un film, cu claritate si in detaliu, este cheia pentru a retine cat mai mult, intr-un timp scurt si pentru multa vreme. In caz contrar, lectura este doar efort si munca aproape zadarnica.
  2. Mind Mapping (Cartografierea Mintii ) – este o tehnica de a lua notite, de a concentra continutul unei lecturi/lectii de invatat sau chiar de a-ti proiecta scopuri de atins, prin notite in imagini. Pe o coala de hartie, in mijloc, se deseneaza (de preferinta, in culori) ideea centrala si se noteaza un cuvant cheie, iar din imaginea centrala vor deriva alte desene (cu sageti), insotite, de asemenea, de cuvinte relevante. Se poate apela si la formulari metaforice, simbolice (specifice emisferei cerebrale drepte, si la gandirea si exprimarea logica (specifice emisferei stangi), creierul fiind pus in situatia de a face mereu conexiuni si de a gasi desenele si exprimarile cele mai adecvate. Procedeul, promovat asiduu in America, de zeci de ani, pare a da rezultate deosebite. Pentru cei care vor sa isi faca o idee mai rapid despre ce inseamna acest program, pot descarca varianta online « Mind Mapping », la urmatoarea adresa : http://www.xmind.net/download/win/
  3. Invatarea in stare de « transa » – este un fel de a denumi imprejurarile in care, prin exersare indelungata, prin tehnici de relaxare, prin concentrare, se ajunge la situatia in care atentia constienta este folosita la maximum, astfel incat orice ganduri « parazite » dispar, intreaga capacitate a mintii fiind directionata catre activitatea de invatare. Desigur, psihiatrii si psihologii au masurat si capacitatea de invatare in adevarata stare de transa, rezultatele fiind exceptionale, dar o asemenea metoda ar fi greu de aplicat in conditiile vietii de fiecare zi.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.