Despre Podul Suspendat Menai din Gweynedd-Anglesey, Tara Galilor, se poate spune ca este prima constructie care a reusit sa imblanzeasca furioasa si neimblanzita stramtoare Menai, legand uscatul de insula Anglesey. Chiar din prima jumatate a secolului al XIX-lea un asemena proiect a ajuns in atentia autoritatilor, fiind indelung dezbatut, numai ca nu s-a ajuns la absolut niciun consens in acest sens. Iar situatia era din ce in ce mai critica: turmele de vite treceau doar prin apa, inotand si mugind speriate, in timp ce curentii periculosi si mareele faceau aproape imposibila traversarea cu feribotul si, mai ales, puneau in pericol multe vieti omenesti.

Astfel, un pod suspendat trebuia sa fie, inainte de toate, indeajuns de inalt cat sa permita navelor sa treaca. Intr-un final, s-a ajuns la un consens, drept pentru care s-a decis angajarea, in anul 1810, a marelui inginer constructor de canale si drumuri Thomas Telford. Peste noua ani, si anume in 1819, au fost demarate si lucrarile de constructie la podul integrat in ceea ce urma sa devina drumul A5, dintre Londra si Holyhead. Podul Suspendat Menai a fost, de altfel, prima constructie de acest gen din lume si, curand de la realizarea sa, a devenit si cel mai lung pod din lume, avand 305 metri, acest statut avandu-l timp de cativa ani. Dincolo de toate aceste detalii tehnice, nu putem sa nu remarcam, de asemenea, si frumusetea acestui pod ce stavileste furia stramtoarei Menai.

Important de mentionat este faptul ca deschiderea dintre cei doi piloni de sprijin este de 176 metri, podul servind circulatiei rutiere si unei cai pietonale ce se afla la o distanta de 30 metri deasupra cotei atinse de flux. La inceput, podul a fost ancorat cu lanturi de fier, acestea fiind tinute de tunelurile sapate in stanca, la fiecare cap. In anul 1825, aveau sa fie finalizate si rampele de acces ce fusesera realizate din piatra. Cat despre sectiunea centrala a podului suspendat Menai, aceasta are nu mai putin de 23 de tone. Atunci cand s-a construit podul, sectiunea centrala a fost adusa pe apa, la bordul unei salupe si ridicata de 150 de muncitori. Urmatorul pas a constat in ancorarea sa, cu ajutorul lanturilor de la fiecare cap in parte. In tot acest timp, intreg procesul de ansamblare era in acord cu muzica fanfarei, cand, intr-un final, multimea a inceput sa se bucure caci ultima legatura pe malul dinspre Anglesey fusesera facuta.

Podul Suspendatat Menai din Gwynedd-Anglesey, Tara Galilor, este cunoscut si datorita faptului ca, atunci cand vantul bate in rafale mari, se leagana precum un hamac firav. S-au facut nenumarate lucrari de consolidare, dar chiar si asa, s-a spus ca problema nu a fost solutionata in totalitate. Si, in pofida acestei probleme, podul a fost folosit in permanenta, ce-i drept, si datorita faptului ca autoritatile s-au ocupat indeaproape de intretinerea sa. De pilda, lanturile de fier au fost inlocuite cu unele din otel in perioada anilor 1938 si 1940, ceea ce a dus la imbunatatirea structurii, mai cu seama a rezistentei.

loading...

LĂSAȚI UN MESAJ