Culoarea anului 2023 a fost aleasă de către Pantone Color Institute, o societate americană recunoscută la nivel mondial pentru expertiza sa în domeniul culorilor, a tendinţelor în acest domeniu, care explorează elementele fundamentale ale culorilor, mesajele și semnificațiile acestora și modul în care culoarea poate fi folosită pentru a crea o stare de spirit sau pentru a evoca un sentiment, precum și rolul culorii de-a lungul istoriei.

Pantone Color Institute a fost înfiinţată în 1866 şi este cea care produce celebrele diagrame/ cataloage de culori (în jur de 800 de nuanţe ale culorilor de bază şi combinaţiile acestora), pentru toate domeniile de activitate.

De peste două decenii, această societate anunţă, în luna decembrie a fiecărui an, culoarea anului următor, după ce specialiştii Pantone din mai multe ţări se întâlnesc într-o capitală europeană (întâlniri secrete) şi decid care este culoarea potrivită “spiritului epocii”, altfel spus care este culoarea care exprimă stilul de gândire specific unei perioade, o mentalitate, o atitudine de bun gust – o culoare care să fie conectată la “zeitgeist”, un concept care se referă la “o forţă invizibilă”, care influenţează subtil o perioadă, termen care a fost preluat din filosofia germană a secolelor al XVIII-lea – al XIX-lea.

Culoarea anului 2023 – Magenta (Viva Magenta 18-750)

Culoarea anului 2023 – îndrăzneaţă, vibrantă, plină de energie
Culoarea anului 2023 – îndrăzneaţă, vibrantă, plină de energie

Culoarea anului 2023 este Magenta (Viva Magenta 18-750), după ce, în 2022, culoarea anului a fost albastru Very Peri (Pantone 17-3938) – tonuri de albastru şi rosu-violet, nuanţă asemănătoare cu a florilor de levănţică – o culoare care nu a existat până acum în gama de culori a Pantone Color Institute, iar în 2021, “Gray Ultimate” (Gri suprem) şi “Illuminating” (termen căruia i-ar corespunde un galben luminos).

Magenta (Viva Magenta 18-750), spun specialiştii de la Pantone Color Institute, este puternică, îndrăzneaţă, vibrantă, electrizantă, exuberantă, rebelă, transmiţând o atitudine optimistă, de bucurie pură, încurajând exprimarea de sine fără reţinere.

Magenta este un roşu aprins, o culoare obţinută prin amestecul spectral al roșului cu albastrul, o culoare neconvențională, pentru o perioadă neconvențională”, un echilibru între cald şi rece, o nuanţă hibridă care, după cum spun cei de la Pantone, “se încadrează confortabil între fizic și virtual în lumea noastră multidimensională. Este un roşu asertiv, dar nu agresiv, un roșu carmin care nu domină cu îndrăzneală, ci adoptă o abordare de „forţă într-o mănușă de catifea”, este un ton de roșu transformator, capabil să conducă designul pentru a crea un viitor mai pozitiv

Culoarea anului 2023 – Magenta, originea şi “filosofia” unei astfel de alegeri

Magenta
Magenta

Culoarea anului 2023 – Viva Magenta – îşi are originile organice într-un colorant – carmin (roşu natural) – un pigment obţinut din acidul carminic produs de unele insecte, la scară largă, cum ar fi coșenila roșie (Dactylopius coccus), un colorant cunoscut şi folosit de mii de ani, unul dintre cele mai prețioase, mai puternice și mai strălucitoare din familia coloranților naturali

Filosofia din spatele alegerii Magenta drept culoarea anului 2023, potrivit experţilor Pantone, reuneşte atracţia pentru culorile naturale, pentru materia originară, semn primordial de forţă, cu orizonturile deschise şi provocatoare ale lumii digitale, rezultatul fiind o nuanţă de roşu care “extinde orizonturile de autenticitate. În timp ce Metaversul creează noi opurtunitati de expresie, Viva Magenta ne poate inspira să facem acest lucru cu încredere şi curaj”.

În acelaşi timp, Magenta ar corespunde, în opinia aceloraşi specialişti, nevoii omului de a se sprijini pe “sinceritatea forţelor naturale”, mai ales în contextul lumii de azi, când societatea pare a fi devenit tot mai vulnerabilă în fata crizelor. Întoarcerea spre ceea ce oferă natura s-ar reflecta, de pildă, şi prin tendinţa de a încorpora cât mai multe elemente “vii” în casele noastre – plante, flori, pereți în culori naturale, decoraţiuni și spații exterioare restauratoare.

“Psihologia” Culorii Viva Magenta

Magenta
Magenta

Ceea ce deosebeşte Viva Magenta de culoarea anului trecut – albastrul Very Peri (Pantone 17-3938), adică tonuri de albastru şi rosu-violet, precum cele ale florilor de levănţică, asemănătoare cu penajul violet deschis al unor păsări, este “capacitatea Viva Magenta de a răspunde nevoii colective de forță”.

Citește și:  Culoarea anului 2020 în modă, design, decoraţiuni interioare şi în mediul virtual

Albastrul Very Peri era semnul unui mesaj de credibilitate, prospeţime şi creativitate, în timp ce culoarea anului 2023, Viva Magenta, foarte puternică, celebrează viaţa, îndrăzneala, bucuria, energia, neconvenţionalul, exprimă dorinţa şi hotărârea de a face faţă unor noi provocări.

Viva magenta oferă energia pentru a rezista evenimentelor perturbatoare pe termen lung, motivaţia Institutului Pantone fiind că: “După trei ani de pandemie, confruntându-ne cu un război, o economie instabilă, tulburări sociale, întreruperi ale lanțului de aprovizionare și creșterea schimbărilor climatice, trebuie să ne vindecăm. Trebuie să găsim motivația pentru a continua. Aici, Viva Magenta ne îmbracă atât în putere, cât și în har și ne trimite în lume cu verva la care am tânjit”.

De ce contează culoarea anului?

Culoarea anului 2023
Culoarea anului 2023

Culoarea anului 2023, ca şi culorile anilor precedenţi, influenţează major dezvoltarea produselor, deciziile de cumpărare în tot felul de industrii, în modă, design industrial, telefonie mobilă, decoraţiuni, ambalarea produselor etc.

Vicepreşedintele Pantone, Laurie Pressman, sublinia că scopul programului nu este de a promova o culoare, chiar dacă multe culori ale anului devin mai populare ca urmare a alegerii acestora, ci își propune “să ajute companiile și consumatorii să înțeleagă mai bine puterea pe care o poate avea culoarea, cunoaşterea semnificaţiilor culorilor ne ajută să fim o societate mai expresivă, strâns conectată, una care oferă oamenilor o înțelegere mai holistică a celor din jur și a comunităților deopotrivă”.

Un studiu recent arăta că 85% dintre cumpărători își bazează deciziile de cumpărare pe culoarea unui produs, precum și pe autoexprimare și comunicare. Culoarea este un limbaj vizual pe care îl înțelegem cu toții, unul al cărui mesaj traversează genuri, generații și zone geografice.

Culoarea anului 2023 în modă

Magentaverse, Sursa STIRworld
Magentaverse, Sursa STIRworld

Lunile următoare vor arăta în ce fel casele de modă vor exploata culoarea anului 2023. Deja mai multe vedete sau alte persoane publice (femei şi bărbaţi) nu au ratat ocazia de a apărea în public cu piese vestimentare în nuanţe Magenta, incă inainte de anunțarea oficială a culorii anului 2023 – actorul englez Harry Styles a ales un blazer magenta, când a sosit, pentru premieră filmului „Don’t Worry Darling”, la Festivalul de Film de la Veneţia, Emily Blunt, într-o vestimentaţie aristocratică-western, în filmul „The English”, Prinţesa de Wales etc.

Cei de la Pantone, recomandă Magenta pentru machiaj, accesorii (mai ales cele pentru păr), în combinaţie cu gri pal, albastru, roz sau alte culori pastel.

Viva Magenta pentru casă şi interioare, design, industrie

Pentru casă şi interioare, Magenta va putea fi folosită pentru huse de canapea (din catifea), pentru un corp de iluminat din sticlă (de Murano, de preferinţă), pentru un aranjament floral, pentru un tablou în astfel de tuşe, amplasat pe un fundal alb sau chiar un perete vopsit în această nuanţă, deşi este nevoie de moderaţie în exploatarea acestei culori foarte puternice.

Orice brand care va opta pentru Viva Magenta, spun specialiştii Pantone, va transmite, indirect, că este captivant, puternic, îndrăzneţ, că priveşte lumea într-un mod creativ, neconvenţional, că dispune de soluţii inedite.

După ce Pantone a luat decizia pentru culoarea anului 2023, o firmă de design a introdus descriptori de text ai nuanței într-un generator de artă AI, pentru a veni cu imaginile pe care Pantone le folosește pentru a exprima nuanța, iar imaginile sunt cu adevărat spectaculoase, ca şi cum “s-ar fi deschis o uşă către un mod cu totul nou de a trăi”, spunea vicepreşedintele companiei Pantone.

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.