Un simbol al orasului Toronto din Canada, Gara Union, prima gara de cale ferata din tara, ramane una dintre cele mai frumoase constructii din oras, locuitorii, chiar si pentru cei din secolul al XXI-lea, admirand impresionanta fatada, decorata bogat, cu ornamente elegante din piatra si linii rafinate. Poate ca aceasta gara nu este la fel de cunoscuta precum cea din New York – Grand Central Station –, insa chiar si asa, pentru multi, a ramas marea poarta de intrare in oras. Gara Union din Toronto este cea mai mare si deopotriva opulenta gara din Canada, cladirea propriu-zisa fiind realizata de compania de arhitectura din Montreal Ross and Macdonald. Ridicata in stilul Beaux-Art, aceasta gara este cu adevarat una monumentala, cu atat mai mult cu cat ocupa un intreg cvartal pe partea sudica a strazii Front, mai cu seama intre strazile Bay si York. La magnificul proiect au lucrat patru arhitecti, acestia fiind prieteni si admiratori deopotriva ai dimensiunilor eroice. Mai mult, cei patru arhitecti au manifestat o tendinta cel putin interesanta, si anume aceea indreptata spre un soi de dramatism combinat cu planificarea rationala, minutioasa.

Una dintre primele etape in construirea acestei gari a fost, desigur, alegerea materialelor, care, de altminteri, a avut un rol esential. Impresionanta fatada, de 260 metri, a fost placata cu gresie adusa tocmai din Queenston si Indiana. Pentru piesa centrala aflata la intrare s-a folosit calcar din Bedford, aceasta parte fiind compusa dintr-un sir de coloane, fiecare cantarind 75 de tone; plus, fiecare are o inaltime de 12 metri. Imediat dupa ce trecem printre aceste splendide coloane, adevarate capodopere arhitectonice, intram intr-o sala cu o lungime de 80 de metri, cu podeaua din marmura, dispusa intr-un mod inedit, si anume sub forma oaselor de hering. Aceasta dispunere nu se afla nicidecum in contrast cu zidurile interioare, intrucat acestea sunt fasonate in piatra de Zumbro, adica fosilizata. Este, asa cum bine vom observa, o replica a superbului tavan placat cu placi ceramice. De asemenea, se pare ca cei arhitecti s-au gandit la fiecare detaliu, cautand sa le ofera pasagerilor un motiv puternic pentru care sa se intoarca aici, cel putin de dragul frumusetii si unicitatii garii— astfel, au decis sa includa si o arcada pentru a evita umbrele intunecate pe care le-ar fi putut proiecta un tavan drept.

In sfarsit, cladirea poarta pecetea unor vremuri trecute, a calatoriilor cu trenul, uneori idilice, alteori anevoioase, atunci cand pasagerii treceau prin sala de asteptare pentru a ajunge la o frizerie ori chiar spre bai. Si nu degeaba spunem acestea, deoarece istoria pare sa fie scrisa, literalmente, pe zidurile Garii Union, Daca vom privi la jumatatea distantei dintre zidurile de nord si cele de sud, vom observa ca acolo sunt scrise numele oraselor legate de calea ferata Canadian Pacific, precum si de fost parte de cale ferata Grand Trunk, cele doua formand calea ferata Union, asa cum o stim astazi. Orasele sunt insirate de la est la vest, lista, intitulata Canadiana, fiind capodopera arhitectului John Lyle, care a cautat sa creeze o lucrare cat mai reprezentativa pentru istoria si identitatea tarii sale. Gara Union din Toronto, construite intre anii 1914-1920, a fost deschisa oficial publicului la 6 august 1927, in cadrul unei ceremonii la care a participat Printul Eduard de Wales. Cu toate acestea, istoria acestui fascinant loc a inceput chiar din anul 1858, cand a fost deschisa prima gara de catre Grand Trunk Railway, aceasta fiind, deci, partea de vest a Garii Union de astazi. De curand, s-au alocat si fonduri guvernamentale si provinciale pentru a renova gara din Toronto.

answear.ro%20

LĂSAȚI UN MESAJ