Arta reprezinta unul dintre cele mai importante aspecte din viata intregii umanitati, evoluand, de fapt, concomitent cu aceasta. De-a lungul timpului mijloacele de exprimare artistica au evoluat in moduri care mai de care mai neobisnuite, iar sculptura, una dintre cele mai complexe si in acelasi timp populare arte, a ajuns la un stadiu deosebit. In acest moment se poate vorbi despre sculpturi hiperrealiste care au evoluat intr-un mod interesant fata de clasicele sculpturi.
Hiperrealismul in arta
Nu puteam aborda subiectul referitor la modul in care hiperrealismul s-a manifestat in scuptura fara a stii cu exactitate care este istoria acestui curent artistic destul de interesant. Hiperrealismul este des confundat cu fotorealismul si reprezinta un curent al artelor vizuale aparut in special in pictura si sculptura, curent care presupune realizarea unor opere de arta la nivelul rezolutiei unei fotografii, adica scopul principal al hiperrealismului in pictura si sculptura este acela de a imita natura. Multi critici de arta considera ca hiperrealismul reprezinta o etapa mult mai avansata a fotorealismului datorita tehnicilor si metodelor utilizate pentru realizarea picturilor si sculpturilor. Hiperrealismul a aparut dupa jumatatea secolului XX si a caracterizat stilul artistic specific Europei si Statelor Unite, avand o istorie foarte interesanta.
Termenul hiperrealism (fr. Hyperréalisme) a fost folosit pentru intaia oara de catre un dealer de arta Belgian, Isy Brachot, pentru a denumi o expozitie gazduita de catre acesta in anul 1973 in cadrul unei galerii din Bruxelles. Expozitia a cuprins numeroase opere de arta ale artistilor fotorealisti americani, printre care se numara Ralph Goings, Chuck Close, Robert Bechtle, Don Eddy si Richard McLean, insa au fost incluse si cateva opere de arta ale unor importanti artisti europeni, precum Gnoli, Delcol si Richter.
La inceput de secol XXI, hiperrealismul este recunoscut din punct de vedere estetic, iar bazele sale teoretice sunt puse in functiune de cele ale fotorealismului. Pictorul de origine americana Denis Peterson, considerat un pionier al fotorealismului, a folosit tehnicile specifice hiperrealismului pentru a crea un nou curent artistic. Pe acest subiect, Graham Thompson afirma ca un exemplu elocvent al modului in care tehnicile fotorealismului sunt asimilitate il reprezinta picturile realizate intre anii 1960-1970. Pictorii hiperrealisti creeaza picturi care seamana izbitor cu fotografiile.
Cu toate acestea, intre fotorealism si hiperrealism exista si diferente. Spre deosebire de artistii fotorealisti care incearca sa imite imaginea oferita de o fotografie pentru a realiza o pictura trecand peste anumite detalii importante din dorinta de a nu depasi limitele picturii in sine, artistii hiperrealisti incearca sa imite cat mai fidel realitatea intr-un mod cu adevarat fantastic, chiar daca sursa de inspiratie este, de cele mai multe ori, o fotografie, operele de arta exprimand cu adevarat un mesaj. Mai mult decat atat, daca artistii fotorealisti obisnuiau sa omita detalii importante, trasaturi si emotii ale oamenilor, valori politice sau culturale, hiperrealistii puneau foarte mult accentul pe aceste elemente.
Hiperrealismul isi are originile in teoria lui Jean Baudrillard conform careia hiperrealismul reprezinta “simularea unui lucru care in realitate nu exista si nici nu va exista vreodata”. In acest fel, artistii hiperrealisti, insa in special sculptorii, creeaza o falsa realitate.
Sculpturi hiperrealiste
Spre deosebire de sculptura clascia, sculptura hiperrealista incearca sa surprinda pana si cel mai mic detaliu, desi de cele mai multe ori temele abordate pot fi fantastice sau redate intr-o maniera fantastica. Mai mult decat, materialele nu sunt intotdeauna conventionale, acestea fiind care mai de care mai diferite si folosite in combinatii interesante. De obicei, atunci cand priviti o sculptura, prima impresie ar trebui sa fie lasata de maiestria artistului, de talentul acestuia si de modul in care percepe realitatea alaturi de sentimentele si emotiile proprii pe care le imprima operei de arta in sine. Insa, nu de foarte multe ori, sculpturile surprind prin faptul ca sunt aproape identice cu realitatea. Nu acelasi lucru se poate spune si despre sculpturile hiperrealiste care uimesc prin modul in care sunt realizate.
Pentru a va prezenta cateva dintre cele mai impresionante sculpturi hiperrealiste, este important sa va prezentam care sunt cei mai importanti sculptori hiperrealisti ai intregii lumi.
• Ron Mueck este cel mai reprezentativ sculptor hiperrealist al lumii. Artistul de origine australiana s-a nascut in anul 1958, insa bazele tehnicilor sale artistice specifice hiperrealismului au fost puse in Marea Britanie. Inca de la o varsta frageda, Mueck a fost atras de imaginea corpului uman pe care a incercat sa il transpuna in opere care mai de care mai interesante si care sa se apropie cat mai mult de realitate. De-a lungul timpului, operele sale de arta au creat numeroase controverse si este suficient sa priviti o singura sculptura care apartine artistului pentru a va da seama de acest lucru. Una dintre cele mai importante sculpturi hiperrealiste care apartin lui Mueck este Dead Dad. Intr-adevar, sculptura este inspirata de moartea tatalui sau insa lucrul care a socat a fost faptul ca lungimea sculpturii nu depasea 1 metru. Printre ale sculpturi hiperrealiste care apartin lui Mueck se numara Big Baby, Pinocchio, Mongrel, Shaved Head, Man Under Cardigan, Baby On a Chair, Two Women. Toate sculpturile artistului au un element comun: ele nu incearca sa prezinta perfectiunea corpului uman ci, din contra, indiferent daca vorbim despre operele cu adevarat monumentale sau despre miniaturi.
• Evan Penny este un alt artist hiperrealist de exceptie, nascut in anul 1953. Este, de asemenea, fascinat de corpul uman, iar in majoritatea sculpturilor sale abordeaza aceasta tema. Artistul afirma ca operele sale se alfa undeva intre felul in care fiecare dintre noi ar trebui sa se perceapa in viata de zi cu zi si echivalentul dintr-o reprezentare fotografica. Desi operele sale reprezinta o imitatie clara a realitatii, tot artistul declara ca realitatea nu poate fi imitata.
• Patricia Piccinini este o alta artista de origine australiana, reprezentanta de seama a sculpturii hiperrealiste. Operele sale de arta sunt inspirate de subiectele intalnite in mass-media, temele sale preferate fiind bioetica, biotehnologia si mediul inconjurator. Mai mult decat atat, in operele sale de arta poate fi observata influenta suprearealismului.
• Este, de asemenea, fascinat de corpul uman pe care a incercat sa il prezinte intr-o maniera cat se poate de interesanta. Este vorba despre sculptorul hiperrealist Marc Sijan ale carui opere de arta sunt considerate o oglindire a realitatii. Sculpturile sale sunt atat de apropiate de realitate incat fiecare detaliu este realizat cat mai realist posibil intr-un mod cat mai apropiat de stilul modern. Pe langa reprezentarea artistica a oamenilor, artistul Marc Sijan a incercat prin sculpturile sale sa prezinte si relatiile interumane, lucru nu foarte des abordat de catre sculptori sau artisti in general, artistul considerand ca operele sale reprezinta un adevarat omagiu adus umanitatii.
• Jamie Salmon este un alt artist pentru care realitatea umana este tema preferata. Acesta afirma ca prefera sa foloseasca figura si corpul uman pentru ca in acest fel simte ca poate explora pe deplin natura si tot ceea ce oamenii considera ca este real. Jamie Salmon s-a nascut pe teritoriul Angliei insa s-a dezvoltat din punct de vedere artistic in Vancouver, Canada. Pentru Jamie Salmon, cea mai importanta parte a creatiei artistice este ideea de la care porneste totul. Sculpturile sale sunt exceptionale si spun adevarate povesti, sa nu mai vorbim despre mesajul si sentimentele pe care le transmit.
• Adam Beane este considerat un sculptor cu adevarat unic. A inceput sa sculpteze in anul 2002, iar evolutia sa artistica este cu adevarat deosebita. Ca majoritatea artistilor hiperrealisti, acorda o mare importanta organismului uman si doresta sa capteze inainte de toate expresivitatea chipului.