Blue Monday – “Lunea cea tristă”, expresie inspirată din englezescul “to feel blue” (a fi deprimat) – este denumirea dată celei de-a treia zile de luni din ianuarie, declarată ca fiind cea mai deprimantă din an. Este vorba, de fapt, de un concept de marketing, lansat, în 2005, în cadrul unei campanii publicitare britanice, pentru canalul de televiziune Sky Travel, care se ocupa cu promovarea diverselor agenţii de turism.

Cel care a avut o asemenea idee, pe care a şi anunţat-o printr-un comunicat de presă, a fost Cliff Arnall, psiholog şi profesor la Universitatea din Cardff (Tara Galilor). La momentul respectiv, Cliff Arnall, despre care s-a spus că, în realitate, fusese plătit pentru lansarea acestui concept, a precizat că a creat şi o formulă matematică, pentru a calcula astfel de zile, luând ca variabile starea vremii, facturile la utilităţi, datoriile (de fapt, diferența între datoriile acumulate și capacitatea de a plăti), timpul scurs de la Crăciun, de la începutul anului, nivelul motivaţional, salariul etc.

Tot Cliff Arnall a propus o formulă şi pentru cea mai fericită zi a anului, luând în calcul activităţile în aer liber, natura, interacţiunile sociale, amintirile pozitive, temperatura, emoţiile de vacanţă, ajungând la rezultatul că o asemenea zi cade, de cele mai multe ori, în a doua jumătate a lunii iunie. Mai târziu, autorul însuşi al acestor abracadabrante formule a recunoscut că nu înseamnă, de fapt, nimic.

Un concept “fabricat”

Blue Monday - 17 ianuarie 2022, cea mai deprimantă zi a anului?
Blue Monday – 17 ianuarie 2022, cea mai deprimantă zi a anului?

Într-un articol din “The Guardian”, neurologul Dean Burnett sublinia că aceste tipuri de calcule, precum cele referitoare la Blue Mondey, compromit autoritatea științelor, în general, și a psihologiei, în special. De asemenea, spunea el, este o lipsă de respect pentru cei care suferă de depresie reală, deoarece se exagerează o experiență temporară și minoră, de care suferă toată lumea – starea de spirit dintr-o zi de luni.

Mai mult, potrivit unui studiu realizat de un institut britanic, Money and Mental Health Institute, nouă din zece persoane care suferă de depresie, cheltuie mai mulţi bani atunci când nu se simt bine, ceea ce poate duce apoi la un sentiment de vinovăţie, compensat prin alte cheltuieli, astfel încât se creează un cerc vicios (al cheltuielilor compulsive, încurajate de mentalitatea consumeristă), agravat de asemenea opinii pseudoştiinţifice, care nu ar trebui promovate.

Citește și:  Ce conţin cu adevărat preparatele fast food? Un proiect excentric de fotografie

Cum se poate combate starea de Blue Monday?

Blue Monday
Blue Monday

Pentru cei care sunt sensibili la astfel de sugestii legate de Blue Monday, psihologii recomandă mai multe soluţii:

  • Luminoterapia – luminile care sunt similare cu cele naturale, din timpul zilei, şi-au dovedit efectul benefic în peste 50% dintre cazuri;
  • Practicarea exerciţiilor fizice – 30 de minute de sport, cel puţin de trei ori pe săptămână, ajută la combaterea stării de Blue Monday, fac ca somnul să fie mai odihnitor şi creează bună dispoziţie.
  • Trezirea în zori – pentru a profita de primele raze ale soarelui (atunci când cerul este senin), deoarece activează secreţia de cortizol, un hormon responsabil pentru ciclurile de somn şi care ajută în combaterea insomniei.
  • Ceaiul de sunătoare şi tincturi cu această plantă – florile de sunătoare sunt bogate in melatonină, componentă care ajută la reglarea stării de spirit.
  • Ceaiul de muşeţel, în combinaţie cu ceaiul verde – este o metodă extrem de eficientă în combaterea nervozităţii şi a stresului; un studiu efectuat pe 42 000 de persoane a arătat că un consum de cinci ceşti de ceai verde pe zi scade riscul de a suferi deanxietate/ atacuri de panică/ stres, cu 20%.
  • O alimentaţie sănătoasă – care să conţină substanţe antidepresive, din care să nu lipsească fierul, magneziul şi vitaminele din complexul B.
  • Practicarea sofrologiei – ştiinţa armoniei dintre minte şi suflet, care poate contribui substanţial la suprimarea tensiunilor, la dinamizarea resurselor fizice şi psihice ale fiecăruia, la îmbunătăţirea calităţii vieţii (prin respiraţie controlată, relaxare, vizualizare mentală etc.)
  • Cultivarea unei atitudini pozitive, prin fapte, cuvinte şi gânduri, identificarea şi eliminarea gândurilor limitative, deoarece tulburările anxioase sunt cauzate, de regulă, de întreţinerea unor reprezentări false despre realitate, aşa cum este şi “Blue Monday”.

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.