Detoxifierea organismului, odată cu sosirea primăverii, este un mod de a ne redobândi vitalitatea, de a creşte energia şi imunitatea, după perioada iernii, când corpul acumulează mai multe toxine ca de obicei. Schimbarea de anotimp este momentul cel mai potrivit pentru a da o mână de ajutor organismului, printr-o alimentaţie care să susţină ficatul, rinichii, vezica biliară, intestinele, plămânii, pielea, sângele să elimine toxinele şi să se regenereze din interior.

Corpul, ca şi casa în care locuim, are nevoie de marea curăţenie de primăvară şi vom descoperi că detoxifierea organismului se va reflecta şi asupra stării noastre de spirit, că ne vom redobândi energia, echilibrul, că vom fi într-o formă excelentă, prin metode relativ simple.

Detoxifierea organismului primăvara, Sursa Skynny Ms.
Detoxifierea organismului primăvara, Sursa Skynny Ms.

Detoxifierea organismului primăvara este o practică veche, dar, în timpurile noastre, este cu atât mai necesară cu cât alimentaţia modernă conţine o mulţime de aditivi, conservanţi, zaharuri în exces, grăsimi etc., la care se adăugă stilul de viaţă alterat de sedentarism, stres, anxietate, frici, toate ducând la oboseală excesivă, tulburări de somn, disconfort digestiv, dureri de cap, creştere în greutate, vulnerabilitate la infecţii, burnout şi alte probleme de sănătate, un veritabil “cocktail” exploziv, care pune la încercare capacitatea de rezistenţă a organismului.

Ne-am obişnuit să mâncăm repede, dezordonat, preocupaţi mai mult de cantitate decât de calitate, nu mai avem timp pentru siestă, dormim puţin. În plus, în virtutea ritmurilor pe care frigul iernii şi lipsa de lumină ni le impun, vrând-nevrând, procesele biologice sunt mai lente in anotimpul rece, dar, aşa cum se întâmplă şi în natură, pe măsură ce lumina creşte, organismul nostru simte nevoia unui impuls pentru zilele frumoase.

Detoxifierea organismului primăvara – câteva principii de bază

Detoxifierea organismului primăvara
Detoxifierea organismului primăvara

Detoxifierea organismului nu este şi nu trebuie să fie percepută nici ca regim, nici ca dietă deprimantă, ci ca un proces natural de eliminare a toxinelor. Este nevoie de motivaţie pentru o astfel de perioadă, de aceea este recomandat să se aleagă pentru un astfel de demers o perioadă în care nu suntem nici prea ocupaţi, nici prea stresati, nici prea obosiţi (de exemplu, un weekend prelungit, câteva zile de vacanţă sau de concediu etc.).

Este necesar să conştientizăm că, printr-o cură de dezintoxicare, oferim corpului o pauză şi că timpul pe care, în mod obişnuit, îl petrece digerând tot felul de alimente, va fi folosit pentru a ne “trezi” metabolismul, pentru a activa alte mecanisme, inclusiv pe cele de auto-vindecare.

Detoxifierea organismului primăvara – cum se poate face?

Hidratarea
Hidratarea

Pentru detoxifierea organismului există nenumărate metode. Unele persoane aleg să facă acest lucru într-un mod mai riguros, sub îndrumarea unui nutriţionist, ceea ce este foarte bine. Pentru cine nu are timp să apeleze la un specialist, câteva aspecte/ reguli generale sunt însă valabile, indiferent de metoda aleasă şi pe care le putem aplica fără riscuri. Iată câţiva paşi obligatorii, pentru a ne atinge scopurile:

Hidratarea – apă şi iar apă!

Primul pas pentru detoxifierea organismului este hidratarea corectă. 60 -65% din greutatea organismului uman este reprezentată de apă. Toate celulele noastre au nevoie de apă pentru a funcţiona. De cantitatea de apă consumată depind performanţele memoriei, concentrarea şi toate celelalte funcţii ale creierului. Cu ajutorul apei, organismul digeră alimentele şi absoarbe substanţele nutritive. Apa înlătură senzaţia de foame, dă strălucire tenului, stimulează funcţia rinichilor, ajută la controlul greutăţii şi la eliminarea toxinelor.

În perioada de detoxifiere a organuismului, dar şi în mod obişnuit, cantitatea zilnică de apă, recomandată de specialişti, este de 1,5 – 2 litri (în afara apei provenite din alimentaţie), distribuită pe parcursul zilei şi evitându-se consumul de apă în timpul mesei, deoarece ar încetini digestia.

Este important, de asemenea, să se bea câte un pahar cu apă dimineaţa, pe stomacul gol, şi seara, înainte de culcare, eventual cu câte o felie de lămâie, de portocală sau un fruct de pădure puse în apă. Pe lângă apă, este bine să avem pregătite, pentru a le consuma de-a lungul zilei, ceaiuri din plante, de preferat păpădie, anghinare (stimulează producerea de bilă), fenicul, rozmarin, urzică de primăvară, aloe vera.

Sucuri din fructe şi legume proaspete

Smoothie drink
Smoothie drink

Sucurile din fructe şi legume proaspete, cu proprietăţi alcalinizante şi drenante, bogate în antioxidanţi, sunt perfecte pentru a profita din plin de vitaminele pe care le furnizează. Cu cât amestecăm mai mult culorile şi gusturile, cu atât vom oferi organismului mai mulţi dintre nutrienţii de care are nevoie. Se recomandă câte un pahar (smoothie drink), de trei ori pe zi. O cantitate mai mare nu este recomandată, deoarece fructele conţin multe zaharuri.

Citește și:  Cand si cum au aparut fulgii de porumb?

Vitamina C, polifenoli, flavonoide, luteină etc., toate aceste molecule au rol esenţial în procesul de detoxifiere a ficatului, activând enzimele responsabile cu acest proces. Pentru cine reuşeşte, o cură de 21 de zile cu suc de mesteacăn are efecte excelente, având în vedere virtuţile purificatoare şi reminalizante ale acestuia.

Dintre legume, foarte indicate sunt roşiile, castraveţii, varza, ţelina, ridichea neagră, sparanghelul, legumele cu frunze verzi, bogate în fibre vegetale, care controlează senzaţia de foame şi ajută şi la scăderea în greutate. Dacă, pe tot parcursul anului, jumătate din farfuria noastră ar conţine astfel de legume, detoxifierea de primăvară nu ar mai fi necesară.

Evitarea alimentelor procesate industrial

Hrana sanatoasa
Hrana sanatoasa

În timpul detoxifierii de primăvară, trebuie evitate alimentele procesate industrial sau care au fost supuse unui tratament termic peste 42 de grade Celsius. Ficatului nu-i plac mesele complicate. Cu cât are mai multe molecule nutritive pe farfurie, cu atât efortul său este mai mare. Trebuie să-i permitem, măcar din când în când, să se odihnească, oferindu-i alimente simple (cel mult trei-patru alimente însumate într-o zi). Vor fi eliminate, în perioada detoxifierii, alcoolul, carnea, făinoasele, zahărul, cafeaua. Se pot păstra peştele şi carnea slabă.

Monodieta pe perioade scurte pentru detoxifierea organismului

Hrana sanatoasa
Hrana sanatoasa

Monodieta – un singur aliment pe zi (de regulă, fructe sau legume, orez, cartofi dulci, banane, morcovi, spanac, urzici, ştevie), la alegere, pe o perioadă de două – trei zile (în weekend, de exemplu) – este utilă pentru reglarea sistemului digestiv şi a funcţiilor ficatului, dar este o detoxifiere care ar trebui făcută sub controlul nutriţionistului, mai ales pentru persoanele care au unele sensibilităţi, pentru a nu se crea niciun risc pentru sănătate.

Alegerea fructului sau a legumei, crude sau fierte, pentru o zi, sau a unui alt aliment (supă, salată, compot) este bine să fie făcută în funcţie de gustul fiecăruia. Recomandate sunt, pe lângă alimentele menţionate anterior: ţelina, dovleceii (la abur), perele, merele (crude sau coapte). Se vor evita roşiile, vinetele, ridichiile, care, în exces, ar putea irita ficatul. Cine nu poate să consume un singur aliment într-o zi poate opta pentru un singur aliment seara sau pentru prânz şi seară.

Activitate fizică moderată, în aer liber

Activitate fizică în aer liber
Activitate fizică în aer liber

Detoxifierea organismului nu este completă, dacă nu este acompaniată de activitate fizică moderată, în aer liber (chiar şi numai mers pe jos), de cel puţin 30 de minute, şi de exerciţii de respiraţie, care să ajute la oxigenarea celulelor, la eliminarea toxinelor, la diminuarea stresului şi la îmbunătăţirea calităţii somnului. De asemenea, trebuie avut grijă ca între cină şi ora de culcare să treacă minimum două ore.

O sticlă cu apă caldă pentru ficat

Detoxifierea organismului primăvara, Sursa ZYTO
Detoxifierea organismului primăvara, Sursa ZYTO

Ficatul funcţionează bine la căldură, dată fiind cantitatea mare de sânge care trece prin acest organ. În plus, o temperatură mai ridicată va activa şi producerea de bilă (fiere), care ajută la digerarea lipidelor, la neutralizarea surplusului de acid în stomac şi care are rol şi în excreţia bilirubinei, produsă de celulele roşii reciclate de ficat. O sticlă cu apă caldă, pusă seara, după cină, în dreptul ficatului, va contribui la relaxarea corpului, la stimularea producerii de bilă şi la un somn odihnitor.

Sanatatea este ca o gradina, se cultiva
Sanatatea este ca o gradina, se cultiva

Detoxifierea organismului acum, primăvara, aduce nenumărate beneficii organismului şi nu face altceva decât să sporească procesul natural de detoxifiere, o luptă pe care corpul nostru o duce continuu şi pe care ar trebui să o sprijinim printr-un stil de viaţă sănătos.

După zilele în care decidem să facem această detoxifiere (cel puţin o saptămână), care trebuie să fie “blândă”, fără stres, întoarcerea la alimentaţia obişnuită se va face treptat, lăsând organismului timp să se readapteze. Poate că un alt beneficiu al unei cure de detoxifiere este şi acela că am putea regândi felul în care ne hrănim, trăim – un moment potrivit să renunţăm la ceea ce nu ne face bine. Sănătatea este ca o grădină – trebuie cultivată si ingrijită!

1 COMENTARIU

  1. Un articol extraordinar, plin cu informatii valoroase! Sper sa mai aveti astfel de articole, mai ales daca sunt si despre cure de slabire. M-ar interesa mult.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.