William Shakespeare este autorul a nenumărate capodopere, un geniu al operei literare clasice care a cucerit publicul prin opere precum „Romeo și Julieta”, „Hamlet”, „Regele Lear”, „Othello”, „Macbeth” etc. Operele sale au inspirat mulți regizori precum Franco Zeffirelli sau John Madden, care la rândul lor au creat filme artistice remarcabile precum „Romeo and Juliet”, „Hamlet”, „Îmblânzirea scorpiei”, „Visul unei nopți de vară”, „Shakespeare in love” și multe altele.
Opera unui artist, în majoritatea cazurilor, este influențată de viața acestuia, de mediul în care trăiește, însă în cazul lui Shakespeare acest lucru nu se observă în nici o operă. Shakespeare al operelor cunoscute de către noi azi este un bun cunoscător al mediului de la curte.
William Shakespeare s-a născut în Stratford-upon-Avon, în Anglia și a fost poet, dramaturg, actor. A scris 37 piese de teatru, 154 de sonete și poezii.
De ce Shakespeare din Stratford nu este considerat a fi autorul operelor clasice?
William Shakespeare din Stratford a fost privit cu scepticism de către criticii literari ca fiind autorul marilor opere datorită diferenței dintre geniul scriitoricesc și omul de rând.
Singurele documente ale autorului găsite sunt certificatul de naștere, certificatul de căsătorie, testamentul, dar nici un manuscris sau scrisoare nu a fost găsită, deși făcea naveta între Stratford și Londra. Un alt fapt bizar este că nici testamentul său nu face referire la operele sale sau la măcar vreun volum din opera sa, ci doar la titlurile sale de proprietate și banii lăsați celor două fiice; soției îi va lăsa mobilierul.
Nu apare în nici un document oficial că Shakespeare ar fi studiat undeva sau că ar fi urmat clasele elementare, deși operele sale subliniază cunoștințe din multe domenii precum artă, medicină, astronomie, viața aristocrată, geografie (descrieri ale orașelor din Italia precum Verona), drept și multe altele.
Un alt fapt este că deși a fost scriitor al unor capodopere mărețe, Shakespeare nu a fost interesat să își dea copiii la școală sau să îi învețe să scrie sau să citească.
Reîntors la Stratford, după ce și-a făcut o carieră literară în Londra, se apucă de cămătărie și imobiliare, încetând să mai scrie, deși moare în 1616. Ultimele piese de teatru se consideră a fi scrise până în 1608, iar sonetele, deși publicate în 1609, ar fi fost scrise cu mult timp înainte pentru un public privat. În 1611, dacă nu chiar mai devreme, se retrage din viața literară, după unii teoreticieni.
Teorii ale identității realului dramaturg
1. Teoria conform căreia Shakespeare ar fi fost Francis Bacon
Francis Bacon a fost un filosof, eseist, autor și jurist, care a trăit între 1561 – 1626, fiind contemporan cu Shakespeare. Această teorie susține ideea folosirii unui pseudonim de către Bacon pentru a-și exprima convingerile politice și sociale.
2. Teoria conform căreia Shakespeare ar fi fost Christopher Marlowe
Marlowe a fost contemporan cu Shakespeare, născut în Canterbury, în 1564 care, deși a făcut parte din aceeași clasă socială ca și Shakespeare, a studiat la Cambridge. A fost omorât în 1593, la doar 29 de ani. A scris poezii precum „The Passionate Shepherd to His Love”, „Hero and Leander” sau drame precum „Dido, the Queen of Carthage”, Edward II, care sunt totuşi diferite ca stil de operele atribuite lui Shakespeare.
3. Teoria conform căreia Shakespeare ar fi fost Contele de Oxford
Familiarizat cu dreptul, politica, operele anticilor, curtea londoneză din timpul reginei Elizabeta, al XVII-lea conte de Oxford, Edward de Vere, s-a născut în aprilie 1550 și a murit în iunie 1604. A călătorit în Italia și Franța și a fost printre primele persoane care au introdus poezia la curtea reginei Elizabeta. A intrat în dizgrație în 1580, după ce a lăsat însărcinată una dintre domnișoarele de onoare din suita reginei. După moartea tatălui său a fost luat în grijă de către Sir William Cecil, în casa căruia va studia dansul, limba latină, astronomia, desenul. Se va căsători cu fiica acestuia, Anne Cecil (1556 -1588), în 1571 Anne având vârsta de 15 ani.
Câteva dintre argumentele aduse de teoria oxfordiană sunt educația și predilecția spre artă a contelui, găsirea textelor evanghelice din opera lui Shakespeare subliniate în Biblia contelui, călătoriile întreprinse în străinătate, alura autobiografă a sonetelor care ar corespunde cu viața contelui.
Această teorie a fost regizată de către Roland Emmerich în filmul artistic Anonymous.
În ciuda acestor discrepanțe între geniul dramaturg și omul de rând și a scepticismului asupra identității lui Shakespeare, ceea ce rămâne în urmă și de necontestat este măreția operelor sale.