Karaoke, cu o istorie de peste o jumătate de secol, a devenit treptat una dintre cele mai populare şi inovatoare forme de distracţie, transformându-se într-un adevărat fenomen global, oferind moduri diverse de divertisment și socializare. Este o activitate interactivă, îndrăgită pentru o gamă largă de ocazii şi sărbători, în care o persoană cântă pe un fond muzical înregistrat, cu versurile afişate pe un ecran.
Milioane de oameni din întreaga lume aleg frecvent să participe la karaoke, pentru a se relaxa, pentru a evada, din când în când, din monotonia existenţei, a se întâlni cu prietenii şi chiar pentru a-şi încerca sau exersa abilităţile muzicale.
De altfel, în zona activităţilor de agrement, karaoke a devenit o adevărată industrie, iar cifrele vorbesc de la sine – se estimează că piaţa karaoke (însemnând restaurante, cluburi, pub-uri care oferă platforme pentru cântat, la care se adaugă diverse competiţii, plus dezvoltarea unor dispozitive inteligente, de înaltă tehnologie, adaptate pentru această formă de divertisment) va creşte de la 5,22 miliarde de dolari, cât a fost în 2023, la 6,32 miliarde dolari, până în 2032.
Originea Karaoke-ului
Karaoke îşi are originea în Japonia, în Tara Soarelui Răsare. Termenul “karaoke”, în limba japoneză, înseamnă “orchestră goală” – din cuvântul “kara”, care înseamnă “gol” și “okesutora” – “orchestră”.
A fost inventat în anii 1970, de către Daisuke Inoue, un muzician dintr-un oraş numit Kobe. Inoue, lider de trupă, cânta la tobe într-o formație, într-un club, și a avut ideea de a crea un dispozitiv care să redea muzică de acompaniament pentru clienții care doreau să cânte (după mai multe împrejurări în care un om de afaceri local încerca să-i impresioneze pe cei prezenţi cântând împreună cu formaţia).
Daisuke Inoue a construit un aparat, pe care l-a numit “8 Juke” şi care reda melodii fără vocea principală, permițând astfel amatorilor să cânte versurile. Era o cutie, care avea forma unui cub, ca un fel de difuzor si cu un microfon ataşat.
Strămoşul lui “8 Juke”
De fapt, ideea lui Daisuke Inoue nu a fost întru totul originală, pentru că, prin anii 1960, un alt japonez, inginerul Shgeishi Negishi (care s-a stins din viaţă în ianuarie 2024, la vârsta de 100 de ani), crease cel mai vechi prototip al unui astfel de aparat, un fel de cutie care conţinea un difuzor, un microfon și o casetă, în împrejurările în care, la serviciu, unde obişnuia să cânte pentru el însuşi, pentru a se destinde, colegii îl tachinau pentru vocea lui nu tocmai plăcută.
Crezând că vocea îi va suna mai bine, a inventat respectivul aparat şi, pentru testare, a folosit o redare instrumentală cu 8 piste, a unei celebre melodii la vremea aceea, “Mujo no Yume” (“Visul fără inimă”), de Yoshio Kodama.
Sparko Box
Vrând să-şi comercializeze invenţia, Shgeishi Negishi a călătorit în toată Japonia, făcând demonstraţii cu funcţionarea aparatului şi a găsit chiar şi un distribuitor pentru a-l vinde sub denumirea de “Sparko Box”. A reuşit să vândă circa 8000 de cutii “Sparko Box”, dar nu a obţinut niciodată un brevet internaţional de invenţie, acesta fiind acordat câţiva ani mai târziu lui Daisuke Inoue, pentru un produs similar.
Doar Asociația Industriașilor Karaoke din Japonia l-a recunoscut pe Negishi ca fiind primul dintre mai mulţi inventatori independenți ai aparatului, printre care şi Roberto Legaspi del Rosario, un antreprenor filipinez, cunoscut ca deținătorul de brevet al Sistemului Sing-Along, un tip de aparat karaoke compact, cu un difuzor amplificator, mecanisme de bandă, un tuner sau radio opțional și un mixer pentru microfon, pe care l-a dezvoltat în 1975.
Fiica lui Shgeishi Negishi mărturisea, când tatăl său s-a stins din viaţă, că acesta nu a fost supărat pentru faptul că nu a obţinut brevetul care l-ar fi putut face bogat, ci că “era mândru să-și vadă ideea evoluând într-o cultură a distracției prin cântec, în toată lumea”.
Karaoke – popularitate rapidă în întreaga lume
În anii 1970, această formă de diverstisment a devenit extrem de populară în Japonia, mai ales în baruri și cluburi de noapte, unde clienții puteau să-și demonstreze abilitățile vocale. Au apărut şi aşa numitele “karaoke box” (camere private pentru cântat), care ofereau intimitate și un mediu mai relaxat pentru cei care doreau să cânte.
În scurt timp, karaoke a început să se răspândească şi în afara Japoniei, ajungând în alte țări din Asia, apoi în Europa și America de Nord. Apariția tehnologiei digitale și a DVD-urilor a permis dezvoltarea sistemelor de karaoke mai sofisticate, cu ecrane care afișau versurile și animații.
Odată cu dezvoltarea internetului, au apărut platforme online care oferă servicii de karaoke, permițând utilizatorilor să cânte acasă, să înregistreze performanțele lor și să le împărtășească pe rețelele sociale.
Astăzi, aplicațiile de karaoke pentru smartphone-uri au devenit şi ele extrem de populare, oferind acces facil la mii de melodii și posibilitatea de a cânta oriunde și oricând.
Fapte inedite legate de karaoke
Cea mai populară distracţie în Japonia
Karaoke a devenit o parte importantă a culturii populare în multe țări, a creat comunități de fani, este prezent la petreceri, evenimente sociale și competiții de talente. Avându-şi originile în Japonia, nu este surprinzător faptul că, în această ţară, există, astăzi, peste 100 000 de facilităţi de karaoke şi, în afară de aparatele obişnuite, există şi altele, mai sofisticate, care măsoară totul, de la cât de bine sunt interpretate melodiile, până la numărul de calorii pe care le arde cineva în timp ce cântă.
Cel mai lung maraton de karaoke
Potrivit Guiness Book, deținătorul recordului pentru cel mai lung maraton de karaoke al unei persoane este Leonardo Polverelli, la Astra Caffe, Pesaro, Italia. A durat 101 ore, 59 minute și 15 secunde, el a cântat în total 1 295 de cântece în perioada 19-23 septembrie 2011.
Cea mai mare petrecere Karaoke
Cea mai mare petrecere Karaoke a avut loc în Bristol, Tennessee, SUA, în august 2009, când 160 000 de oameni au cântat “Friends in Low Places”, de Garth Brooks.
Cea mai populară melodie de karaoke din lume
Chiar dacă nu se pot face statistici exacte, se pare că cea mai populară melodie de karaoke din lume, cu ritm captivant şi versuri uşor de redat, este “Billie-Jean”, interpretată de Michael Jackson. Pe locurile următoare se situează “Summer Nights” – Grease,”Let it Go” – Idina Menzel/ Frozen, “Sweet Caroline” – Neil Diamond, “Bohemian Rhapsody” – Queen, “Uptown” – Bruno Mars, “Thinking Out Loud”- Ed Sheeran, “Ring of Fire” – Johnny Cash, “Piano Man”- Billy Joet, “My Girl”- The Temptation.
Cea mai dificilă melodie de karaoke din lume
Cea mai dificilă melodie de karaoke din lume este cea lansată în cadrul campaniei “Promovaţi Islanda”, menită să inspire un public larg să viziteze această ţară. În acest context, a fost lansat cântecul “A to Ö of Iceland” (Ghidul de la A la Z al Islandei), cu un ritm foarte antrenant, la care se adaugă dificultatea limbii islandeze – o adevărate provocare pentru amatorii de karaoke. A obținut peste 800 de milioane de vizualizări pe Internet, iar școlile de limba islandeză au adoptat cântecul pentru a preda islandeza la cursurile lor.
Campionatul mondial de karaoke
Campionatul mondial de karaoke a debutat în Finlanda, în 2003, cu participarea a şapte țări. În prezent, participă peste 30 de ţări, SUA deținând primul loc pentru cele mai multe medalii de aur.
Săptămâna națională de karaoke
În fiecare an, în Statele Unite, a patra săptămână din aprilie este dedicată în întregime acestei forme de divertisment (“Săptămâna națională de karaoke”), perioadă în care se desfăşoară o mulțime de concursuri și evenimente speciale, dedicate exclusiv unei asemenea distracţii. Se organizează petreceri private de karaoke, oamenii ies în baruri de karaoke și există adesea şi o serie de campanii pe rețelele sociale dedicate acestui fel de a petrece timpul liber.
Kamikaze Karaoke
Tot în SUA, un joc popular de karaoke se numeşte “Kamikaze Karaoke” sau “Karaoke Roulette” şi constă în tastarea unui număr aleatoriu, pentru a alege o melodie, pe care participanții încearcă să o cânte. În unele aparate, acest joc este pre-programat și poate fi limitat la un gen, astfel încât să nu fie vorba despre vreun cântec pe care niciunul dintre participanți să nu-l poată interpreta.
Taxiuri cu sisteme karaoke
În China, încă din 2003, pentru prima dată, un producător de automobile a lansat un vehicul cu un “karaokecab”, iar în Europa, în Marea Britanie, s-a folosit o flotă de taxiuri cu aparat de karaoke, pentru ca ocupanții să poată cânta în timp ce se aflau în interior.
Karaoke acasă
În Filipine, karaoke este mai mult o experiență de familie, dar și o distracție națională. O bună parte a populației posedă o formă de echipament care le permite să-și transforme televizorul într-un aparat de karaoke.
Terapie prin cântat
Se pare că o astfel de distracţie este benefică pentru sănătate, ameliorează stresul, sporește încrederea în sine, capacitatea de concentrare și întărește conexiunile sociale. Mulţi şi-au descoperit în această formă de divertisment abilităţi muzicale de care nu erau conştienţi şi unii chiar au ales o carieră în muzică.