Epava de la Costineşti este simbolul staţiunii cu acelaşi nume, simbol care a ajuns, din păcate, într-o stare avansată de degradare. Deşi are un nume, „Evangelia” (sau „Evanghelia”), nava eşuată lângă ţărmul plajei din Costineşti este cunoscută în toată România ca „Epava de la Costineşti”.

epava-de-la-costinesti-judetul-constanta.jpg

Istoria acestei epave este una foarte interesantă, care continuă şi astăzi să uimească. Nava Evangelia a fost construită în Irlanda de Nord, la Belfast, în şantierele navale „Harland & Wolff”, aceleaşi care au construit şi faimosul vas Titanic. A fost lansată pe apă în anul 1942 şi a avut mai mulţi proprietari, însă cel mai celebru a fost armatorul grec Aristotel Onassis. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, nava a fost folosită drept cargou american, iar după război a devenit navă comercială.

Pe lângă numeroşii proprietari, Epava de la Costineşti a avut şi mai multe nume: Empire Strength, Saxon Star, Redbrook şi, în cele din urmă, Evangelia. Nava are dimensiuni impresionante: lungime de 131 de metri, înălţime de 10 metri şi lăţime de 17 metri. Aceasta a eşuat în noaptea de 15 octombrie 1968, iar acest lucru a atras după sine o mulţime de ipoteze şi legende. Nu au fost înregistrate victime, iar căpitanul navei a susţinut că totul s-a petrecut din cauza unei furtuni – însă, în acea noapte marea a fost liniştită şi nu a fost vorba de nicio furtună.

imagine-cu-epava-de-la-costinesti-judetul-constanta.jpg

Ancheta ulterioară a scos la iveală mai multe amănunte – nava avea o viteză destul de mare, iar cursul de orientare era acelaşi pe care o are şi astăzi Epava de la Costineşti. Se pare că nava a fost chemată de mai multe ori, atât vizual, cât şi prin radio, însă nu a fost primit niciun răspuns. Vizibilitatea a fost şi ea bună, având în vedere că se puteau vedea luminile din Vama Veche, Mangalia şi 2 Mai. Cu toate acestea, nava a eşuat la o distanţă de 1,5 mile marine de larg, în locul denumit de comunişti „Golful francezilor” (în acest loc, făceau plajă pionierii Partidului Comunist Francez). Concluzia anchetei a fost una simplă: nava a eşuat în mod deliberat.

Cei care au fost martorii acestui incident au declarat că, în momentul respectiv, căpitanul ar fi mirosit puternic a alcool, iar acesta a declarat, printre altele, că a crezut că este în Portul Constanța şi că intrumentele de navigaţie nu mai mergeau din cauza furtunii, lucru fals. O altă ipoteză este aceea că Onassis l-ar fi pus pe căpitan să eşueze nava pentru ca el să pună mâna pe banii din asigurare, un obicei des întâlnit la armatorii greci.

Citește și:  Casa Brădet, Întorsura Buzăului - Cazare România

Epava de la Costinesti1

Cu toate acestea, Onassis nu a mai încasat banii, pentru că asiguratorul a refuzat să plătească, după ce a auzit poveştile legate de eşuarea navei. Mai mult, pentru că echipajul a abandonat Evangelia, nava a intrat automat în posesia statului român, unde va rămâne în continuare, chiar dacă moştenitorii familiei Onassis încearcă să o recupereze.

Legat de încărcătura pe care a avut-o Epava de la Costineşti circulă alte legende. Unii spun că Evangelia ar fi fost plină de portocale, iar la scurt timp după ce a eşuat, Constanța s-ar fi umplut de locuri în care se vindeau aceste fructe. O altă ipoteză este aceea că ar fi avut băuturi alcoolice şi butoaie cu măsline şi ulei de măsline – acestea ar fi atras atenţia hoţilor, care s-au înghesuit să caute butoaiele.

Epava de la Costinesti11

Cei care au văzut epava ştiu că aceasta are o gaură destul de mare, iar despre aceasta circulă două ipoteze: pe de o parte, se spune că a apărut după o explozie interioară, iar pe de altă parte, se spune că armata ar fi folosit nava ca ţintă şi aşa a apărut şi gaura.

Indiferent care este adevărul, Epava de la Costineşti a devenit, alături de Obelisc, un simbol foarte important. Din păcate, acest simbol a fost lăsat la mâna hoţilor de fier, iar astăzi se află într-o stare avansată de degradare – faptul că hoţii de fier au dezmembrat-o bucată cu bucată a grăbit acest proces, iar fenomenele meteorologice din larg şi-au pus şi ele amprenta.

epava-de-la-costinesti.jpg

Mai mult, a fost un punct atractiv şi pentru căutătorii de comori. Deşi se pare că autorităţile ar vrea să o restaureze, având în vedere câţi turişti atrage, până acum nu a început niciun demers în acest sens.

Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.