Inainte sa ne imbarcam pentru o calatorie, trebuie sa cunoastem intrutotul destinatia spre care ne indreptam, sa stim cu ce fel de oameni este posibil sa avem de-a face, cam care sunt obiectivele turistice pe care le putem vizita si, bineinteles, obiceiurile locuitorilor, cu care, de altfel, va trebui sa ne obisnuim. Desigur, in cazul marilor capitale occidentale, nici ca va fi nevoie sa ne conformam unor reguli de asemenea natura, ci doar va trebui sa nu iesim, prin comportamentul nostru, in afara legii. Insa atunci cand vine vorba de a vizita o tara mare, pentru noi, parca in capatul lumii, mai cu seama un oras exotic, nici ca stim la ce sa ne asteptam. Exista riscul sa ne anulam vacanta si sa ne intoarcem acasa, ori posibilitatea sa ne indragostim iremediabil de obiceiurile acelor oameni, de cultura si locurile straine pe care le-am vizitat. Insa nu este neaparat nevoie sa ne riscam vacanta, cu atat mai mult cu cat am planificat-o de ani buni, caci oportunitatile pe care le avem astazi la indemana ne pot informa pana si cu privire la felul in care va arata strada pe care se afla hotelul unde ne vom petrece vacanta. New Delhi, capitala Indiei, este un asemenea loc, imprevizibil si aproape fara niciun puls cunoscut europenilor, obisnuiti mai degraba cu un oarecare tratament preferential, atunci cand sunt in vacanta. Numai ca, tocmai din aceasta ipostaza, indienii, dibaci si foarte amabili cu turistii cu un aer occidental, ar fi capabili sa ne ia si acasa doar sa apelam la serviciile lor, sa le cumparam chilipirurile ori sa le vizitam muzeele.

Si totusi, nu e loc nici de uimire, nici de banuieli, cand spunem ca New Delhi a fost parca proiectat pentru turisti. Si daca mai tinem si seama de faptul ca, pentru indieni, este cel mai sigur oras in care ar putea trai, atunci cu siguranta planurile noastre de a pleca spre New Delhi nu vor date peste cap. Cu toate acestea, tot pentru indieni, New Delhi este si cel mai costisitor oras, iar noi, ca turisti, trebuie sa ne imbarcam in calatoria noastra spre o cultura fascinanta, constienti ca este mai mult ca probabil ca bugetul nostru sa fie putin cam restrans pentru ceea ce capitala New Delhi ne ofera cu atata generozitate. Mai mult decat atat, surprizele pe care acest oras ni le va oferi vor fi si ele pe masura bugetului nostru — surprizele, cum v-ati si dat seama, vor fi la cele doua extreme, despre care insa vom discuta la timpul potrivit. Si sa nu uitam ca New Delhi este cunoscut tocmai datorita muzeelor, bulevardelor, dar si peisajelor care ne pot taia respiratia literalmente.

SCURT ISTORIC AL ORASULUI NEW DELHI

Pana in decembrie 1911, capitala Indiei a fost Calcutta, Delhi servind mai degraba drept centru politic si economic al catorva imperii, cum ar fi Imperiul Mogul. Si desi Delhi a fost centru politic si financiar al Imperiului Mogul din 1649 pana in 1857, a durat ceva timp, cam 50 de ani, pana ca Delhi sa fie transformata in noua capitala a tarii, cu atat mai mult cu cat era unul dintre cele mai populate orase din India. Problema a fost, bineinteles, situatia politica nu foarte senina din acele vremuri, sa nu uitam totusi ca, oficial, India anilor 1900 se numea Imperiul Britanic Indian. In fine, dupa ce i s-a propus administratiei britanice sa mute capitala la Delhi, care se afla in coasta de nord a Indiei, spre deosebire de Calcutta, care se afla in coasta estica, s-a ajuns la concluzia ca Guvernul Indiei Britanice i-ar fi mult mai la indemana sa administreze India din Delhi, decat din Calcutta. Prin urmare, la 12 decembrie 1911, George al V-lea, pe atunci Imparat al Indiei, impreuna cu Regina Maria, Consoarta sa, au anuntat ca se va muta capitala la Delhi.

Piatra de temelie a noii capitale, numita sugestiv New Delhi, a fost asezata de Regele George al V-lea si de Regina Maria la Kingsway Camp, in acelasi an, insa la 15 decembrie. Multe parti ale orasului New Delhi aveau sa fie planificate de catre Edwin Lutyens si Herbert Baker, ambii fiind arhitecti britanici. Lutyens a vizitat pentru prima oara Delhi in 1912 si constructia in adevaratul sens al cuvantului a inceput abia dupa incheierea Primul Razboi Mondial, lucrarile fiind finalizate in 1931. Si totusi, la putin timp, Lutyens a considerat ca noua capitala a Indiei ar mai merita infrumusetata, prin proiectarea unor alte locuri, sustinute tocmai prin aspiratiile imperiale. Imediat ce s-au infaptuit rapoartele, respectiv proiectele, atat pentru sudul orasului, cat si pentru nord, acestea au ajuns spre considerare la Vicerege, care insa le-a respins, invocand faptul ca preturile exproprierilor erau mult prea mari. Cu toate acestea, unele lucrari care faceau parte din acele proiecte inaintate Viceregelui au fost, in cele din urma, finalizate, considerandu-se ca unele zone istorice au nevoie imediata de renovare. In partea de nord a orasului, de pilda, existau nenumarate zone cu o importanta istorica. Ba mai mult decat atat, din acel moment, s-au luat si masurile administrative de care erau nevoie ca Delhi sa fie noua capitala a Indiei. S-a ales, prin urmare, un loc exact pe Dealul Raisina pentru Rashtrapati Bhawan, adica pentru resedinta imperiala. Motivul, s-a spus atunci, a fost strict legat de importanta istorica pe care dealul o avea. De fapt, Dealul Raisina se afla exact in partea opusa a citadelei Dinapanah. In sfarsit, dupa ce India si-a castigat independenta in anul 1947, o autonomie limitata i-a fost oferita capitalei New Delhi. In aceste conditii, extinderea orasului nu a fost decat o chestiune de timp, creandu-se chiar si o zona pentru ambasade, cancelarii, resedinte ale ambasadorilor. O a doua faza a extinderii orasului a inceput cam prin anii 1950, autoritatile cumparand terenuri de la fermieri. Aceasta faza a continuat pana in 1970, cand R. K. Puram, una dintre cele mai mari colonii rezidentiale, a luat nastere. Astfel, se poate spune ca New Delhi se extindea prin toate directiile, castigand tot mai multe terenuri. Totodata, intr-un timp scurt, au aparut foarte multe colonii, in special in partea de sud a orasului.

CE PUTEM VIZITA

In inima orasului se afla incredibilul Rashtrapati Bhavan, cunoscut si drept Casa Viceregelui, care se afla pe Dealul Raisina. In prezent, aceasta cladire este resedinta sefului statului si, totodata, este cea mai mare resedinta a unui sef de stat din lume. Constructia acestei impresionante case a fost planificata timp de 4 ani, insa cum a izbucnit Primul Razboi Mondial, lucrarile au durat 19 ani pana a fi finalizate. Rashtrapati Bhavan are 360 camere, de-a lungul timpului, stilul arhitectural fiind usor modificat. Arhitectul care a construit aceasta casa este Edwin Landseer Lutyens. Ba chiar, acesta i-a adaugat casei si cateva elemente personale, cum ar fi doua ferestre care semanau cu ochelarii pe care el ii purta. Turistii mai pot admira si Columna Jaipur, aceasta fiind, de altfel, cea care le fura imediat privirea vizitatorilor. Sa nu uitam insa nici statuetele ce intruchipeaza doi elefanti, ele fiind create cu o minutiozitatea desavarsita. O alta atractie la Rahtrapati Bhavan este cupola, care, din spusele arhitectului, a fost inspirata din Panteonul din Roma. Si aceasta influenta este vizibila prin elementele arhitecturale europene. Cupola Casei Viceregelui este pozitionata in mijlocul diagonalelor dintre cele patru colturi ale cladirii. Un aspect interesant este ca aceasta cupola are o greutate de doua ori mai mare ca restul cladirii.

O alta atractie din New Delhi este Poarta Indiei, care este vizibil inspirata din Arcul de Triumf din Paris. Acest monument, inchinat celor 90.000 de soldati care si-au pierdut viata in timpul luptei lor pentru Imperiul Indian, a fost construit in 1931. Si spre deosebire de Arcul de Triumf din Paris, Poarta Indiei are un stil arhitectural oarecum simplu, doar baza superioara avand elemente specifice Indiei. Si totusi, impresionantul monument are 42 de metri, fiind situat undeva la intalnirea mai multor strazi, lasandu-ne senzatia ca drumurile pornesc exact din Poarta Indiei. Interesant este ca s-a interzis, la un moment dat, circulatia in jurul Portii, din cauza amenintarilor teroriste.

Despre New Delhi am putea spune ca este un oras hibrid, creat mai degraba din dorinta indienilor de a-si contura o cultura urbana, o asezare care sa le exprime idealurile si visurile deopotriva. In fapt, nici ca se putea altfel, mai ales ca ne referim, intr-o oarecare masura, la proiectarea unor oras care trebuia sa se ridice la pretentiile imperiale, sa respecte atat dorintele oamenilor de rand, cat si administratiei britanice, de altfel, foarte pretentioasa. In alta ordine de idei, New Delhi este un oras planificat, prin urmare, nu s-a dezvoltat de-a lungul timpului, ci intreaga structura pe care astazi o vedem a fost special proiectata sa sustina si eventuale extinderi, necesare si tributare noilor vremuri. Tocmai de aceea, capitala Indiei are numeroase strazi, pe care oamenii pot circula in conditii excelente, unele dintre ele avand chiar si semnificatii importante pentru indieni si pentru cultura lor, cum ar fi Janpath, Rahpath sau Drumul Akbar. Cand spune insa conditii excelente, ne referim cu precadere la cele cateva strazi principale, in rest, traficul fiind haotic. Mai mult, soferii circula ca si cand ar fi in razboi cu pietonii, dar despre aceste aspecte vom discuta mai pe larg in cele ce urmeaza. Si totusi, nu putem vorbi doar de indieni atunci cand ne referim la New Delhi, ori de o singura cultura, caci orasul este multicultural, fiind populat de nationalitati diferite.

Iar daca am crezut, pana acum, ca doar in Europa ori in Statele Unite ale Americii, petrecerile sunt devizele distractiei, trebuie sa stim ca in New Delhi oamenii petrec ori de cate ori este nevoie, sau ori de cate ori simt nevoia. Se sarbatoresc, prin manifestatii extraordinare, Ziua Independentei, Ziua Republicii si chiar Ziua de nastere a lui Gandhi (Gandhi Jayanti). Un alt obiectiv turistic este Muzeul National, care este cel mai mare muzeu din India. Acest muzeu din New Delhi adaposteste numeroase opere de arta, atat de origine indiana, cat si straina, acoperind 5000 de ani. Apoi, turistii se ma inghesuie sa viziteze Templul Laxminarayan, un templu hindu foarte faimos in capitala, dar si in intreaga tara. Chiar si asa, poate cea mai spectaculoasa constructie, ce reprezinta intocmai fata prezentului, dar, in acelasi timp, si a viitorului, este Templul Lotus. Aceasta impresionanta constructie are forma unei flori si este una dintre cele mai mari atractii din New Delhi, tocmai datorita spectaculozitatii sale. Lucrarile la acest templu au fost finalizate in anul 1986 si in prezent serveste drept Templul Mama al subcontinentului indian. Este, daca vreti, una dintre singurele fatete originale ale orasului New Delhi si, fara indoiala, un simbol veritabil al capitalei Indiei. Si probabil, departe de a fi carcotasi, ne vom gandi ca accesul vizitatorilor este restrans, din cauza religiei. Nimic mai fals. Templul Lotus este deschis tuturor oamenilor, indiferent de religie, nationalitate sau de culoarea pielii. De fapt, spiritul acestui templu este ca oamenii de toate religiile se pot aduna aici si fiecare are libertatea sa se roage Dumnezeului lor, fara nicio distinctie. Templul Lotus functioneaza dupa textele Bahá’í, care mai spun ca, desi oricine poate intra in templu, inauntru nu se pot citi decat sfintele scripturi ale credintei Bahá’í, dar si ale altor religii, indiferent de limba. Pe langa Templul Lotus, mai amintim si Mormantul lui Humayun si Templul Akshardham.

SFATURI SI MICI PONTURI

Ca New Delhi este, fara indoiala, un oras pe care trebuie sa-l vizitam. Am inteles, insa, ca orasul poate fi o adevarata capcana, mai periculoasa chiar decat unele asezari marginase. Diferenta este data, desigur, de atentia noastra, iar apoi, de bugetul pe care il avem la dispozitie. Altfel spus, daca nu avem un buget destul de semnificativ cu care sa plecam in New Delhi, indicat ar fi sa renuntam la aceasta destinatie. Si totusi, daca intentionam chiar si in aceste conditii sa plecam, iata cateva sfaturi si mici ponturi de care va trebui sa tinem cont.

Prima senzatie pe care o putem avea imediat ce am ajuns in New Delhi, pe taramul indian, este ca toti oamenii vor sa ne omoare, mai ales daca de la aeroport spre hotel am mers cu o masina. Nu este nicidecum o legenda urbana — traficul din New Delhi este o catastrofa in adevaratul sens al cuvantului, un pericol de care trebuie sa tinem seama. Prin urmare, daca din intamplare ori nu, un sofer ajunge sa claxoneze spre noi, suntem pasibili de un accident, sunetul asurzitor insemnand, cel mai probabil, ca desi masina ne va lovi, soferul nu-si va asuma in niciun chip responsabilitatea. Apoi, daca intentionam sa traversam strada, ne expunem iarasi unor riscuri destul de mari, desi o facem regulamentar, folosind zebra si semaforul. Un sfat: trebuie intotdeauna sa asteptam un grup mare de oameni cu care sa traversam, preferabil sa o facem din inima acelui grup, astfel vom fi mai protejati. Poate suna usor cam penibil, insa aceasta este realitatea cruda. Pe de alta parte, e drept ca putine sunt zonele neaglomerate din New Delhi in care sa ajungem sa traversam de unii singuri, chiar si asa, trebuie sa ne tinem ochii bine deschisi.
O alta problema din New Delhi este igiena toaletelor publice. Sa ne gandim astfel: multi dintre turisti ajung, manati de nevoi urgente, la o toaleta publica de indata, ca si cum ar fi trait o viata in New Delhi. Explicatia este data de mirosul emanat de aceste toalete publice, care se poate simti chiar si de la 200 de metri distanta. Iar daca norocul ne-a suras intr-adevar, este posibil sa nimerim in unele toalete care nu au nici macar usi. Bineinteles ca pentru turistii barbati nu este nicio problema, insa pentru femei, lipsa usilor ar putea fi, nu o corvoada, ci un adevarat chin. Apoi, daca ajungem la hotel, insetati dupa atata mers, nu este indicat sa bem apa de robinet. Cel mai bine ar fi sa ne asiguram ca apa pe care o bem este imbuteliata. Motivele sunt, iarasi, discutabile, dar nu vom insista asupra lor.

Si nu trebuie sa ne ferim doar de apa de la robinet ori de toaletele publice, ci si de vanzatori, fie ca sunt ei ambulanti sau nu. Acestia, extrem de iscusiti in a acapara turistii, nu ne vor lasa in pace pana nu le cumparam asa zisele chilipiruri, statuete s.a.m.d. La inceput, modul acestora de a aborda oamenii ar putea fi stresant, insa daca ne petrecem cel putin cateva minute pe zi printre ei, vom reusi sa scapam de senzatia de stres pe care ne-o dau. Mai mult decat atat, multi dintre comercianti vad turistii cu un aer occidental ca fiind foarte bogati, unii dintre ei chiar ar putea sa ne uluiasca spunandu-ne ca, de fapt, avem aerul unui bogatasi occidentali. La mijloc este, desigur, perceptia indienilor vizavi de Occident, de Europa in general, avand impresia ca toti europenii conduc cele mai costisitoare masini din lume. In sfarsit, New Delhi este, fara doar si poate, o aventura, la care, daca dorim sa ne imbarcam, vom avea printre cele mai placute surprize si nu numai— in definitiv, lumea, asa cum o stim cu totii, cu lucruri frumoase si urate, ce se afla in New Delhi, capitala europeana fiind intocmai expresia acestei imagini, tributara realitatii.

answear.ro%20

LĂSAȚI UN MESAJ