Partea a doua, Tarim – orașul celor 360 de moschei

Tarim este, în general, recunoscut ca centru teologic, juridic și academic, un important centru de studii religioase din Valea Hadhramawt. Orașul se distinge prin numeroșii oameni de știință islamici, inclusiv Imam al-Haddad. În plus, Tarim găzduiește Dar Al-Mustafa, un institut de învățământ bine-cunoscut în lume pentru studiile științelor tradiționale islamice. Se spune că orașul are 360 de moschei, câte una pentru fiecare zi a anului. Într-adevăr, în fiecare colț al străzilor este câte o moschee mică, între case, abia perceptibilă, distingându-se prin minaretul simplu pe care îl are. Localnicii obișnuiesc să se roage zilnic în moscheea din cartier sau de pe strada unde locuiesc, moscheile fiind locuri de adunare, de socializare și de informare, la fel ca în timpurile vechi. Simplitatea construcțiilor este impresionantă, vopsite în alb sau bej sunt parte integrală a mediului arid, înconjurător, din care fac parte.

IMG_2234

Biblioteca Al Ahgaf, manuscrise rare unice în lume

Tarim a fost un important centru de învățământ pentru o lungă perioadă de timp. Biblioteca Al Ahqaf a fost înființată în anul 1972, fiind cea mai mare din zonă, mare parte datând din secolele al XVII-lea și al XVIII-lea. Este, în primul rând, o bibliotecă pentru cercetare școlară religioasă. Muzeul este atașat de Moschea Al-Jami’ și găzduiește mai mult de 5.000 de manuscrise despre religie, tradiția profeților, jurisdicție islamică, sufism, medicină, astronomie, agricultură, biografii, istorie, matematică, filosofie, logică și cele opt-volume ale lui Abu Muhammad al-Hasan al-Hamdani Al-Iklil, un savant yemenit. Multe datează de sute de ani și conțin, adesea, ilustrări vibrante, colorate. În jur de 300-400 de manuscrise sunt considerate a fi unice în lumea islamică, în opinia marelui savant Abd al-Qader Sabban. Ceea ce distinge aceste manuscrise este că majoritatea aparțin autorilor yemeniți și editori care au locuit în zona Wadi Hadhramawt. Cu toate acestea, mai sunt și altele care au aparținut oamenilor de știință din Maroc, Khurasan, și alte regiuni ale culturii islamice. Această bibliotecă celebră a fost vizitată de mulți șefi de state, prim-miniștri. Am văzut acele poze ale șefilor de stat din această bibliotecă. Doar câteva dintre “vedetele” colecției sunt expuse, inclusiv o hartă a lumii din anul 1593, desenată de Mudhataribn al Wardi și unele copii rafinate ale coranului, unele dintre cele mai vechi existente. Exponatele sunt etichetate în limba engleză, iar muzeografii sunt profesioniști și mereu foarte amabili.
Biblioteca este surprinzător de modernă, în interior are calculatoare și vitrine moderne. Puteți vedea unele dintre copiile-manuscris în vitrine de sticlă și se pot face fotografii, dar fără a utiliza blițul. Există o sală întreagă dedicată sufismului.

IMG_2269

Moscheea Imamului Haddad, regina moscheilor din oraș

Moscheea Imamului Al-Haddad (numită Al-Fath), care a fost renovată, iese din tiparul arhitecturii moscheelor tradiționale. Veți observa imediat exteriorul care folosește motivul piramidei în trepte. Interiorul este foarte încărcat în decorațiuni, elementul-surpriză este cupola cu vitraliul colorat și caligrafie albastră sau aurie.

Stâlpii sunt placați cu marmură albă, iar tavanul este ornamentat cu felinare rustice. Adiacent moscheii, se află casa marelui savant Imam Al-Haddad ce poate fi vizitată de către turiști. Incintele casei au fost renovate și pereții sunt placați cu marmură roz. Elementele de structură, originale sunt păstrate alături de cele moderne. Deși casa este foarte bine întreținută, ea are dimensiuni foarte modeste. Casa conține locul de rugăciune și locul unde savantul îi învăța pe elevii săi.

Citește și:  Cele mai bizare festivaluri

IMG_2230

Moscheea Al Muhdar, cu cel mai înalt minaret de lut din lume

Moscheea Al Muhdar este cea mai cunoscută atracție turistică a orașului. Minaretul moscheii este una din simbolurile turistice din Yemen. Ea este considerată a fi cea mai înaltă clădire din lut din lume: pentru această distincție este nominalizată și Marea Moschee din Djemme în Mali. Faimoasa Moscheea Al-Muhdar are minaretul înalt de 53 de metri. Acesta a fost proiectat de către poeții locali Abu Bakr ben Shihab și Alawi Al Mash’hûr. De asemenea, din punct de vedere stilistic, este o clădire remarcabilă. La prima vedere, rococco este cuvântul care iți vine în minte. Finalizată în 1914, moscheea al-Muhdar este numită în onoarea lui Omar Al-Muhdar, un lider musulman care a locuit în oraș în secolul al XV-lea. Această moschee conține 14.000 volume și 3000 de manuscrise rare, antice, o colecție valoroasă pentru oraș.

IMG_2263

Interioarele moscheilor din Tarim sunt foarte banale, lipsite de orice decorațiuni sau culoare. Ele se disting prin această simplitate, iar stâlpii albi cu arcade delimitează spațiul interior. Pe pereți, sunt agățate mătănii sau, uneori, sunt așezate cărți de rugăciuni pe rafturile de lemn.
Mormântul lui Ahmad bin Isa al-Muhajir este o atracție turistică distinctă. Ahmad bin Isa al-Muhajir a fost un sfânt sufit, din orașul Basra, care a murit în jurul anului 800 e.n. și a influențat religia zonei. Mormântul său se află la poalele unui munte, la aproximativ 10 km de Tarim, spre Seyun. O femeie sfântă este, de asemenea, îngropată acolo. De la depărtare, moscheea albă, mormântul alb și scările ce duc sus către deal creează o iluzie ca fiind ruinele unei cetăți. Scările simbolizează greutățile și sacrificiul pe care le-a făcut marele savant în călătoria sa din Basra către valea Hadramawt.

Mormântul Profetului biblic Hud

La 140 de km sud-est de orașul Seyun, este situat mormântul Profetului Hud, un profet menționat în Vechiul Testament. Locul are numele de Maqam Nabi Hud, iar valea Hadramawt a fost numită după o întâmplare cu profetul Hud. Astfel, Hadramawt înseamnă „ a sosit și s-a stins din viață ”, referindu-se la profetul Hud care s-a întors dintr-o călătorie și a murit la scurt timp în valea Hadramawt. Acest loc este o atracție pentru zeci de credincioși din toată lumea. În luna mai, se ține un festival în onoarea profetului unde se adună mii de oamenii, ce își exprimă bucuria prin recitare de rugăciuni și poezii. Mormântul se întinde pe o suprafață destul de mare și urmează geografia munților înconjurători, crescând treptat. În zonă, se fac eforturi pentru ca turiștii să fie încurajați să cumpere artizanat local, prin aceasta participând la păstrarea tradițiilor locale. Magazinele de suvenire care oferă marfă făcută artizanal pot să existe și să păstreze specificul locului doar prin atragerea turiștilor, regiunea fiind prea săracă. Tradițiile locale se referă la ceramică, materiale de bumbac, imprimate colorat, turbane, medicină tradițională, creme și loțiuni realizate din ingrediente locale, mierea de albine binecunoscută, adunată de la albinele sălbatice din deșert, produse și bijuterii din argint, realizate manual. Din punct de vedere al tezaurului local, pentru cei interesați în detaliu de cultura locului, se pot achiziționa colecții de poeme, epigrame, rețete gastronomice speciale, înregistrări de dansuri tradiționale, copii după cărți rare.

Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.