Manastirea Batalha din Portugalia este una din cele mai mari capodopere ale artei gotice si a fost construita datorita unui juramant pe care l-a facut regele Joao, de a comemora victoria asupra castilienilor in batalia de la Aljubarrota (15 august 1385). Cea mai mare parte din complexul monumental dateaza din timpul domniei lui Joao I, atunci fiind construite: biserica, manastirea regala si capela funerara a fondatorului. Dupa o scurta intrerupere, lucrarile de constructie la Manastirea Batalha din Portugalia au reinceput, in timpul domniei regelui Duarte. Lucrarile de constructie au constat in prelungirea stranei corului si constructia capelei funerare pentru rege si descendentii sai (un edificiu spatios de forma octogonala, care a fost lasat de izbeliste dupa moartea regelui in anul 1438).

Manastirea Batalha din Portugalia a fost construita dupa un plan al arhitectului englez Master Huguet. Planul de constructie consta intr-un spatiu octogonal, introdus intr-un spatiu patrat, creandu-se astfel 2 volume separate care se combina intr-un mod foarte armonios. Tavanul cladirii consta intr-o lanterna sub forma de stea cu 8 colturi. Caracteristica cea mai dramatica a complexului se afla in centrul capelei, si este mormantul medieval al lui Dom Joao I si al sotiei sale, regina Philippa din Lancaster. Acest mormant este primul mormant comun din Portugalia realizat pentru sot si sotie, pe care sunt sculptate blazoanele Caselor de Lancaster si Avis. In peretii capelei se gasesc nise, in care au fost inmormantati fiii regelui Joao si ai reginei Philippa, printre ei aflandu-se si printul Henric Navigatorul.

Intrarea principala in Manastirea Batalha din Portugalia se afla in fatada vestica. Pe ambele laturi ale acestui portal se gasesc sculpturi ale celor 12 apostoli, care stau in picioare pe niste console. In centru se afla o statuie mare a lui Iisus Hristos, inconjurat de evanghelisti, si incadrat de 6 colturi decorate cu sculpturi ce infatiseaza regii si reginele din Biblie, profetii si ingerii care tin in maini instrumente muzicale din Evul Mediu. Aceasta abundenta magnifica de sculpturi este completata de o reprezentare a incununarii Fecioarei Maria. Interiorul cladirii face referire la perioada maretiei sobre a stilului gotic, care a ramas neperturbat de adaugari ulterioare. Naosul si absidele sunt separate de coloane groase, in varful carora se afla decoratiuni cu motive vegetale. Ferestrele altarului sunt decorate cu vitralii superbe din secolul al 16-lea care infatiseaza Vizitarea, Adoratia Magilor, fuga in Egipt si Invierea lui Iisus Hristos. Aceste ferestre proiecteaza in interiorul bisericii o lumina difuza, care da cladirii un sentiment de spiritualitate profunda.

Ultima perioada mareata de care a avut parte Manastirea Batalha din Portugalia a coincis cu domnia lui Manuel I, care a construit antreul monumental si portalul principal, si deasemenea a restaurat manastirea regala ce fusese construita in timpul domniei regelui Joao I. Arcadele cu vedere la gradina, au fost adaugate mai tarziu si sunt imbodobite cu sculpturi fine care afiseaza emblema lui Dom Manuel I, Crucea Ordinului lui Hristos si sfera armilara (ansamblu de cercuri concentrice care reprezinta cerul si miscarea astrilor, in mijlocul carora se afla un glob ce reprezinta Pamantul). In galerii exista usi care duc la diverse camere ale fostei manastiri, incepand cu imensa Casa a Capitolului, un exemplu minunat al arhitecturii gotice in care plafonul boltit nu are suporturi centrale.

Ca monument incarcat cu o valoare simbolica de la infiintarea sa, Manastirea Batalha din Portugalia a fost, pentru mai bine de 2 secole, maretul atelier al monarhiei portugheze. Nu este surprinzator faptul ca originea trasaturilor caracteristici ale unei forme de arta nationale ar fi fost determinate aici, atat in perioada gotica, cat si in perioada Renasterii. Aceasta manastire este conservatorul a mai multor expresii privilegiate ale artei portugheze, cum ar fi: stilul arhitectural sobru si indraznet de la sfarsitul secolului al 14-lea, cu naosul sau uluitor a carui inaltime impresionanta, si ale carui ferestre si arcade largi dau o si mai mare amploare interiorului; aspectul estetic exuberant al capelelor; minunatele arcade decorate cu sculpturi in piatra ce seamana cu niste broderii; si in cele din urma, stilul hibrid al lui Joao de Castilho, arhitectul logiei, construite in timpul domniei lui Joao III.

In Portugalia, ca si in alte tari europene, in secolele 19 si 20 a existat o crestere a interesului in ceea ce priveste mostenirea culturala, fiind initiate proiecte de conservare si restaurare ale monumentelor arhitectonice, printre care si Manastirea Batalha. In acea perioada, Manastirea Batalha din Portugalia a devenit o locatie a amintirilor la intersectia dintre cultura populara si cea oficiala, dupa care diferite grupuri au creat mituri si au dat o forma acestui spatiu public si acestui simbol al identitatii culturale. In a doua jumatate a secolului al 20-lea, aceasta manastire a continuat sa reprezinte o scena a amintirilor, transmitand valorile nationale care i-au asigurat locul in imaginatia publica, in acelasi timp legand sarbatorile religioase idigene de mostenirea culturala. Astazi, manastirea continua sa fie un monument istoric, renumit pentru originalitatea sa arhitecturala, dar mai ales pentru structura sa fizica si pentru simbolismul mitologic.

loading...

LĂSAȚI UN MESAJ