Valea Prahovei reprezintă puntea de legătură între Transilvania şi Muntenia, fiind un adevărat punct de atracţie turistică. Acest fapt se datorează, în primul rând, modernizării drumului rutier, E60, precum şi a căii ferate, care au facilitat accesul oamenilor în zonă.

Valea Prahovei începe de la ieşirea din oraşul Braşov până în oraşul Câmpina (jud. Prahova). Între cele două oraşe, s-a dezvoltat o însemnată grupare urbană liniară: Predeal, Azuga, Buşteni, Poiana Ţapului, Sinaia, Comarnic, Posada şi oraşul Câmpina.

Din punct de vedere geografic, Valea Prahovei este rezultatul interacţiunii dintre acţiunea erozivă a râului cu acelaşi nume şi formațiunile geologice străbătute, respectiv straturile de Azuga şi Sinaia (marno-calcare, gresii, şisturi marnoase şi argiloase etc). Rezultatul acestei interacţiuni este un aliniament cu sectoare de îngustare şi lărgire, dominat de spaţiile montane învecinate: Munţii Bucegi, Postăvaru, Piatra Mare şi Baiului.

Reţeaua hidrografică a văii este tributară râului Prahova, debitele pârâurilor fiind bogate, râul caracterizându-se printr-o mare putere de eroziune asupra structurilor geologice ale zonei; rezultatul este nivelul de bază al râului foarte scăzut, care a reușit să erodeze şi să formeze defileul de la Posada. Prin eroziune regresivă, râul Prahova şi-a consolidat cursul actual.

Din punct de vedere al caracteristicilor teritoriale, se evidenţiază patru sectoare:

  • Sectorul superior, respectiv Depresiunea de Obârșie a Prahovei, cu nivelul Clăbucet și Predeal, delimitată la nord de Munții Timișului, în partea de est de Garbiva si partea sudică de Munții Bucegi. In acest sector, este localizat orașul-stațiune montană Predeal.

  • Sectorul Predeal-Azuga, caracterizat prin inversiuni de temperatură, cu paduri de brad si molid, care coboară până în vale. Din punct de vedere economic, pe lângă funcția de stațiune turistică a orașului Azuga, aici s-a dezvoltat o economie puternică datorată unităților de fabricare a sticlei, a produselor lactate, varului, postavului si berii. Fabricile au o veche tradiție în zonă, datând din anii 1830 (fabricarea sticlei), 1880 (produsele lactate), 1889 (berii).

  • Sectorul Bușteni-Poiana Țapului este un bazinet alungit, în care râul Prahova își primește tributarii: râul Cerbului, Alba etc. Bușteni reprezintă punctul de plecare pentru cele mai multe trasee turistice din Munții Bucegi.

  • Sectorul Sinaia-Posada, situat la confluența Văii Peleș cu Izvorul Dorului. In acest sector, este localizat orașul Sinaia, una din cele mai importante stațiuni turistice din zonă. De aici, pleacă cabinele de teleferic spre Platoul Bucegilor (Babele, Sfinxul, Vf. Omu).

Din punct de vedere turistic, Valea Prahovei este cea mai atractivă regiune turistică din spațiul montan românesc. Obiectivele antropice, pârtiile de schi, traseele montane, culmile bune pentru alpinism, curenții favorabili pentru parapantă au determinat expansiunea zonei.

Obiectivele antropice care atrag anual mii de vizitatori sunt:

  • Muzeul Cinegetic din Posada: singurul muzeu de acest profil din România, reunind o colectie impresionantă de exponate împăiate, precum și arme de vânătoare.

  • Casa de Vânătoare Foișor: a fost prima casă a Regelui Ferdinand și a Reginei Elisabeta. Astăzi, clădirea este inclusă în Patrimoniul de Stat, fiind folosită pentru protocol. Clădirea nu este deschisă publicului larg.

  • Castelul Peleș: ridicat intre 1873-1883 în perioada domniei lui Carol I, reprezintă un adevarat magnet pentru turiștii care tranzitează zona. În cele 160 de camere ale castelului este expusă o adevarată colecție de artă, peste 2000 de tablouri.

  • Castelul Pelișor: a fost ridicat de Carol I pentru Regele Ferdinand și Regina Maria. Castelul are 90 de încăperi care se remarcă prin rafinament și simplitate.

  • Gara Regală din Sinaia: construită între anii 1930-1939, gara era destinată exclusiv familiei regale si oaspeților săi. În anul 1933, primul ministru Ghica a fost asasinat de membrii Gărzii de Fier pe peronul gării.

  • Mănăstirea Sinaia: construită în sec al XVII-lea, este prima construcţie din arealul localităţii Sinaia. Între zidurile mănăstirii, este adăpostită o colecţie impresionantă de cărţi şi icoane vechi, obiecte de cult etc. Mănăstirea atrage anual mii de pelerini.

  • Cazino Sinaia: a fost construit după arhitectura cazinoului din Monte Carlo. Construcţia cazinoului a început în anul 1912, fiind finalizată în 1913. În anul 1947, şi pe parcursul perioadei comuniste, cazinoul a fost închis.

  • Casa Memorială George Enescu: localizată în Sinaia este locul de naştere al operei muzicale a lui Enescu.

În sezonul rece, grosimea stratului de zăpadă şi temperatura aerului favorizează turismul şi deschiderea pârtiilor de schi. Cele mai cunoscute pârtii de schi sunt:

  • Pârtia de schi Kalinderu, din localitatea Buşteni, aflată în administraţia Primăriei Buşteni. Situată la poalele Caraimanului, cu grad de dificultate mediu, are o lungime de 1300 m. Este pârtia cea mai modernă din ţara noastră, cu instalaţie artificială pentru generarea zăpezii.

  • Pârtia Sorica, din localitatea Azuga, are o lungime de 2100 m şi lăţime de 50 m, pe toată lungimea pârtiei fiind instalate tunuri pentru zăpadă artificială. Pârtia beneficiază de nocturnă.

  • Pârtia Cazacu, din Azuga, are o lungime de 400 m, fără nocturnă, însă cu instalaţie pentru generarea zăpezii artificiale.

  • Pârtiile de schi din Predeal: Clăbucet, Cocoşul, Subteleferic, Clăbucet Sosire, Clăbucet Variantă.

  • Pârtiile de schi din Sinaia: Sinaia, Carp şi Valea Dorului.

Pârtia Sinaia este situată la cea mai mare altitudine, peste 2000 m, ceea ce face ca schiul pe această pârtie să se desfăşoare din decembrie până la jumătatea lunii mai (în funcţie de parametrii climatici). Lungimea pârtiei, precum şi altitudinea, oferă turiştilor peisaje de neuitat, dar şi posibilitatea ca, pe lângă schi, să se poată practica snowboard, atv etc.

Frumuseţea peisajului este la îndemâna oricui. Fie că vă aflaţi doar în tranzit sau în concediu, încercaţi să profitaţi la maximum de oferta Văii Prahovei!

valea-prahovei.jpg

loading...

LĂSAȚI UN MESAJ