Orice cetățean român căruia, din diverse motive, nu i-a fost suspendat dreptul de călătorie în străinătate, poate obține eliberarea sau schimbarea, la cerere, a unui pașaport simplu sau a unui pașaport simplu electronic. De asemenea, el poate obține un alt pașaport în caz de pierdere sau de furt a acestui act. Pașapoartele simple electronice au termenul de valabilitate de 5 ani.

Navigare rapidă în articol:

  1. Cum se face o programare online pașapoarte?
  2. Acte necesare pentru pașaport
  3. Taxele pentru eliberarea pașaportului
  4. Termen de eliberare pașapoarte
  5. Acte necesare pașaport în caz de furt
  6. Actele necesare pașaport biometric

Cum se face o programare online pașapoarte

Programare online pasapoarte

Fiecare cetățean care dorește să-și facă pașaport trebuie să caute site-ul unde se fac programări online pașapoarte (ex. epasapoarte.ro). Rezervarea se face direct pe Internet, pe site-ul respectiv (unde sunt și alte informații de interes public). Se completează un formular, care conține:

  • Câmpuri cu date ce sunt obligatorii și care sunt marcate cu *
  • Datele personale: Numele și prenumele persoanei; în cazul datelor personale nu se folosesc diacritice
  • CNP de pe Cartea de identitate
  • Categoria pașaportului (ex. pașaport simplu electronic,  pașaport simplu temporar)
  • Adresa de e-mail corectă; pe această adresă se trimite rezervarea
  • Se alege data și ora rezervării.

Formularul este online, se completează doar pană la ora 20:00. Solicitantul va primi rezervarea pe adresa de e-mail, cu data și ora când va trebui să se prezinte la ghișeul de la Serviciul Public Comunitar pentru Eliberarea și Evidența Pașapoartelor. Poate fi sigur că se respectă protecția datelor cu caracter personal. La ghișeu, el va avea rezervarea listată, va respecta datele din rezervare și va avea actele necesare pentru pașaport.

Rezervarea se face pe 60 de zile calendaristice; excepție fac zilele de sâmbătă și duminică, dar și sărbătorile legale. O altă rezervare se poate face doar după expirarea acesteia. La ghișeul pentru depunerea actelor (de ex. pentru depunerea pașapoartelor simple sau de alt tip) este un program de lucru care se respectă întocmai.

Pe pagina de la Ministerul Afacerilor Interne, Direcția Generală de Pașapoarte se poate vedea programul de la Serviciul Public Comunitar pentru Eliberarea și Evidența Pașapoartelor simple București, care este de luni până vineri (primiri documente 8:30 – 16:30 și eliberări pașapoarte 8:30 – 16:30).

Acte necesare pentru pașaport

Acte necesare pentru eliberare pasaport

Dosarul cu documente necesare pentru schimbarea pașaportului, care se depune personal, de către solicitant, la Serviciul Public Comunitar pentru Eliberarea și Evidența Pașapoartelor, din reședința de județ de care depinde localitatea de domiciliu, cuprinde următoarele:

  • Completarea cererii pentru eliberarea pașaportului
  • Cartea de identitate (în original) sau buletin de identitate (în original)
  • Cartea de identitate provizorie cu certificatul de naștere (în original)
  • Chitanța care să ateste plata taxelor (în original); aceste taxe pașaport se achită la CEC Bank sau la trezorerie, ori prin virament bancar
  • Pașaportul expirat sau pașaportul anterior (atunci când este cazul).

În cazul minorilor care nu au încă vârsta de 14 ani, pentru eliberarea unui pașaport simplu electronic, sau a unui pașaport pentru minor, se vor prezenta următoarele acte:

  • Certificatul de naștere (în original)
  • Cartea de identitate a fiecăruia dintre părinți sau, după caz, a tutorelui legal.
  • În situația în care minorul se află în grija doar a unuia dintre părinți, se va prezenta: Hotărârea de divorț definitivă și irevocabilă, Procura, Declarația legalizată a acordului celuilalt părinte, Certificatul de deces (acolo unde este vorba de astfel de situații)
  • Chitanța care să ateste plata taxelor (în original)
  • Pașaportul anterior (când este cazul)
  • Pentru cei care au împlinit 14 ani, se va prezenta și Cartea de identitate a acestora. La depunerea actelor în vederea eliberării, schimbării pașaportului, prezența minorului este obligatorie.
Citește și:  Inelul legamantului - verigheta

Taxele pentru eliberarea pașaportului

Taxe pentru eliberarea pașapoartelor

Începând cu anul 2018, taxele pentru eliberarea, schimbarea pașaportului în țară sunt:

  • Pentru pașaport simplu temporar, valabil 1 an – 96 lei (indiferent de vârstă)
  • Pentru persoanele cu vârsta sub 12 ani, pașaport valabil 3 ani – 234 lei
  • Pentru persoanele cu vârsta peste 12 ani, pașaport valabil 5 ani – 258 lei.

Plata taxelor se face printr-o singură operațiune de plată: virament bancar, Internet Banking, mandat poștal, în numerar. Plata taxelor se poate face în numerar la Trezorerie sau la CEC Bank.

La momentul depunerii documentelor, se vor lua amprentele digitale (cu excepția minorilor care au vârsta sub șase ani) și imaginea facială, care va figura pe pașaport.

Termen de eliberarea pașapoarte

Termen de eliberarea pașapoartelor

Un pașaport simplu electronic se eliberează în termen de 10 de zile lucrătoare, începând de la data depunerii și înregistrării cererii.

Pașaportul simplu temporar se eliberează în maximum trei zile, dar, de regulă, în numai câteva ore, în regim de urgență.

Acesta se poate solicita pentru persoane care trebuie să călătorească urgent în străinătate pentru concursuri, studii, tratamente (în situații de urgență), în țări care nu aparțin UE sau când pe un pașaport simplu valabil nu mai este loc pentru aplicarea vizelor.

Pentru acest tip de pașaport, persoana nu este amprentată.

Acte necesare pașaport în caz de furt

Acte necesare pașaport în caz de furt

Dacă solicitarea eliberării unui pașaport intervine în urma furtului documentului de călătorie, la dosar se va adăuga o Adeverință obținută de la Poliție, în urma declarării furtului. Dacă furtul a avut loc pe teritoriul altei țări și adeverința a fost eliberată pe teritoriul țării respective, aceasta trebuie tradusă (la un birou autorizat) și depusă la dosar.

Documentele necesare pentru eliberarea pașaportului în caz de furt:

  • Cartea de identitate sau buletinul de identitate; acestea trebuie să fie în original
  • Se acceptă cartea de identitate provizorie însoțită de certificatul de naștere în original
  • Achitarea taxei de emitere a pașaportului electronic sau a pașaportului simplu temporar (dovada, cu numele titularului, în original)
  • Adeverința obținută de la Poliție, în urma declarării furtului
  • Adeverința obținută pe teritoriul țării unde s-a furat pașaportul, tradusă, legalizată și depusă la dosar.

Actele necesare pașaport biometric Actele necesare pașaport biometric

Un pașaport electronic (biometric), în pofida discuțiilor aprinse pe care le-a suscitat, conține:

  • datele personale,
  • imaginea facială digitală
  • amprentele
  • semnătura digitală.

Toate aceste date sunt depozitate într-un cip (un mic circuit integrat aflat în coperta documentului), cu un cod numeric personal (UID), care nu poate fi accesat decât în punctele autorizate de control.

Pașaportul biometric conține 50 de elemente de siguranță, nu are cod de bare și nici alte simboluri interpretabile. Marele avantaj, pentru autorități, este posibilitatea scanării datelor numai cu aparatele omologate în acest sens, pe bază de frecvențe radio.

Sistemul de siguranță al cip-ului este dublat și de o « cheie » electronică (PKI – Public Key Infrastructure), prin care se confirmă (tot cu ajutorul aparaturii speciale din punctele de control) că documentul și posesorul acestuia sunt autentici.

Alte informații importante despre pașapoarte:

Conform prevederilor legale nu se poate prelungi valabilitatea pașaportului anterior. Se va prezenta dosarul cu acte necesare pentru pașaport, dovada achitării celor două taxe pașaport și se va elibera un pașaport nou.

În cazul minorilor, când cererea este făcută de un singur părinte, este necesară și hotărârea judecătorească de încredințare a minorului, definitivă și irevocabilă. Dosarul care se va depune la Serviciul Public Comunitar pentru Eliberarea și Evidența Pașapoartelor va cuprinde și certificatul de naștere al minorului în original și documentele de identitate ale părinților.

Este interzisă folosirea documentului de călătorie dacă au intervenit modificări a datelor personale, respectiv în ceea ce privește nume, prenume și CNP. În caz contrar, persoana va fi sancționată contravențional.

 

Loading...

1 COMENTARIU

  1. imi expira pasaportul in oct 2017 si la excursia din luna aug ac am nevoie de 6 luni valabilitate la pasaport
    pot acum sa il prelungesc?

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.